
“Klusums mani kā sīpolu mizo” 1
Dzejniece Mirdza Kerliņa (īstajā vārdā Mirdza Sprince, 1949) dzimusi Nītaures pagastā, patlaban dzīvo Drabešos. Līdz 1969. gadam dzīvojusi Ērgļos un Cēsīs, strādājusi telegrāfā un bibliotēkā.
Pabeigusi LVU Filoloģijas fakultāti, strādājusi dekoratīvi lietišķās mākslas jomā. Viens no viņas unikālajiem talantiem – dažādos materiālos autortehnikā veidoti tauriņi.
Pirmais dzejoļu krājums “Zib zibēdams” iznācis 1979. gadā, otrais “Uz gaismu nedusmo” – 1986. gadā. Līdz nākamajam – “Es Dieva dārzā biju” ilgs pārrāvums, tas nācis klajā tikai 2005. gadā. Mirdza Kerliņa sarakstījusi arī divas pasaku grāmatas: “Pasakas lido’” (2005), kas ieguvusi atzinības balvu “Baltā Vilka” grāmatu konkursā, un 2011. gadā – “Pasakas no Dieva azotes”. Publicējusies arī dažādos kopkrājumos un periodikā.
Publicējam dzejoļus no topošā dzeju krājuma “Saulē un naktsputnos”.
– Kā sevī jūtat vidzemnieci?
M. Kerliņa: – Ar saknēm, kas mani velk un tur pie vietas, kur aizritēja bērnība un skolas gadi. Tā ir te – Vidzemē. Ērgļos un Cēsīs. Vidzeme ir veidojusi daļu no manas patības un devusi impulsus radošai darbībai. Pirmie dzejoļi ir cēsnieki no papēžiem līdz matu galiņiem. Vidzemes daba ar saviem kalniem un pauguru puniem, ar Gaujas teiksmainajām lejām joprojām ir kā pūralāde dvēselei. Lai gan dzīves lielākā daļa aizvadīta Rīgā, sakņu sajūta lika atgriezties laukos. Šeit – bērnības zemē, vecāku mājās. Manuprāt, cilvēks savas saknes tā īsti sāk apjaust tikai mūža otrajā pusē.
– Kāpēc izvēlējāties tieši tauriņus?
– Man atbildes nav joprojām. Patiesībā – ne es izvēlējos, bet izvēlējās mani. Tauriņi vai, kā es saku, taureņi paši pie manis atlidoja, es tikai viņus apģērbu, pārvēršot par telpu un dārza dekoriem. Atlidoja diezin no kurienes. Varbūt tie ir mani neuzrakstītie dzejoļi, kas parādījās taureņu veidolā. Varbūt pavisam citādi – nezinu. Vēlāk uzzināju, ka tauriņš esot kāds no senajiem kristietības simboliem, kas saistīts ar augšāmcelšanos. Un tad mans izbrīns bija vēl lielāks.
– Jānis Rokpelnis mēdz teikt, ka dzejai ir labi, ja cilvēks vispirms ir dzejnieks un tikai tad kļūst par kristieti…
– Ja jautājumu esmu sapratusi pareizi, tad piekrītu Rokpelnim, jo ne visi dzejnieki ir kristieši un otrādi. Nevar taču būt dārznieks vai mūrnieks tāpēc vien, ka ir kristietis, bet nav sava aroda meistars vai vismaz zellis. Tāpat ir ar dzejnieku. Pati pie kristīgās dievatziņas nonācu samērā vēlu. Domāju, ka neapzināti Dievu meklē katrs dzejnieks, un diez vai tam, kas sevi neatzīst par kristieti, Dievs dod mazāk talanta nekā citam, kas sevi par tādu atzīst un meklē ceļu vai ir to atradis. Paliek jautājums, vai būt dzejniekam ir kāda privilēģija vai tieši otrādi – sods. Par to, ka dzejolis nenāk no manis, bet no citurienes, esmu gandrīz pārliecināta, taču, vai tas piedzims dzīvs, ir atkarīgs no manis, no pūliņiem un darba. Rakstos teikts – iesākumā bija Vārds, un Vārds bija pie Dieva. Šis teikums liek aizdomāties – kāpēc nereti dzeja pravieto. Kaut vai zināmais Edvarta Virzas dzejolis. Varbūt dzejniekiem ir īpaša saikne ar providenci?
Klusumā
1.
klusums
dziļš kā jūra
un bezgalīgs kā debesis
es mīlu klusumu –
tur dzīvo Tas
kas izsaucis mani
no savām dzīlēm
dvēseli devis un dvašu
tāpēc metamorfozes manas
un metaforas
grēkus un zemdegas dzēšot
kā grāmatu lasa
2.
baidos
aci pret aci ar sevi klusumā
ilgstoši palikt –
klusums kā spogulis rāda
kas patiesībā esmu
kas man aiz ādas –
nogremdētie sapņu kuģi
kā slīkoņi uzpeld
iznirst piedauzības akmeņi
un dvēseles vanckari
gaismā nāk
baidos no sevis
kā no rēga
projām pasaules troksnī es bēgu
un slēpjos –
lai kuģi un akmeņi nogrimst
klusuma klēpī
3.
klusums
mani kā sīpolu mizo –
irst ilūziju mežģīnes
ārdās
noloba pliku
līdz esības ārdiem
domāju taurenis esam
priekšstatu kūniņa pārplīst un
izrādās – vēl tikai kāpurs
4.
nakts klusumā ir viss –
čab zāle – notrīs sirds
kā zaglis ābolos
tik nedroši nāk
dzejolis
5.
ieelpa izelpa
klusumā lasu
salasu sevi
pa puteksnim
kripatai
pa nopūtai
sirdspukstam kopā
klusumā
no jauna
es topu
6.
kamēr Dievs
vēl manī kavējas
klusējot
dvēseli ravēju
paciešot sāpes un kaunu
velku baļķi no jauna
velku kamēr izvelku
no redzokļa savējā
kāds eņģelis klusumā
gavilē
un arī Dievs
vēl manī kavējas