“Ko es izdarīju? Nogalināju cilvēku?” Vecāki šokā par bērna zobārsta rīcību 4
Četrus gadus vecā Anrija tētis darba dienas otrajā pusē saņēma zvanu no bērnudārza, ka dēls raudot un sūdzoties par zobu sāpēm. Tētis nolēma dēlu no bērnudārza izņemt un doties pie zobārsta, informē raidījums “Bez Tabu”.
Pirmais pārbaudījums bija atrast ārstniecības personu, kas būtu gatava tuvākajā laikā pieņemt pacientu. Rinda pie speciālistiem ir tik gara, ka tuvākais pieraksts bijis iespējams vien pēc divām dienām.
Dēlēna vecāki saņēmuši apstiprinājumu, ka plkst. 20.00 kādā zobārstniecībā Pārdaugavā iespējams ieņemt vietu ”dzīvajā” rindā. Tikmēr četrgadnieka mammai atzvanīja kādas klīnikas darbinieks un norādīja, ka ir atbrīvojusies vieta, taču līdz klīnikai jānokļūst pēc iespējas ātrāk.
Imants, četrgadnieka tētis: “Daktere paskatījās, teica, ka jālabo. Paņēmu dēlu sev klēpī.
Viņa pateica, ka viss. Vairāk neko nedarīšot. Jāmeklē cits ārsts. Narkoze darbošoties vēl stundu, tā beigsies, tad viņam sāpēs. Viņam esot atvērts zobs, atvērti nervi.”
Meklējot citu zobārstu, Imantam galvā nemitīgi skanējis, ka zāles iedarbosies vēl tikai stundu. Galu galā, ģimene veiksmīgi nonākusi pie cita speciālista, kur sāpošais zobs izrauts.
Žurnālistiem sazvanot Imanta norādīto dakteri, viņas teiktais pārsteidz.
Gražina Šandroha, ”Dental Septiņi” zobārste: “Ko es izdarīju? Nogalināju cilvēku? Ko es tur izdarīju? Nē, neizārstējām, tāpēc, ka viņš neļāva. Ar bērniem tā ļoti bieži gadās.”
Apmeklējot zobārstniecību, daktere “Bez Tabu” demonstrē videonovērošanas ieraksta fragmentu.
Pēc brīža bērns sāk ļoti skaļi raudāt. Daktere to pacieš divas ar pusi minūtes, tad darbu pārtrauc un tētim liek noprast, ka kabinets jāatstāj. Videoierakstā nav redzams vai dzirdams, ka kāds klīnikas darbinieks izrādītu interesi par procedūras pabeigšanu.
Daktere raidījumam stāsta, ka tētis nolēmis, ka ārstēšana esot jāpārtrauc. Pret to viņa neesot iebildusi. Tētis gan raidījumam apliecina, ka daktere norādījusi, ka darbu neturpinās un aicinājusi doties prom.
Veselības inspekcija šo gadījumu izmeklēs, ja no vecākiem saņems iesniegumu. Ārstam ir tiesības procedūras pārtraukt.
Andris Zīverts, Veselības inspekcijas Veselības aprūpes kvalitātes kontroles nodaļas vadītājs: “Ārstniecības personai, kura ar pakalpojumu nevar tikt galā vai nespēj veikt kvalitatīvi, un saskata risku, ka var nodarīt kaitējumu vai kļūdīties, šim ārstam ir aktīvi jāiesaistās un jāatrod, jāiesaka kāds kolēģis, pie kura aizsūtīt pacientu, lai šo pakalpojumu veiktu.”
Pirmajai vizītei vajadzētu būt, sasniedzot gada vecumu. ”Svarīgi, lai būtu savs zobārsts, sava labā tante, kas atnāk un ar slotiņu patīra. Aiziet arī pie zobu higiēnista, kas arī labu izdara, iedod zaķīti, kaķīti vai kādu uzlīmi. Tikko rodas kāds atgadījums, tad bērns labprāt nāk līdzi. Tur jābūt iestrādēm,” norāda Paeglītis.
Zobārstu asociācijas prezidents Andis Paeglītis nolēmis iesaistīties konflikta risināšanā un noskaidrot, kādēļ izveidojusies šāda situācija.