Iespēja noklausīties citu cilvēku sarunas. Latvijā “sprādzienu” izraisījusi jauna lietotne 27
Raivis Šveicars, “Latvijas Avīze”, AS “Latvijas Mediji”
Kad daļa cilvēku baidās tikt aizmirsti, tehnoloģijas rada masu psihozi – atceramies, piemēram, “TikTok” vai “Pokemonu” gadījumus.
Līdzīgu “sprādzienu” februārī Latvijā izraisīja Silīcija ielejā radītā lietotne “Clubhouse”, kurā par lietotāju var kļūt, tikai saņemot ielūgumu.
“Clubhouse” varētu dēvēt par audiočata sociālo tīklu, kas ļauj noklausīties citu cilvēku tiešsaistē notiekošās sarunas. Izklausās baisi, bet tā nebūt nav, jo noklausītie vēlas, lai viņus noklausās. Bieži vien tie ir slaveni cilvēki vai vismaz savā nozarē zinoši (bet ne vienmēr).
“Clubhouse” ir vairāku citu platformu mikslis. No raidieraksta (podkāsta) “Clubhouse” atšķir iespēja sarunā iesaistīt arī klausītājus.
Platforma ir visai līdzīga tviterim, kurā ikvienam “mirstīgajam” ir iespēja iesaistīties vārdu apmaiņā ar kādu slavenību vai uzņēmēju. Vienīgi “Clubhouse” piedod lielāku klātbūtnes un socializēšanās efektu, jo saziņa notiek audiāli.
Savukārt “Clubhouse” istabas varētu salīdzināt ar atsevišķām skatuvēm konferences laikā, kurā viens vai vairāki cilvēki runā par kādu noteiktu tematu, bet krietni lielāks pūlis to noklausās.
Ja rodas vēlme izteikties par istabā apspriesto, lietotnē jānospiež “pacelt roku” poga. Tādā veidā diskusijas vadītājs redz, ka jums ir ko teikt.
Diskusijas vadītājam, tieši tāpat kā “Zoom” vai jebkurā citā videokonferenču platformā, jānodrošina diskusijas strukturētība un jānovērš tirgus balagāns. Tomēr ne vienmēr vadītājam izdodas novērst nepatīkamas situācijas, par ko “Clubhouse” jau nonācis krustugunīs.
Svarīgas ir darbības arī ārpus diskusijām – ikviens platformas lietotājs var apskatīt citu lietotāju profila informāciju, kas noformēta līdzīgi kā tviterī. Turpat norādīts arī personas tvitera un “Instagram” profils.
Tāpat pie profila informācijas ir iespējams redzēt otru lietotnes unikalitāti – klubus. Lietotājiem ir iespējams sekot dažādām tēmām veltītiem klubiem. Tajos var arī iekļūt, ja šī kluba diskusijās aktīvi iesaisties.
Klubu funkcija man atgādina “Discord” platformu, kurā dažādās grupās iespējams apspriest pilnīgi jebko.
Kā jau minēju, lietotne pagaidām pieejama vien “Apple” produktu lietotājiem. Lai platformā iekļūtu, ir jāsaņem ielūgums no tur jau reģistrēta lietotāja.
Katrs jauns lietotājs saņem divus ielūgumus, ko var izmantot pēc saviem ieskatiem. Daudzi uzsver, ka tieši šī platformas ekskluzivitāte ir viena no panākumu atslēgām, jo ļauj izvairīties no t. s. troļļu klātbūtnes.
Tāpat lietotājiem patīk, ka platformā notiekošās diskusijas ir lielākoties spontānas, nevis iepriekš nolemtas un īpaši producētas.
Bet kā tad paliek ar “Android” lietotājiem? “Clubhouse” izstrādātāji liek vēl kādu laiciņu pagaidīt. Ņemot vērā, ka “Android” lietotāju skaits ir krietni lielāks nekā “iPhone”, jādomā, kā palielināt serveru jaudas, lai lietotne spētu “pavilkt” desmitiem miljonu jaunu lietotāju dažu dienu laikā.
Tāpat joprojām nav īsti skaidrs, kā “Clubhouse” savu platformu grasās monetizēt, lai nebūtu “jādedzina” vien investoru nauda.