Foto – Shutterstock

Ko banka vēlas zināt par tevi? 2

Ja kāds vēlas kļūt par īstu bankas klientu, nevis tikai ieiet filiālē veikt maksājumu vai samainīt valūtu, tad ir nepieciešams konts. Jādodas uz izvēlēto banku un jāņem līdzi pase vai personas identifikācijas karte.

Reklāma
Reklāma
Kokteilis
Personības TESTS. Kādu iespaidu tu par sevi radi? Šis attēls palīdzēs tev to noskaidrot
Kokteilis
3 visbīstamākās zodiaka zīmju pārstāves, kas bez sirdsapziņas pārmetumiem var atņemt citas vīrieti
Veselam
Liekie kilogrami neatkāpjas ne pa kam? 4 pazīmes, ka jūsu vielmaiņa nedarbojas pareizi
Lasīt citas ziņas

Šķiet, ka ar to būtu pietiekami, tāpēc dažkārt dzird klientus žēlojamies, ka banka liek aizpildīt anketas un it kā par daudz izprašņā par neikdienišķiem darījumiem, to apmēru vai nezin kāpēc pēkšņi jautā, vai klients un viņa radinieki nav politiski eksponētas personas (PEP). Taču tās visas ir likumīgas prasības un klientiem par to nevajadzētu žēloties.

Visām bankām Latvijā pirms konta atvēršanas pat ir tāds pienākums veikt nākamā klienta izpēti, lai novērstu sadarbību ar personām, kuras varētu būt iesaistītas, piemēram, noziedzīgi iegūtas naudas izmantošanā, terorisma finansēšanā un citos nelegālos darījumos. Bankas konts ir pamatpakalpojums, tas ir kā pirmais solis finanšu pasaulē, kas sniegs iespēju izmantot citus tam piesaistītos pakalpojumus.

CITI ŠOBRĪD LASA

Turpmāk klients un banka jau būs uzskatāmi par darījumu partneriem, un labi darījumu partneri taču neslēpj viens no otra būtisku informāciju. Tātad, ja esi jauns klients, tad banka vienmēr lūgs tevi aizpildīt anketu, kurā būs jānorāda pamatdati par sevi un arī konta izmantošanas mērķi. Ja konts tiks atvērts uzņēmumam, arī individuālai komercdarbībai, tad pajautās, kādus darījumus plāno veikt ar partneriem un par apgrozījuma apmēru, kā arī maksājumu limitus u. c. Ja kāds no šiem kritērijiem pēkšņi netiks ievērots, tas būs pamats bankas papildu jautājumiem arī jau esošam bankas klientam.

Cilvēks bez neviena konta?!

Jāatceras, ka banka vienmēr pārbaudīs tevis sniegto informāciju un datus. Ja nepieciešams, veiks padziļinātu klienta izpēti, lūdzot papildu informāciju. Izvērtējot visu iegūto informāciju, banka var arī izlemt nesniegt savus pakalpojumus – neuzsākt vispār sadarbību ar jaunu klientu vai izlemt atteikties no sadarbības ar jau esošu klientu. Tā notiks arī tad, ja bankai būs samelots vai noklusēta būtiska informācija. Bet nav tā, ka kāds visu laiku pēta katru darījumu tavā kontā. Šim nolūkam ir banku iekšējās kontroles sistēmas, kas pēc dažādām pazīmēm atlasa, pirmkārt, neparastus un aizdomīgus darījumus, kuru pazīmes aprakstītas Ministru kabineta noteikumos un ziņo par to Kontroles dienestam*, kas skata, ir vai nav tajos nozieguma pazīmes. Kontroles dienests gadā saņem ap 12 000 ziņojumu no bankām, salīdzinājumam – vienā dienā Latvijas bankās notiek apmēram 105 tūkstoši pārskaitījumu. Bankas savā starpā apmainās arī ar informāciju par personām ar sliktu reputāciju finanšu pasaulē (krāpnieki, parādnieki u. c.). Pret savu reputāciju finanšu pasaulē ir jāizturas ļoti nopietni.

Man ir bankas konts un notiek pārskaitījumi. Gaidu īsziņu par katru notikušu darījumu, bet izrādās, īsziņu nesaņemu, ka nauda ir jau sen klāt. Kāpēc tā? Zinu, ka citiem bankas sūta šādas īsziņas. Lūcija Baldiņa Rīgā

Tam var būt vairāki iemesli, proti, īsziņas par notiekošo jūsu kontā nav automātisks pakalpojums, atverot kontu. Vispirms jāatbild sev uz jautājumu – vai tiešām esmu bankā pieteikusi šo pakalpojumu? Ja atbilde ir jā, un līdz šim īsziņas nāca, tad šis jautājums, protams, ir lieks, un jāzvana savai bankai. Nākamā pārbaude – vai bankas pusē nav kas mainījies pakalpojumu klāstā, varbūt i-bankai jauna versija, kurā kas jāaktivizē vai jāapstiprina, varbūt nav pamanīta un izlasīta kāda bankas vēstule par šo pakalpojumu? Atkal risinājumam nepieciešama saziņa ar banku. Mūsu IT speciālisti no pieredzes zina, ka, piemēram, mainot mobilo telefonu operatorus, tā ir gadījies, ka šādas kļūmes notiek. Tad jāsazinās ar mobilo sakaru operatoru. Bijis arī tāds gadījums – kliente nomainīja savu viedtālruni ar citu modeli un tajā, kā vēlāk noskaidrojās, bija jāmaina kāds uzstādījums. Jautājot ekspertiem, pakalpojumu sniedzējiem un, protams, KLIENTU SKOLAI, daloties problēmā, risinājums vienmēr atradīsies.

Reklāma
Reklāma

* Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas novēršanas dienests, Ģenerālprokuratūra

Jautājiet par tematiem saistībā ar finanšu pakalpojumiem –

FKTK eksperti jums atbildēs šajā slejā!

www.klientuskola.lv

Rubrika tapusi sadarbībā ar Finanšu un kapitāla tirgus komisijas klientu skolu

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.