Vajag mēģināt, bet jāuzmanās 3
Latvijas Drošāka interneta centra kuratore Ieva Jankovska norāda, ka “Drossinternets.lv Jauniešu padomē darbojas viena no Latvijas jūtūberēm, kurai esam palīdzējuši risināt dažādus pret viņu vērstus ar emocionālu vardarbību saistītus pārkāpumus internetā,bet sīkāku informāciju nevaram sniegt. Jūtūberi savos video mēdz runāt par problēmām, ar kurām viņi saskaras savas popularitātes dēļ – tās ir saistītas ar draudiem, emocionālu pazemošanu, apsaukāšanu, tāpēc viņi bieži izvairās apmeklēt publiskas vietas, braukt ar publisko transportu un valkā cepures, saulesbrilles, lai slēptu seju. Bet viens no iemesliem viņu popularitātei ir tieši tas, ka viņi atklāj tik sīkas privātās dzīves detaļas.”
Jauno mediju un digitālā mārketinga speciālists Artūrs Mednis stāsta, ka Latvijā YouTube kopiena ir pavisam maza, taču tā pastāv. Viņš skaidro, ka Latvijā, veidojot video latviešu valodā, nopelnīt ir ļoti grūti: “Šis ir viens no grūtāk sasniedzamajiem mērķiem Latvijas jūtūberiem. Ir iespēja pelnīt tādā veidā, ka video parādās reklāmas — daļu no reklāmas ieņēmumiem Google, kam pieder YouTube, samaksā šā video autoram. Vēl pirms pāris gadiem Latvijas YouTube kanālu īpašniekiem šādas iespējas nebija, tad bija jāreģistrējas caur Lielbritānijas YouTube. Taču šī samaksa ir ļoti zema, tāpēc, lai nopelnītu ar video, tam jābūt ļoti lielam skatījumu skaitam — gan atsevišķiem video, gan visiem video kopā, lai varētu pieteikties atlīdzības saņemšanas programmai. Ņemot vērā, ka Latvijas jūtūberi ražo saturu latviešu valodā, reti kuri video sasniedz vairākus simtus tūkstošus skatījumu, bet ar dažiem desmitiem tūkstošu skatījumu nevar nopelnīt daudz. Cits stāsts, ja video tiek veidots angliski vai krieviski, un mērķauditorija ir plašāka — piemēram, rīdzinieka Stasa Davidova kanālam “This Is Horošo” ir 5,8 mijoni abonētāju, katrs video tiek apskatīts vairāk kā 500 tūkstošu reižu, un viņš šādus video publicē ik pārdienas. Stass ar šiem video nopelna pietiekami daudz, lai varētu nestrādāt citur – būt par jūtūberi ir viņa pamatnodarbošanās. Taču bez ieņēmumiem no reklāmas, kas būtu jūtūbera tiešā alga par sasniegto un rezultātu, jūtūberim var būt arī papildu ienākumi, piemēram, no dalības dažādu zīmolu kampaņās.” Mednis vērtē, ka abonētāju skaita nozīme ar katru gadu mazinās: ”Nevar noliegt, ka tas liecina par kaut kādiem panākumiem, taču, ja ir daudz abonentu, bet maz video skatījumu… Otrādi būtu pat labāk. Tāpēc īsti nav noteikta skaita, taču pirmais maģiskais skaitlis Latvijā būtu 10 000 — vienalga, abonenti vai skatījumi vienam video, bet šis būtu pirmais nopietnais atskaites punkts. Pasaulē tas būtu viens miljons.” Ar Artūru apspriežam arī jau iepriekš pieminēto Evelīnu, kuras kanālam seko vairāki desmiti tūkstoši bērnu un pusaudžu: ”Viņa ir izdarījusi ļoti lielu un labu darbu, iedrošinājuši desmitiem citas meitenes pievērsties YouTube. Malacis!” Vai ir vērts darboties šajā platformā? Artūrs apgalvo, ka “ir vērts pamēģināt. No otras puses, jāņem vērā arī tas, ka tas ir smags darbs, un panākumi nenāk viegli. Ja cilvēks nav gatavs smagi strādāt, rēķināties ar skauģiem un aprunātājiem, kuru, ticiet man, piemēram, Evelīnai netrūkst, tad nekas nesanāks. Galvenais ir darīt.”
Uzziņa:
Kas ir jūtūberis? – Artūrs Mednis: jūtūberis nav vienkārši cilvēks, kas YouTubē publicē saturu, bet gan tāds, kurš apzināti veido teju vai ikdienas saturu tieši šajā platformā, pats iet kadrā, atspoguļo savu privāto viedokli.
YouTube.com Latvijā savus kanālus veido daudzi pusaudži vecumā no 12 līdz 18 gadiem, taču konkrētas informācijas par to, kāds ir jūtūberu skaits Latvijā, nav.
• Kas ir pusaudzis? Kā skaidro Bērnu tiesību aizsardzības institūts, jēdziens “pusaudzis” normatīvajos aktos nav atrunāts; lielākoties pielieto Jaunatnes likumā definēto jēdzienu “jaunietis” – persona vecumā no 13 līdz 25 gadiem. Tā kā pilngadība iestājas no 18 gadiem, tad par pusaudzi varētu runāt vecumā no 13 līdz 18 gadiem.
• Pēc CBS statistikas, Latvijā pusaudžu skaits ir:
Vecumā no 10-14 gadiem – 92 793
Vecumā no 15-19 gadiem – 86 281