Ķīļa reformu secība 0
Kaut arī sabiedrībā visvairāk diskusiju raisījušas mācību gada pagarināšanu un valsts apmaksātu studiju vietu likvidēšanas idejas, pats ierosinājumu autors izglītības un zinātnes ministrs Roberts Ķīlis uzskata, ka vissvarīgākā reforma izglītības jomā būtu nodrošināt pirmsskolas izglītību bez maksas visiem bērniem jau no pusotra gada vecuma.
R. Ķīlis arī uzskata, ka pirmsskolas un sākumskolas izglītība jāpadara kvalitatīvāka. Nākamās svarīgākās esot augstākās izglītības reforma un skolu radināšana pie lielākas brīvības, tostarp pie izmaiņām mācību saturā, ministra pozīciju “Latvijas Avīzei” izklāstīja viņa padomnieks komunikācijas jautājumos Reinis Tukišs, kad vaicāju, kura no daudzajām reformām, ko R. Ķīlis ierosinājis, ministram pašam šķiet vissvarīgākā.
Savukārt vissteidzamākā ministram šķiet profesionālās izglītības reforma. “Tur viss ir pamatīgi aizlaists, jo nav nedz kvalitātes, nedz saiknes ar darba tirgu,” teicis R. Ķīlis. Kā zināms, profesionālās izglītības reforma pēdējos gados jau sākusies, arodskolās tika ieguldīti arī Eiropas struktūrfondu līdzekļi. Taču R. Ķīlis uzsāktos modernizācijas projektus iesaldēja gan tāpēc, ka ar piešķirto finansējumu tie nav pilnībā īstenojami, gan piebilstot, ka nauda varētu būt dalīta politisku iemeslu dēļ.
Ministrs uzskata, ka, lai arī uzdevums ir grūts, viņš spēšot vienlaikus īstenot vairākas reformas. “Ir iespējams veikt diezgan apjomīgas reformas vienlaikus. Sarežģījums slēpjas tajā, ka reformu piedāvājumu juridiskās tehnikas ir jāgatavo vienlaikus ar plašu reformu piedāvājumu.
Šobrīd procesu nedaudz apgrūtina tas, ka jāstrādā abos šajos virzienos – jāsagatavo detalizēts reformu piedāvājumus un jāvienojas par to ar sabiedrību, reizē jāgatavojas juridiskajam procesam,” skaidro R. Ķīlis. Taču citas izejas neesot – ja reformu nebūšot, pēc kāda laika izglītības nozarēs esot sagaidāms straujš sabrukums.
“Daudz kas ir aizlaists tik tālu, ka tas jau ir uz sabrukuma robežas. Par to ir grūti pārliecināt cilvēkus, jo viņi to vēl nejūt. Bet aktuālie dati liecina, ka visa izglītības sistēma ir pūšanas stāvoklī. Tāpēc nedomāju, ka šīs lietas ir iespējams atlikt. Tas ir otrs iemesls, kādēļ vairākas lietas jādara vienlaikus,” uzsvēris R. Ķīlis.
“Ir virkne cilvēku, kas ļoti pārliecināti atbalsta reformas – tie ir gan sociālie partneri, gan eksperti un izglītības darbinieki. Regulāri apmaināmies viedokļiem un priekšlikumiem. Tāpat arī ir ekspertu darba grupas, kas gatavo detalizētus piedāvājumus,” piebilst izglītības ministrs, atbildot uz jautājumu, vai viņam ir komanda, kas palīdzēs reformas īstenot. Arī pašā Izglītības un zinātnes ministrijā patlaban notiek reformas ar mērķi ministriju padarīt darbotiesspējīgāku.