Vai banka drīkst prasīt klientam norādīt nodarbošanos, darbavietu un pat ienākumu avotus? 40
Madara Briede, “Praktiskais Latvietis”, AS “Latvijas Mediji”.
“Jau vairākus gadus esmu vienas bankas kliente, bet pēkšņi banka man prasa norādīt nodarbošanos, darbavietu un pat ieņemamo amatu, arī ienākumu avotus un apmēru. Kam bankai par mani kas tāds jāzina? Kādiem nolūkiem šāda informācija tiks izmantota? Izvēles šādu informāciju nesniegt nav. ” – jautā Vaira L.
Finanšu un kapitāla tirgus komisijā (FKTK) skaidro, ka bankām ir tiesības un pat starptautiski noteikta prasība pazīt savus klientus, lai bankas spētu vadīt riskus un netiktu izmantotas noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas shēmās.
“Tā nav bankas ziņkāre, bet gan normatīvajos aktos noteikts pienākums. Mums grūti komentēt radušos situāciju, jo nezinām tās apstākļus, kāpēc, kā norāda lasītāja – “pēkšņi prasa”. Taču informācija par klientu bankai jāzina, lai noteiktu katram klientam piemītošo riska apmēru, kas turpmāk noteiks bankas izpētes apjomu konkrētā klienta darījumiem. Jo klientam piemītošais risks lielāks, jo izpēte rūpīgāka. Tāpēc aicinām sadarboties ar banku, sniedzot informāciju, kuru tā lūdz, lai uzsāktu vai turpinātu veiksmīgu sadarbību finanšu pakalpojumu saņemšanā,” norāda FKTK pārstāve Dace Jansone.
Ja klientam ir neskaidrības, kāpēc banka lūdz sniegt konkrētu informāciju, FKTK aicina sazināties ar banku, noskaidrojot mērķi un iemeslus, kāpēc tiek lūgta konkrētā informācija.
Situācijās, kad ir pamatotas aizdomas, ka klienta tiesības ir aizskartas un banka kādu informāciju lūdz nepamatoti, var vērsties FKTK vai Latvijas Finanšu nozares asociācijas ombudā.