Auseklis Baušķenieks, “Gribu tikt zirgā”. 1995. Eļļa uz audekla. 55 x 70 cm. Zuzānu kolekcija.
Auseklis Baušķenieks, “Gribu tikt zirgā”. 1995. Eļļa uz audekla. 55 x 70 cm. Zuzānu kolekcija.
Foto – Jānis Pipars

Kim? Laikmetīgās mākslas centrs Ņujorkā atklāj Zanes Onckules veidoto izstādi “Balticana” 0

Kim? Laikmetīgās mākslas centrs, sadarbībā ar Heseles mākslas muzeju un Kuratorālo Studiju Centru (CCS Bard) 7. aprīlī atklāj Zanes Onckules veidoto izstādi “Balticana”. Izstāde būs apskatāma līdz 26. maijam Heseles mākslas muzejā Ņujorkā, ASV. Izstādes atklāšanas pasākumā būs skatāma Vitauta Jurēviča performance “Vai laime ir ilūzija?”.

Reklāma
Reklāma
Kokteilis
Piecas frāzes, kuras tev nekad nevajadzētu teikt sievietei pāri 50 5
Kokteilis
Šie ēdieni nedrīkst būt uz galda, sagaidot 2025. gadu – Čūskai tie nepatiks! Saraksts ir iespaidīgs 4
Kokteilis
VIDEO. Parastā tauta nesaprot augsto mākslu? Šoreiz ir par traku! Kristians Brekte pamatīgi satracinājis latviešus
Lasīt citas ziņas

Šī safabricētā nevalsts – Balticana, ir izveidota laikā, kad piedzīvojam dažādu veidu patriotisma uzplūdus, sākot ar naivo pastišveida pieeju visam nacionālajam, kas lielā mērā bija vērojama Baltijas valstu simtgades svinību programmās, un beidzot ar galēji labējo nacionālismu, kas savu izpausmi rodksenofobiskos izteikumos un fašistiskos simbolos Eiropā –kā Polijā un Vācijā, tā arī citviet pasaulē.

Uz šī fona “Balticana” postulē, ka pastāv vitalitātes un dāsnuma potenciāls, atbilstība starp privāto un (a)politisko, un ka tas var būt ne-pasūtījuma objekts. Lai gan mana Balticana ir mana Balticana un visticamāk, tā nav jūsējā, šī fantāzija nav tīri individuāla – tā rod savu izaugsmi, pateicoties sociālajiem simboliem unn alegorijām, kas piešķir jēgu līdzdalībai, kuru mēdz dēvēt par “nacionālo iztēli”.

CITI ŠOBRĪD LASA

“Balticana” poētiskā veidā pievēršas neskaidrajām, bet daiļrunīgajām saiknēm starp Baltijas reģiona vēsturisko, kulturālo un sociālpolitisko kontekstu, uzsverot līdzīgu noskaņu mākslā, sabiedrībā un cilvēku uzvedībā. Kā sākumpunktu izmantojot īpašo Baltijas miglas atmosfēru, izstāde, kurā iekļauti mākslinieki, mākslas darbi un efemeri projekti, apkopo un saauž kopā dažādas par Latvijai, Lietuvai un Igaunijai raksturīgām metaforām izvēlētās – “Portāls”, “Noskaņa”,”Faktūra”, “Sīpols”, “Balti” un “Balkāni”, lai radītu jaunu, alegorisku ceturto valsti – trīs Baltijas valstu pus-māsu vārdā Balticana .

Izstādē aplūkojamas gleznas, manuskripti, fotogrāfijas un kolāžas, ko radījuši tādi mākslinieki kā Auseklis Baušķenieks, Pīters Fends, Iļja Lipkins un Koljēra Šolla, kā arī Tobiasa Kaspara veidots reflektīvais panelis un jauni pasūtījuma darbi. Starp šiem norises vietai pielāgotajiem darbiem ir BRUD (Aditjas Mandajama) efemera gaismas instalācija, Vitauta Jurēviča skaņa un performance un Īana Rozena tiešsaistes intervence. Izstādes iekārtojumu noteikuši arhitektoniski elementi, tostarp tāds, kas iecerētskā portāls, kurš ved uz Baltijas reģiona nacionālajām, filozofiskajām, vēsturiskajām, laikmetīgajām, absurdisma un postkoloniālisma drāmām

Lai arī “Balticana” pētījuma objekts ir izdomāts, realitāte aplūkota iztēlotas identifikācijas un fantāziju gaismā, Balticanas nebūtu bez distancēšanās no tās izcelsmes vietas un tā netiktu izsacīta valodā, kas nav tai dzimtā, Balticanas nebūtu, ja tā nebūtu pētīta, kūrēta un uzrakstīta latviski, igauniski, lietuviski vai krieviski, kā arī Balticanas nebūtu, ja kāds šajā procesā nebūtu adresējis “Dienvisdlāviju”.

Izstādes darbi nāk no privātkolekcijām, to vidū, Marieluise Hessel collection, Zuzānu kolekcijas un kuratores personiskās kolekcijas. Izstādi pavada pētījums-rakstu darbs “Balticana”.

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.