Klimata izmaiņas. Neiepriecinošas ziņas tiem, kuriem bail lidot – globālā sasilšana pastiprina turbulenci lidojumu laikā 16
Salīdzinot ar laiku pirms četrām desmitgadēm, lidojumu laikā ir palielinājusies turbulences intensitāte, biežums un ilgums dažādos pasaules reģionos, tostarp arī virs Eiropas debesīm. Vismaz tā apgalvo jauns Redingas universitātes pētījums Apvienotajā Karalistē, kas publicēts žurnālā Geophysical Research Letters.
Zinātnieki apgalvo, ka turbulences zonu tagad ir daudz vairāk, un iemesls tam ir – klimata pārmaiņas. Tiek prognozēts, ka arvien biežāka būs neredzamā turbilences forma, ko sauc par skaidrā gaisa turbulenci.
“Pēc desmit gadu ilgas izpētes, kas liecina, ka klimata pārmaiņas nākotnē izraisīs gaisa turbulences palielināšanos, mums ir pierādījumi, ka šis pieaugums jau ir sācies,” sacīja profesors Pols Viljamss, Redingas universitātes atmosfēras zinātnieks, pētījuma līdzautors.
“Mums ir jāiegulda jaunās tehnoloģiju sistēmās, lai laikus prognozētu un precīzi noteiktu turbulenci, lai novērstu tās ietekmi uz lidojumiem nākamajās desmitgadēs,” viņš piebilda.
Pētījums liecina, ka vienā no pasaulē noslogotākajiem lidojumu maršrutiem, virs Atlantijas okeāna ziemeļu daļas, smagas turbulences ilgums gadā pieaudzis par 55%.
1979. gadā tā ilgums bija 17,7 stundas, bet 2020. gadā – jau 27,4 stundas. Mērena turbulence palielinājās par 37%, no 70 stundām līdz 96,1 stundai.
Turbulences pieauguma iemesls ir gaisa sasilšana CO2 izmešu rezultātā, kas palielina vēja novirzi – pēkšņas vēja brāzmas vai vēja virziena izmaiņas.
Turbulence ir nestabilas gaisa straumes, kas ir visspēcīgākās virs kalnu apgabaliem, kā arī pērkona negaisa tuvumā. Turbulencei ir nepatīkami lidot cauri lidmašīnā. Spēcīgā turbulencē lidmašīnas salonā var pasažieri un stjuarti tikt savainoti.
“Turbulence padara lidojumus nevienmērīgus un dažreiz arī bīstamus. Aviokompānijām tagad ir jādomā par to, kā tās risinās šos satricinājumus, jo ASV vien tas nozarei izmaksā 150–500 miljonus USD (140–465 miljonus eiro) gadā,” saka pētnieks Marks Prosers. “Katra turbulencē pavadītā papildu minūte palielina gaisa kuģa nolietojumu, kā arī pasažieru un salona apkalpes ievainojumu risku.”
Lai gan Amerikas Savienotajās Valstīs un Ziemeļatlantijā ir vērojams vislielākais turbulences pieaugums, pētījums atklāja, ka ietekmēti arī noslogotie lidojumu maršruti virs Eiropas, Tuvajiem Austrumiem un Atlantijas okeāna dienvidiem.