Ko jaunā vara darīs ar OIK? 1
Obligātās iepirkuma komponentes (OIK) problēmas risināšana aizvadītajās vēlēšanās bija viens no svarīgākajiem priekšvēlēšanu solījumiem. Piedāvājumi atšķīrās – no populistiskiem līdz daudz konservatīvākiem, kuri būtiski nemaz neatšķīrās no esošā Ekonomikas ministrijas plāna. Ja valdību veidos Jaunā konservatīvā partija (JKP), “KPV LV”, “Attīstībai/Par!”, “Nacionālā apvienība” un “Jaunā Vienotība”, kādu risinājumu OIK sloga mazināšanai mēs sagaidīsim?
Ašeradens pats cer pabeigt
Jāuzsver, ka pavisam nesen esošais ministrs Arvils Ašeradens “Latvijas Radio” norādīja, ka augustā prezentēto OIK reformu plānu varētu pieņemt vēl esošā valdība – nepieciešams pabeigt darbu pie pārskatītajām peļņas limitu normām visām staciju grupām un jāizdiskutē jautājums par tirgus mehānismu. Tāpat saņemti vairāk nekā 100 dažādi iebildumi, tostarp jaunievēlēto politisko spēku priekšlikumi. Tā kā ministrijā vērtēs partiju idejas, tad A. Ašeradens cer, ka jau OIK reformu plāna gala rezultāts būs pieņemams visiem, līdz ar to, pie varas nākot jaunajai valdībai, tā reformas neapturēšot. Ko jaunās partijas piedāvā?
Izbeigt tūlīt un tagad
“KPV LV” visu priekšvēlēšanu laiku norādīja, ka OIK atbalsta maksājumus varētu atcelt kaut vai nākamajā dienā pēc nākšanas pie varas – populistiski radikāls solījums. Partija gan tā arī nav izklāstījusi plašāku veicamo darbu sarakstu, lai to veiksmīgi varētu izdarīt. Atbildes neizdevās iegūt arī “Latvijas Avīzei”. Partijas ekonomikas ministra kandidāts Didzis Šmits sākotnēji norādīja, ka uz jautājumiem atbildēs vēlāk, jo tobrīd notikusi tikšanās ar Zaļo un zemnieku savienību, bet uz turpmākiem zvaniem viņš neatbildēja.
JKP ekonomikas ministra kandidāts Gatis Eglītis norādīja, ka partijas priekšvēlēšanu laikā piedāvātie mehānismi paliek spēkā, tomēr, tā kā partijas līderis Jānis Bordāns gatavs atdot EM krēslu “KPV LV” rokās, noprotams, ka partiju neuztrauc “KPV LV” plāni par OIK likvidēšanu. G. Eglītis sacīja, ka ministra posteni varētu ieņemt pieminētais D. Šmits, kurš “par tēmu daudz izteicies un šķiet saprātīgs cilvēks”. Tomēr sarunas turpinājumā viņš vēlreiz apliecina, ka no paša partijas solītā arī neatkāpjas. “Viss būs atkarīgs no partiju turpmākajām sarunām, kā viens otram pieslīpēsimies. Ir idejas, kuras sakrīt daudziem politiskajiem spēkiem, piemēram, par atbalsta noņemšanu TEC2 stacijai. Domāju, tam piekristu arī “KPV LV”. Bet bez pārbaudēm ņemt nost licences tiem, kam tās ir izsniegtas, mēs neuzskatām par prātīgu soli. Tāpat mēs uzstātu uz subsidētā elektroenerģijas nodokļa ieviešanu, kas ir viegli īstenojams plāns, kā arī varētu ierobežot peļņas normu līdz 4 – 5%, šībrīža 9% vietā.”
Izbeigt tūlīt nav iespējams
Savukārt “Attīstībai/Par!” ekonomikas ministra kandidāts Daniels Pavļuts ir pārliecināts, ka uz līdzenas vietas vai kaut vai viena gada laikā likvidēt OIK nav iespējams. “Gada, pusotra laikā var būtiski samazināt šo atlikušo saistību apjomu, respektīvi, maksājumu apjomu virs tirgus cenas. To esam izklāstījuši arī mūsu OIK samazināšanas plānā. Bet ir lietas, kuras tiešām nevar izdarīt, tās nesaskaņojot ar Eiropas Komisiju.”
Viņš sacīja, ka “KPV LV” piedāvājums balstās uz juristu aprindās nepopulāru dažu cilvēku viedokli, kuri apgalvo, ka visu līdzšinējo atbalstu var atzīt par nelikumīgu un pārtraukt maksāt OIK. “Neticu, ka tā varētu notikt. Nav tāda vienkārša tehniska un juridiska atzinuma, par kuru neviens līdz šim nav iedomājies. Ja tāds būtu, tad tas sen jau būtu izdarīts. Vienkāršo un primitīvo risinājumu laiks ir pagājis, tādi ir domāti pirmsvēlēšanu laikam un uz papīra. Jādomā ar prātu, bez postošām sekām valsts budžetam,” teica “Attīstībai/Par!” viens no līderiem.
TEC2 vēl kādu laiku jāatbalsta
Ko par šiem plāniem domā aizejošais ministrs Ašeradens? Izrādās, ka vērtēšanai pieņemti visu jauno partiju priekšlikumi, tostarp arī “KPV LV” ierosinājums par strauju atbalsta likvidēšanu, neskatoties uz to, ka piedāvājums izskatoties neiespējams.
“Mums ar JKP un “Attīstībai/Par!” nav būtisku atšķirību, jāizdiskutē vien par detaļām, piemēram, vai “Latvenergo” atsakās no dividenžu daļas. Tāpat jāizrunā, vai nepieciešams subsidēt TEC2, ko vēlas pārtraukt gandrīz visas partijas.
“Piekrītu, ka OIK jāpārtrauc attiecībā uz atbalstu elektrības ražošanai no fosilajiem resursiem. Bet ir liels “bet”! Ja pārtraucam atbalstu TEC2, tad stacijas vienkārši izslēgsies. Abas TEC stacijas funkcionē kā sistēmas stabilizatori, tām ir liela loma tobrīd, kad strāvas deficīta dēļ ceļas cenas – ieslēdzot stacijas, cenas noregulējas. RTU pētījums rāda, ka staciju darbības laikā tautsaimniecībā pērn ietaupījām no 90 līdz 140 miljoniem eiro. Tāpēc es aicinātu partijas rūpīgi izanalizēt šos datus. Šovasar vien dažādu apstākļu dēļ TEC palīdzēja ietaupīt 40 miljonus eiro. Ne tikai sausuma dēļ, bet arī redzam, ka starpsavienojumu kabeļi nemaz nav tik droši – vienu trešdaļu laika tiem ir kaut kādas tehniskas problēmas, un tobrīd jaudas ģenerācija bija ārkārtīgi svarīga,” sacīja ministrs, uzsverot, ka, pārtraucot TEC atbalstu, iedzīvotāji nemaksātu OIK, bet maksātu augstāku cenu par elektrību.
“Vēl viena lieta – ja pārtraucam atbalstu, tad nākotnē radīsies problēmas ar vēja enerģiju. Mums ir liels vēja resurss – 2025. gadā redzam, ka vējš būs konkurētspējīgs ar ūdeni un tam nevajadzēs subsīdijas. Taču vējš ir kā ūdens – tad ir, tad nav. Kad tas nepūš, tad gāzes stacijas ir ļoti svarīgas, lai sabalansētu tīkla jaudas,” piebilst ministrs.
Nevar mainīt spēles noteikumus spēles laikā
Vēja enerģijas asociācijas valdes loceklis Kristaps Stepanovs “LA” sacīja, ka radikālos piedāvājumus “neņem galvā”. “Populisma laiks ir beidzies. Tagad jāatrota piedurknes un jāstrādā reāli. Ārvalstu investoru prasījums vien pret valsti varētu sasniegt vienu miljardu eiro. Viņu ieguldījumu pamatā ir gan Eiropas Rekonstrukcijas un attīstības banka, gan dažādi pensiju fondi. Labi zinām, ka starptautiskā šķīrējtiesa nevienā gadījumā nav lēmusi par labu valstij, kaut vai atceroties par kuģu sagriešanu metāllūžņos. No kurienes šo miljardu maksāsim? Tas būs tiešs sitiens pa budžetu, un sekas būs ļoti nepatīkamas.”
Savukārt vērtējot citu partiju piedāvājumus, viņš sacīja, ka nedrīkst mainīt spēles noteikumus pēc spēles sākuma, taču noteikti jānovērš jebkādas pārkompensācijas, kā arī atbalsta termiņam jābūt limitētam. “Katram bija tiesības atpelnīt investīcijas un arī saprātīgi nopelnīt, bet ne jau mūžīgi. Ceram, ka sakārtos esošo sistēmu un normatīvos aktus, lai nākotnē varētu būvēt spēkstacijas bez jebkāda valsts atbalsta.”
Uzziņa:
OIK reformu plāns
2019. gadā atjaunot subsidētās elektroenerģijas nodokli 15% apmērā valsts budžeta tiešo maksājumu segšanai.
Noteikt jaunas prasības biogāzes stacijām, nosakot minimālo pārtikas atkritumu un citu organiskās izcelsmes atkritumu īpatsvaru.
Reformēt jaudas maksājumu, tā administrēšanu nododot uzņēmumam “Augstsprieguma tīkls”.
Pārskatīt iekšējās peļņas normas metodiku.
Izšķirties par vienu no diviem modeļiem – vai nu ieviest “zaļos sertifikātus”, vai īstenot tirgus cenas efektivitātes modeli. Tirgus cenas efektivitātes modelis paredz, ka ražotāji saņem noteiktas cenas garantijas pret tirgus cenu piemaksas veidā.
Avots: EM