Latviešu eksporta ambīcijas – unikāli divriteņi, bērzu sulas un mēbeles 6
Ceturtdien Rīgā notika Latvijas “uzlecošo eksporta zvaigžņu” otrais konkurss, kurā žūrija no 28 dalībniekiem izvēlējās desmit visdaudzsološākos, visinovatīvākos uzņēmumus, kas nākamajos gados varētu kļūt par eksporta smagsvariem.
Vairāki konkursa dalībnieki ar saviem produktiem un līdzšinējo veikumu pārsteidza pat žūriju – daudz pieredzējušus uzņēmējus un ekspertus, kas nespēja valdīt spontānus pārsteiguma izsaucienus. “Uzlecošo eksporta zvaigžņu” jeb “Rising stars” konkursa rezultātus paziņos šā gada 22. oktobrī, kad uzvarētāji saņems sarkanās eksporta vestes.
Iepriekšējā, pirms diviem gadiem notikušā eksporta smagsvaru jeb “sarkano žakešu” konkursā vienlaikus arī izvēlējās desmit visdaudzsološākos eksportētājus. Tie aizvadītajā laika posmā ir dubultojuši savu naudas apgrozījumu.
Izaugsmes piemērs ir arī Andis Blinds, SIA “Blindsave” īpašnieks. Viņš nākamajā gadā gatavojas startēt ASV pūļa finansējuma jeb “kickstarter” naudas piesaistei, kur panākumus jau guvis Latvijā izveidotais “lidojošais suns” – bezpilota lidaparāts ar filmēšanas kameru, ko ražo Ventspilī. “Blindsave” ir iecerējis piesaistīt naudu inovatīvu sporta aizsargu un kompresijas veļas ražošanai. Patlaban uzņēmums ražo ekipējumu florbolistiem. Iecerēts apgādāt arī citu sporta veidu pārstāvjus.
Izrādās, no šajā gadā pieteiktajām eksporta cerībām daudzi Latvijas uzņēmumi jau ir nopietni produktu un pakalpojumu eksportētāji. Žūrija visiem dalībnieku prezentētajiem produktiem (katram dalībniekam iepazīstināšanai ar sava uzņēmuma produktiem bija dotas trīs minūtes, divas minūtes – atbildēm uz jautājumiem) vērtēja inovāciju un radošumu, zīmola kvalitāti, komandas un uzņēmuma eksportspēju un potenciālu kļūt par “Sarkanās žaketes” titula ieguvēju nākamo piecu gadu laikā.
LED spuldzes ielās, datu vizualizācija
Ar sevi iepazīstināja ļoti daudzu nozaru eksportētāji, tostarp IT tehnoloģiju, keramikas, izglītības, pārtikas produktu ražošanas, rotaļlietu ražošanas, dizaina un vēl citu nozaru eksportētāji. Gandrīz katra uzņēmuma pieteikums konkursam un iepazīstināšana ar sevi bija spilgta un īpaša. Par šo uzņēmumu produktiem un sekmēm noteikti vēstīsim “Latvijas Avīzē” arī turpmāk.
Daudziem jaunums noteikti būs a/s “Vizulo” produkti – tās ir LED spuldzes, galvenokārt ielu apgaismošanai. 2012. gada septembra beigās dibinātais uzņēmums nodarbina 40 cilvēkus, pērn apgrozīja 2,8 milj. eiro, šogad – divreiz vairāk. Pērn citās valstīs, tostarp Igaunijā, Lietuvā, Zviedrijā un Saūda Arābijā, pārdeva LED spuldzes 228 000 eiro vērtībā, šajā gadā jau patlaban eksports naudas izteiksmē sasniedzis 1,82 miljonus eiro.
SIA “Zoomcharts” vadītājs Jānis Volbergs neslēpa – uzņēmuma mērķis ir kļūt par Latvijas “Skype”. “Zoomcharts” produkts ir Latvijas visaugstākās klases profesionāļu izveidotā datu vizualizācijas tehnoloģija, kuras pielietojumu skatītāji varēja vērot īsā filmā. Tehnoloģijai pielietojumu redz uzņēmēji, kas jau nopirkuši 50 licences. Starp pircējiem ir arī pasaules IT gigants “Hewlett Packard” un daudzi citi smagsvari. 2013. gadā uzņēmums sāka darbību ar trīs darbiniekiem, pērn, kad naudas apgrozījums sasniedza 100 000 eiro, viņu bija desmit. Uzņēmumu visvairāk interesē ASV tirgus un arī iespējas piesaistīt Indijas programmētājus. Volburgs neslēpa – “Zoomcharts”, visticamāk, Latvijā reģistrēts ir vien uz kādu laiku. Iekļūšanai ASV un Anglijas fondu biržās būs jāpārreģistrējas.
Vēl viens IT nozares uzņēmums “Clusterpint” iepazīstināja ar datu glabāšanas un apstrādes tehnoloģiju. Atpazīstamību prestižās pasaules universitātēs guvis “Funderful” zīmols, ar kuru kampaņās piesaista naudas līdzekļus. Uzņēmumam ir klienti septiņās valstīs. Plaši zināmais SIA “Infogram”, kas piedāvā rīkus datu vizualizācijai, arī pretendē uz uzlecošās zvaigznes nosaukumu.
Rudzu pārslas, bērzu sulas un klucīši
Konkursā piedalās arī pārtikas produktu ražotājs SIA “Milzu!” ar veselīgajām rudzu pārslām (patlaban, vienu gadu pēc uzņēmuma izveides, ik minūti pārdod vienu šā produkta paku). Augoši eksportētāji ir arī bērzu sulas tecinātāji – SIA “Birzī” nākamajā gadā uz Lielbritāniju eksportēs 300 000 litru bērzu sulas, bet Linarda Liberta SIA “Sula” – divus sulu konteinerus uz Taivānu.
SIA “Gigi bloks” attīstības vadītājs Ēriks Viļums pastāstīja, ka patlaban jau pusmiljons viņa uzņēmumā ražotu unikālu klucīšu ir nonākuši pie bērniem 15 valstīs. Dānijas sertifikācijas centrs “Excellent Play” ir atzinis, ka šie klucīši apliecina attīstošās spējas. Patlaban, uzņēmuma pirmajā darbības gadā, naudas apgrozījums sasniedz 100 000 eiro, turklāt, kā norādīja Ē. Viļums, vēl nav bijuši Ziemassvētki. Vēl viena nianse – “Gigi bloka” saņemtā atzinība rotaļlietām Dānijā ir līdzvērtīga atzinībai augsto tehnoloģiju uzņēmumiem Silikona ielejā ASV.