Ko stilisti tev nestāsta: Anitas Altmanes, Žannas Dubskas, Renāra Zeltiņa un Maijas Armaņevas atklāsmes 0
21. septembrī iepirkšanās un izklaides centrā “Akropole” sešu stundu garumā norisinājās Modes sarunas, kurā Latvijā zināmi stilisti, modes eksperti un sabiedrībā zināmas personības diskutēja un dalījās pieredzē par stilu un tā nozīmi, kā arī apskatīja jaunākās modes tendences un to iekļaušanu ikdienas garderobē. Lekcijām un meistarklasēm bagātā diena tika noslēgta ar īpašu ekspertu diskusiju “Ko stilisti Tev nestāsta?”. Anitas Altmanes, Žannas Dubskas, Renāra Zeltiņa un Maijas Armaņevas pavadībā tika izzināti stila noslēpumi un viltības un noskaidrots, kas stilistu klientiem ir svarīgi – kas no šīm konsultācijām tiek sagaidīts, ar kādām grūtībām stilistiem nākas sastapties darbā, kā konsultāciju padarīt par efektīvu un ļoti patīkamu pārvērtību pieredzi.
Stilistiem nereti tiek uzdoti jautājumi – kā veikalu piedāvājumos atrast pašu labāko, vai nepieciešams ilgi staigāt pa veikaliem un pavadīt ievērojami laiku, lai atrastu stila pērles? Kā norāda stiliste un modes māksliniece Anita Altmane: “Es klientiem sniedzu jēgpilnus ilgtermiņa padomus, kas strādā praksē. Ja cilvēks pie manis atnāk personīgi, varam veidot viņam piemērotākās apģērbu un aksesuāru kombinācijas tieši viņa figūras aprisēm. Mode ir zināma matemātika, sākot jau ar to, ka tiek nosprausti mērķi, ir saraksts ar lietām, kas ir nepieciešamas. Tad jau ir kristālskaidrs plāns, ko vajag darīt, manuprāt, nav vērts “mētāties” pa visu iepirkšanās centru un tērēt savu enerģiju, kaitināt vīru, garlaikot bērnus. Nevajag sevi mocīt un padarīt to par sāpju pilnu procesu. Mode – tas ir prieks. Modei ir jāsniedz rezultāts un jākalpo ikdienas vajadzībām.”
Šovmenis Renārs Zeltiņš uzskata, ka mērķtiecīgu iepirkšanos var salīdzināt ar basketbolu, kuru pats kādreiz spēlējis. “Basketbolā ir daudz koordinācijas, vajadzīga taktika, lai apspēlētu pretinieku. Vienmēr taču ir tā, ka Tu nosedz un centies apspēlēt tikai vienu pretinieku vienlaicīgi. Tieši tāpat ir ar veikaliem – ja man patīk viens veikals, došos tikai tur, man nav nepieciešams izpētīt, kas atrodams katrā no tiem.” Savukārt modes ekspertei un stilistei Žannai Dubskai ir cita pieeja: “Mums tagad ir tik daudz veikalu, katrs no mums ikdienā dodas iepirkties tik dažādās vietās. Ko es daru ar saviem klientiem? Atrodu maršrutu, kas derēs viņu figūrām, viņu maciņiem, kas der viņu uzdevumiem šajā dzīvē. Es kā stiliste katru sezonu skatos, vai ir parādījies jauns veikals, varbūt interneta vai kāds dizaineru veikals, lai es zinu, ko šajā sezonā varu piedāvāt. Veikali “Zara” piedāvā risinājumus dažādām figūrām, zinu, ka tur varēšu atrast piemērotāko visiem figūru veidiem.”
Ko klienti sagaida, atnākot pie stilista? Dzīvesstila blogere un stiliste Maija Armaņeva stāsta: “Es agrāk domāju, ka pie manis nāk tikai apģērbties, iegūt stila padomus, bet izrādās, ka pie manis nāk pēc emocijām, pēc pieredzes. Es savus klientus varu iedvesmot – ne tikai Instagram, bet arī tiešā komunikācijā. Runājam ne tikai par drēbēm un ārējo tēlu, bet arī par to, kā savu tēlu iznest. Strādājot ar cilvēkiem, tu viņus labāk iepazīsti, tad arī spēj noteikt, kas vislabāk derēs tieši viņam.” Maijai piekrīt arī Žanna Dubska: “Galvenokārt klients nāk pie mums ne tāpēc, lai īstenotu pārvērtības vai moderni apģērbtos, bet tādēļ, lai prom aizietu laimīgs. Klients pēc konsultācijas var aiziet ar labu garastāvokli, jaunām spožām idejām, pat neko nenopērkot. Ļoti daudzi cilvēki nāk tikai tādēļ, lai paskatītos uz sevi no citas puses. Iedomājaties, ja es visus klientus ģērbtu tā, kā es pati ģērbjos, ko pie manis darītu vīrieši? Ir jāmēģina “ielīst” otra cilvēka ādā un saprast, kas konkrēti šim cilvēkam ir nepieciešams. Tik maz cilvēku nāk pēc modes, lielākā daļa nāk pēc stila – tās ir divas dažādas lietas.”
Kā noskaidrots Modes sarunās “Akropolē”, stilista konsultācija vienmēr sākas ar sarunu. “Tas ir psiholoģisks darbs un māksla uzklausīt klientu. Var cilvēkam ieteikt jebkuru aktuālāko modes tendenci, bet, ja to nespēj iznest, rezultāts nebūs veiksmīgs un cilvēks nejutīsies apmierināts. Ir jāuzkāpj uz viņu āderes un jāsaprot, kā viņi jūtās, kā šis jaunais tēls vai komplekts iekļausies viņa dzīvē. Tā vispirms ir psiholoģija, tās nav ne tendences, ne svārciņi, ne blūzītes,” skaidro Anita Altmane.
Nenoliedzami, stilisti un modes eksperti diendienā strādā ar daudz un dažādiem klientiem, spilgtām personībām un temperamentiem. Psiholoģiskā rakstura darbs palīdz izdarīt secinājumus par mūsu vērtībām, vajadzībām un sabiedrību kopumā. Kādi ir stilistu zelta ieteikumi, ko, neatkarīgi no dzimuma vai ķermeņa tipa, vērts ņemt vērā ikvienam?
“Es cilvēkos vēlētos redzēt vairāk pašapziņas, atļaušanās un pievēršanos sev, spēju padomāt par savām vajadzībām. Tieši sievietes ļoti daudz ir pievērsušās ģimenei, bet, manuprāt, vajadzētu vairāk izkopt personības šarmu,” stāsta Anita Altmane. “Latvijas sievietes ir ārkārtīgi skaistas, talantīgas un skolotas, bet nereti ar tik zemu pašapziņu. Brīžiem to ir tiešām bēdīgi redzēt. Nav jājūtas vainīgai, ja gribas sev veltīt vairāk laika, gan jau vīrs ar bērniem tiks galā, mēs to varam atļauties, “ Anitas teiktajam piekrīt Maija Armaņeva.
Žanna Dubska mūsu sabiedrībā vēlētos redzēt vairāk prieka un viegluma: “Nepieciešams nedaudz ironijas, lai ikdiena kļūst viegla un priecīga, lai neesam tik nopietni. Drīkstam vai nedrīkstam? Drīkstam. Mēģināt vai nemēģināt? Mēģināt. Pasmieties par sevi, ņemt visu vieglāk.” Savukārt Renāra Zeltiņa ieteikums Modes sarunu “Akropolē” noslēgumā bija kā punkts uz i: “Mums ir jāatver dvēsele, jārūpējas par savu ķermeni, jākopj attiecības. Tad, kad paši būsiet laimīgi un jūsu namā degs spilgta uguns, arī jūsu garderobe ziedēs un plauks.”