Viss izrēķināts 11
Vai būs ekonomiski izdevīgi vest broilerus kaušanai no Bauskas uz Ķekavu, jo tas nozīmē lielākas transporta izmaksas? A. Vilcmeiers atklāj, ka viss ir sarēķināts un veikts ekonomiskais pamatojums, kāpēc to vajag darīt. Rietumvalstīs aplēsts, ka optimālā distance putnu pārvadājumiem ir 200 – 250 km, lai tas būtu rentabli. Līdz ar to attālums no Bauskas līdz Ķekavai iekļaujas šajos aprēķinos. Jautāju, vai vistām pārvadāšanas dēļ pirms kaušanas nebūs stress, kas var ietekmēt gaļas kvalitāti. A. Vilcmeiers mierina, ka pēc lielām distancēm putni tiek ievietoti tumšā telpā, lai tie nomierinās, tāpēc stresa nebūšot.
Nākamo četru gadu stratēģija paredz ieguldīt lielas investīcijas abu ražotņu modernizācijā, tostarp Ķekavas kautuvē, veco novietņu atjaunošanā un inkubatorā. Reorganizācija un procesu optimizācija ļaušot samazināt kaušanas izmaksas, jo šajā sadaļā ķekavieši vēl neesot starp Eiropas putnkopības uzņēmumu līderiem. “Swedbank” jau piešķīrusi vairāk nekā 11 miljonu eiro aizdevumu putnu fabrikai, tostarp 1,91 miljons eiro tiks ieguldīts 21 broileru novietnes uzlabošanā Bauskā. Tā kā eksporta apjomi uz Skandināviju ir augoši, plānots investēt arī “Lielzeltiņiem” piederošajā pārstrādes cehā Rīgā, kura jaudas jau šobrīd ir ierobežotas. Patlaban uzņēmums uz Skandināviju eksportē 16% produktu, ko plānots palielināt. Tiek meklēti arī jauni tirgi, tostarp viens no tiem varētu būt Ķīnas tirgus, kur jau šobrīd ir interese par vistu kājām un galvām. Tiesa, lai varētu strādāt šajā tirgū, nepieciešama Ķīnas auditoru veikta sertifikācija. Tendences rāda, ka vistas gaļas patēriņš pasaulē aizvien kāpj, tāpēc uzņēmums saskata labas izaugsmes iespējas. Eiropā audzis pieprasījums pēc lēni audzētiem broileriem, taču jārēķinās, ka to cena būtu par 40% lielāka, skaidro uzņēmuma valdes loceklis Sauļus Petkevičs. Putnu fabrikas stratēģija četru gadu laikā paredz ražošanas apjomus dubultot – no pašreizējiem 26 tūkstošiem tonnu gaļas gadā līdz 52 tūkstošiem tonnu 2019. gadā. Līdz ar to uzņēmumam būs nepieciešami jauni darbinieki. A. Vilcmeiers nenoliedz, ka patlaban uzņēmumā ir problēma noturēt darbiniekus ilgtermiņā. Tas nav tikai algu dēļ, bet arī darba apstākļu dēļ, kad visu gadu jāstrādā astoņu grādu temperatūrā, kā arī nepieciešama nepārtraukta uzmanība pie konveijera. Prognozējams, ka algas uzņēmumā palielināsies, jo pretējā gadījumā darbiniekus būs grūti motivēt. Ķekavā šobrīd strādā 704 darbinieki, kas ir par 100 vairāk nekā gadu agrāk, tomēr vēl joprojām ir brīvas vakances.
Lai informētu “Lielzeltiņu” kautuves darbiniekus par pabalstiem un citiem jautājumiem, otrdien notiks sapulce, kurā piedalīsies NVA un VSAA darbinieki, un pēc tās arī būs lielāka skaidrība, cik daudz cilvēku pieteiksies NVA.