Foto no meiteņu personiskā arhīva. Kolāža – la.lv

Vecāki, sarosieties! 3

Lai arī cik pozitīvi jaunie jūtūberi raksturotu savu pieredzi, iegūstot jaunus draugus un sponsorus, Junga analītiķe Ginta Teivāne neatbalsta šādu izrādīšanos internetā: “Mani izbrīna vecāku bezspēcība robežu noteikšanā. Viņi aizbildinās ar to, ka bērnus nevar pasargāt no šā laikmeta, taču tam visam ir dziļākas saknes – trūkst ieinteresētības par bērna interesēm. Kad vecāki ir pārstrādājušies, ērtāk ir bērnam iedot kaut ko spilgtu, kustīgu, nevis kopā paspēlēties. Ne vienmēr bērni un jaunieši apzinās, ka viss, kas reiz nopublicēts, tur arī paliek, un viņš var kļūt ievainojams un visiem pieejams. Tāpēc lūgums vecākiem — jau no mazotnes disciplinēt bērnus, pārzināt viņu intereses, pievērst uzmanību pārmaiņām uzvedībā un rosināt attīstību visdažādākajos veidos — piedaloties pulciņos, sportojot, dejojot, dziedot — ne tikai sēžot internetā.” Savukārt psiholoģe Anita Alksne šajā procesā saskata arī plusus: ”Nereti jūtūberi iedvesmo citus jauniešus daudzām pozitīvām lietām, piemēram, kļūt drošākiem, taču šai nodarbei ir arī ēnas puse — risks ir tajā, ka tiek nofilmēti citi cilvēki, piemēram, klasesbiedri, kuri nekad nav vēlējušies gozēties YouTube “slavas alejā”. Šie video bieži ir cita personību aizskaroši. Ja kas tāds ir noticis, tad pirmais solis ir vienoties par video izņemšanu no arhīva, taču te parādās cita problēma — bērni neatceras paroles, ar kurām paši ir reģistrējušies, līdz ar to bez YouTube administratora palīdzības nav iespējams tos izdzēst. Bērniem ir jāskaidro: ja viņš publisko video, kurā ir nofilmēts cits cilvēks, tā ir sodāma darbība, ja vien otrs nav tam piekritis.” Anita Alksnes stāsta, ka gandrīz katra meitene zina, kas ir “Makeuparevelinu” – viens no populārākajiem kanāliem Latvijā, kuram ir gandrīz 45000 abonētāju, un šādiem jūtūberiem ir iespēja dažādos veidos iespaidot tos, kas seko līdzi saturam. Anita Alksne piekrīt vērtējumam, ka Evelīna savā kanālā pazemoja savus skatītājus, skaidrojot, cik ļoti viņai traucē lielā uzmanība un slava. Kad meitene attapās, video tika dzēsts, taču tas jau bija pārpublicēts neskaitāmi daudzas reizes. Alksne aicina vecākus sekot, kas notiek nepilngadīgo bērnu YouTube kanālos: ”Daudzi jūtūberi tiešām pelna naudu ar video sižetiem, kuru laikā tiek reklamētas konkrētas lietas. Ņemot vērā, ka visbiežāk tie ir nepilngadīgi jaunieši, jāatceras, ka uz viņiem attiecas visi likumi, kuri paredz bērnu tiesību aizsardzību. Īpaši aicinu jauno jūtūberu vecākus — lūdzu, painteresējieties, kādu informāciju publisko jūsu bērni! Esmu dzirdējusi, ka vairāku jūtūberu vecāki regulāri seko līdzi – gan paslavē, gan izsaka kritiku. Manā praksē ir bijusi arī virkne gadījumu, kad bērni jūtas pazemoti, apsmieti video dēļ. Vecākiem jāatceras, ka viņiem šādās situācijās ir jāsniedz atbalsts, lai bērns saprot, ka netiek nosodīts, apsmiets, pazemots arī no vecāku puses.”

Reklāma
Reklāma
Kokteilis
Personības TESTS. Kādu iespaidu tu par sevi radi? Šis attēls palīdzēs tev to noskaidrot
Kokteilis
Piecas frāzes, kuras tev nekad nevajadzētu teikt sievietei pāri 50 5
Veselam
Liekie kilogrami neatkāpjas ne pa kam? 4 pazīmes, ka jūsu vielmaiņa nedarbojas pareizi
Lasīt citas ziņas

Bērnu tiesību aizsardzības inspekcijas pārstāvis Taivo Trams, komentējot pusaudžu iespējas pelnīt, izmantojot platformu YouTube, citē likumu: “Civillikuma 177. pants nosaka: līdz pilngadības sasniegšanai bērns ir vecāku aizgādībā. Aizgādība ir vecāku tiesības un pienākums rūpēties par bērnu un viņa mantu, un pārstāvēt bērnu viņa personiskajās un mantiskajās attiecībās. Tādējādi no likuma viedokļa nepilngadīga persona var iesaistīties mantiskās attiecībās tikai ar vecāku vai nepilngadīgā likumiskā pārstāvja atļauju. Tātad reklāmas izplatītājiem vispirms būtu jāsazinās ar nepilngadīgā vecākiem vai likumiskajiem pārstāvjiem.” Taču sarunas ar jūtūberēm apaliecina, ka sponsori sazinās un kārto jautājumus nevis ar meiteņu vecākiem, bet gan ar viņām pašām. Bērnu tiesību aizsardzības inspekcija uzsver: ja likums tiek pārkāpts vai netiek ievērots un sponsori sazinās tikai ar nepilngadīgajām personām, “nepilngadīgā likumiskajiem pārstāvjiem jāvēršas Patērētāju tiesību aizsardzības centrā, kas atbilstoši kompetencei un saskaņā ar Patērētāju tiesību aizsardzības centra nolikuma 4.11. punktu izvērtē reklāmas un komercprakses atbilstību normatīvajos aktos noteiktajām prasībām un pieņem attiecīgus lēmumus.” Tikai viena no meitenēm, Sindija, varēja teikt, ka sponsori, ar kuriem viņa sadarbojas, sazinās ar viņas vecākiem un informē par notiekošo.

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.