Foto LETA

Arī “airBaltic” bijis bieži apspriests Šlesera sarunās. “Rīdzenes” sarunas atklājot darījumu aizkulises – “airBaltic” pārņemšana ir Aināra projekts, kuram finansējuma piesaisti nodrošinājis Andris, un vēlāk, kad problēmās nonākušais bizness slīd laukā no rokām, pieaicināts tiek arī Aivars. 19

Sarunas liecinot, ka biznesa jautājumu risināšanā iesaistās arī Šķēle. Piemēram, 2009. gada februārī Šlesers informē Kļaviņu par savu tikšanos ar Andri un dod norādes kāda jautājuma virzīšanai brīvostas valdē. Konkrētās problēmas risināšanā piedalīšoties Andris. “Tas nav tavs, tas ir viņa jautājums. Nu, tā nav tava svara kategorija,” pamāca Šlesers. Viņš arī atklāj, ka “nākamnedēļ Andris tiksies ar Južiļinu” un “ideja tāda, ka RTO par pašizmaksu pārņem” Krievijas partneru daļu kādā uzņēmumā. Visticamāk, runa bijusi par biznesa projektu Kundziņsalā, ko sākotnēji bija iecerējis Krievijas miljardieris Vitālijs Južiļins, bet 2010. gadā tam iznomāto zemi atvēlēja RTO, kas vēlāk sadarbībā ar Krievijas uzņēmumu “Uralhim” uzcēla minerālmēslu pārkraušanas termināli.

2009. gada februārī — neilgi pirms tam, kad Šlesers kā satiksmes ministrs paraksta jauno “airBaltic” akcionāru līgumu ar Flika kompāniju “Baltijas Aviācijas sistēmas”, – abi tiekas Rīdzenes numuriņā un pārrunā līguma detaļas, valsts puses juristu saskatītās problēmas. Šlesers norāda, ka jaunais akcionāru līgums ir jāveido pēc principa, ka valsts kļūs par mazākuma akcionāru lidsabiedrībā, jo Flikam ir jācenšas iegūt vairākumu, papildus nopirktajām akcijām izmantojot arī uzņēmuma obligāciju konvertēšanu. Šlesers devis norādes Flikam, kāda pozīcija viņam jāieņem turpmākajās sarunās ar valsti. “Tev vajadzēs pateikt, ka tu gribi konvertēt [obligācijas], ka tu gribi pārņemt, ka tu vēl neesi sameklējis naudu, bet ka tu to izdarīsi,” pamāca Šlesers. Fliks stāsta, ka brauc uz Šveici tikties ar Andri: “Gribu saprast, kur viņš stāv, kāda ir viņa pozīcija visās lietās.”

Reklāma
Reklāma
“Baidens nolēmis skaisti aiziet no dzīves, paņemot sev līdzi ievērojamu daļu cilvēces.” Medvedevs biedē ar Trešo pasaules karu
TV24
“Laikam par to nevaru stāstīt, bet…” Rajevs atklāj iepriekš nedzirdētu informāciju par Rinkēviča un Trampa telefonsarunu
Kokteilis
Personības TESTS. Kādu iespaidu tu par sevi radi? Šis attēls palīdzēs tev to noskaidrot
Lasīt citas ziņas

2010. gada beigās “airBaltic” ir finansiāli ļoti smagā situācijā, gads noslēdzas ar lieliem zaudējumiem, kompānijai trūkst naudas. Vladimirs Antonovs, caur kura “Latvijas Krājbanku” iepriekš finansēts “airBaltic”, vēlas izmantot grūto situāciju un kļūt par līdzīpašnieku, bet sarunas atklāj, ka Šlesers (tobrīd opozīcijas deputāts Saeimā) izmisīgi cenšas nepieļaut biznesa atdošanu. Decembrī Šlesers lūdz padomu “Mono grupas” vadītājam Mihailam Uļmanam, kā izturēt Antonova spiedienu. Uļmans skaidro, ka normālas bankas tādu darījumu vispār nefinansētu un pārkreditēties iespējams tikai, “ja Andris pa saviem kanāliem pierunās vai dos kaut kādas savas garantijas”.

2011. gada februāra sākumā Šleseram bijusi nopietna saruna ar Lembergu, kurā “airBaltic” bijis centrālais jautājums. Viņš izvērsti skaidro, kā no 2004. gada ir strādājis ar šo tēmu: atvilcis “Ryanair” uz Latviju, tad “airBaltic” bijuši zaudējumi, un viņš radījis apstākļus, lai varētu nopirkt SAS daļas – piesaistīts Antonovs, Andris esot palīdzējis. “Tagad tas ir, kā saka, mans projekts, kuru es esmu virzījis. Man liekas gana veiksmīgi, un Fliks tomēr arī veiksmīgi to visu izpildīja,” stāsta Šlesers. Attīstības iespējas šim biznesam esot ārprātīgas, taču tagad vēl nepieciešama nauda. Šlesers piedāvājis Lembergam uztaisīt struktūru Luksemburgā pēc pilnīga konsensa formāta, kur Antonovam jāsaņem ceturtā daļa un “mums” jāpatur trīs ceturtdaļas. “Doma ir tāda – uztaisīt bloku, kurā ir četri vienādi pārstāvji – viens, divi, trīs un, kā saka, galvenais menedžeris. Ļoti godīgi,” piedāvā Šlesers. Saucot daļu procentus, Šlesers soli pa solim izklāsta versiju, kurā tiktu pārņemti arī valstij piederošie 52% “airBaltic” akciju, sadalot tos četrās vienādās daļās un tad apvienojot ar BAS akcijām, no kurām pusi jau kontrolē Antonovs. Lembergs piekrīt, “bet kā pie tā nonākt? Jo tas ir jāpērk, tur jau nevar tā par skaistām acīm.” Šlesers skaidro, ka “kopīgiem spēkiem ir jāatrod, lai tā cena ir zemāka, bet tik, cik vajadzēs naudu, mēs sakārtosim”.

CITI ŠOBRĪD LASA

Lembergs piekritis, taču uzsvēris, ka vēlas kaut ko maksāt. “Lai tu mani saprastu: viss tas ir labi, bet man vienā jaukā brīdī atkal kāds atnāks un teiks – a kā tu te nokļuvi? Kā tu te nokļuvi kaut kādā kompānijā X?”, teicis Lembergs, “man viņam vajag pretī – rekur, redzi, es samaksāju tik un tik. Var teikt – daudz, maz un tā. A savādāk teiks – vot, bļ*ģ, viņš tur izkārtoja šito te, un viņam iedeva pret kukuli. Na*uj, man tas neder! Tie nevar būt 5 lati, bet tie nevar būt 10 miljoni.” Turklāt visu vēloties darīt oficiāli, ar pārskaitījumu, argumentē Lembergs: “Tas nav Rīgas Centrālais terminālis, kas na*uj neinteresē īpaši nevienu, i to kāds var paskatīties. (.. ) A šitas te, kas lidinās pa gaisu, kur visas terorisma kontroles un tā tālāk…” Abi vienojušies meklēt risinājumu un pārrunājuši, kas varētu veikt “airBaltic” novērtējumu.

Februāra vidū Šlesers atkal apspriedis risinājumus ar Fliku – stāsta, ka ir bijusi saruna ar Aivaru un ir atrasts modelis. Viņš strostē Fliku, ka tas jau gatavs piekāpties sarunās ar Antonovu, un pamāca, ka beidzot ir jāsāk domāt ar galvu. Fliks sūdzas, ka vajadzējis jau sākumā skaidri vienoties ar Antonovu un atdot viņam ceturto daļu biznesa, bet tagad, kad viņiem naudas trūkuma dēļ “pagājušā gada beigās bija jākrīt ceļos”, būs jāzaudē puse. Šlesers saka, lai Fliks beidz raustīties, jo Antonovs nav vienīgais naudas avots un neesot iemesla viņam “uzdāvināt pusi biznesa”.

Sarunas liecinot, ka biznesa jautājumu risināšanā iesaistās arī Šķēle. Piemēram, 2009. gada februārī Šlesers informē Kļaviņu par savu tikšanos ar Andri un dod norādes kāda jautājuma virzīšanai brīvostas valdē. Konkrētās problēmas risināšanā piedalīšoties Andris. “Tas nav tavs, tas ir viņa jautājums. Nu, tā nav tava svara kategorija,” pamāca Šlesers. Viņš arī atklāj, ka “nākamnedēļ Andris tiksies ar Južiļinu” un “ideja tāda, ka RTO par pašizmaksu pārņem” Krievijas partneru daļu kādā uzņēmumā. Visticamāk, runa bijusi par biznesa projektu Kundziņsalā, ko sākotnēji bija iecerējis Krievijas miljardieris Vitālijs Južiļins, bet 2010. gadā tam iznomāto zemi atvēlēja RTO, kas vēlāk sadarbībā ar Krievijas uzņēmumu “Uralhim” uzcēla minerālmēslu pārkraušanas termināli.
SAISTĪTIE RAKSTI
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.