Kodu kartes būs jānomaina 3
Esmu satraukta par banku plānoto atteikšanos no kodu kartēm, to vietā ieviešot citus bankas klientu atpazīšanas rīkus. Laukos dzīvojošajiem vecāka gadagājuma cilvēkiem, īpaši vēl ar sliktu redzi vai dzirdi, būs grūti tos apgūt un izmantot. Vietējā pašvaldībā par komunālajiem pakalpojumiem vairs nevaru samaksāt, arī aizbraukt uz tuvāko bankas filiāli Cēsīs man un citiem nav tik vienkārši.
Paredzu, ka sāksies liels sajukums. Maksājumi nesasniegs adresātus, maksātāji pret pašu gribu iekritīs parādos. Vai, plānojot šo pāreju, bankās ir padomājuši arī par laukos dzīvojošajiem vecāka gadagājuma ļaudīm? Inese Ziņģīte Nītaurē, “Swedbank” kliente
“Swedbank” mediju attiecību vadītājs Jānis Krops vēsta, ka maksātāja personas atpazīšanai un maksājumiem izmantotās kodu kartes vairs nebūs spēkā no šī gada 9. septembra, tās būs jānomaina pret drošākiem rīkiem. Kodu karšu vietā banka piedāvā klientiem izvēlēties divus: plašāk izmantoto Smart-ID, ko savās viedierīcēs jau lieto ap 600 tūkstošiem bankas klientu, vai kodu kalkulatorus.
Klientu ērtībām pieejami dažādi kodu kalkulatori, tostarp ar lielākām pogām un lielāku ekrānu, kurus var izmantot klienti ar redzes traucējumiem, kuriem standarta kodu kalkulatori ir pārāk mazi. Tāpat ir pieejami kodu kalkulatori ar skaņas signālu, kurus var izmantot klienti ar dzirdes traucējumiem.
Pēc kodu kalkulatora uz filiāli jāiet tikai tad, ja nav pieejama viedierīce, kas atbalsta Smart-ID, un nav pieejama eID karte ar kartes lasītāju.
Kā paskaidro “Swedbank” pārstāvis, jaunie autentifikācijas rīki ir drošāki nekā līdz šim lietotās kodu kartes, kuras to klientiem var pazust vai kuras kāds var nozagt, izmantojot ļaunprātīgos nolūkos. Smart-ID lietošanai līdz 9. septembrim nav nepieciešamības doties uz bankas filiāli, jo to var uzstādīt attālināti.
Viss, kas nepieciešams pēc Smart-ID augšuplādēšanas – to reģistrēt, apstiprinot identitāti ar kodu karti. Savukārt kodu kalkulatoru izsniegšana attālināti gan nav iespējama, jo personas identitātes pārbaudīšanai nepieciešams uzrādīt personu apliecinošus dokumentus, arī pašu kodu kalkulatoru var izsniegt tikai bankā. Ja nokļūšana filiālē klientam ir apgrūtināta, tad esot dažādi risinājumi. Viens varētu būt – atrast kādu uzticības personu, kurai ar notariāli apstiprinātu pilnvaru uzticēt savu interešu pārstāvniecību.
Otrs risinājums – palūgt kādu tuvinieku aizvest līdz bankas filiālei, iepriekš piesakot konkrētu tikšanās laiku, lai nebūtu jāgaida rindā.
Novadu iedzīvotāji var lūgt vietējā pašvaldībā noorganizēt tikšanos ar bankas pārstāvjiem. Tā kā “Swedbank” sadarbojas ar vietējām pašvaldībām, bankas darbinieki varētu atsaukties šādam pasākumam, kurā tad varētu vairāk pastāstīt par iespējām, kā ērtāk nomainīt no aprites aizejošās kodu kartes.
Vēl ir iespēja izmantot valsts attālinātos pakalpojumus ar eID karti, ja vien pašvaldībā ir pieejama publiska pieeja datoram ar eID karšu lasītāju.
Viņaprāt, pati labākā iespēja tomēr esot sazināties ar bankas klientu apkalpošanas centru, kurā sniegs individuālu konsultāciju, ņemot vērā klienta vajadzības. Tikai svarīgi paturēt prātā, ka to vajadzētu izdarīt līdz septembrim, kamēr kodu karšu darbība nav pilnībā atcelta.