“Kaut kas nav kārtībā, kad šādi gadījumi notiek arvien biežāk,” Sārts brīdina par aktivitātēm Baltijas jūrā 0
TV24 raidījuma “Nedēļa. Post scriptum” viesis, NATO Stratēģiskās izcilības centra direktors Jānis Sārts, komentēja aktuālos drošības jautājumus Baltijas jūrā, īpaši attiecībā uz pēdējiem incidentiem, kas saistīti ar optisko kabeļu bojājumiem.
Viens no nesenajiem drošības izaicinājumiem, kas piesaistījis uzmanību, ir optisko kabeļu bojājumi, kas tiek saistīti ar iespējamiem ārējiem traucējumiem. Sārts norādīja, ka šāda veida incidenti, kas notiek biežāk un ar lielāku intensitāti, rada nopietnas bažas.
“Es neticu statistiskiem brīnumiem, ka kabeļi tiek pārauti nejauši, īpaši, ja šie gadījumi sāk kļūt regulāri,”
teica Sārts, uzsverot, ka, lai gan nav absolūtas drošības, ir būtiski samazināt šādus uzbrukumus un mazināt to efektivitāti.
Jānis Sārts arī norādīja, ka šāda veida incidenti varētu būt saistīti ar jauniem Krievijas taktikas mēģinājumiem, kas jāizvērtē ar piesardzību. “Kaut kas nav kārtībā, kad šādi gadījumi notiek arvien biežāk,” viņš sacīja, komentējot neseno gadījumu ar optiskajiem kabeļiem.
Drošība ir nepārtraukta pielāgošanās jautājums
Sārts uzsvēra, ka absolūta drošība ir ilūzija, un jebkurā laikā var notikt incidenti, kas apdraud gan infrastruktūru, gan reģiona drošību: “Mums jācenšas panākt, lai uzbrukumu skaits būtu maksimāli mazs un tie būtu pēc iespējas mazāk efektīvi.” Viens no būtiskākajiem izaicinājumiem, pēc Sārta teiktā, ir ātra adaptācija un efektīva reakcija uz jauniem apdraudējumiem, piemēram, šāda veida kabeļu bojājumiem, kas prasa savlaicīgu un precīzu izmeklēšanu.
Viņš piebilda, ka notikušais optiskā kabeļa bojājums nebūs katastrofa, bet tam var būt nopietnas sekas, ja šādi uzbrukumi turpinās. “Mēs dzirdam tikai publiskās ziņas par to, kas ir noticis. Bet mēs nedzirdam par to, kas nav noticis,” viņš piebilda, paužot cerību, ka dienesti spēj operatīvi reaģēt uz šo situāciju.
Nākamie soļi drošības nodrošināšanai
Pēdējais Sārta komentētais aspekts bija nepieciešamība uzlikt stingrākas sankcijas un kontrolēt kuģus, kas uzturas Baltijas jūrā. “Pirmais solis ir piefiksēt vainīgos un noteikt, kādas būs sekas. Sankcijas par šādiem incidentiem būtu nākamais solis,” viņš skaidroja. Viens no iespējamiem risinājumiem, pēc Sārta domām, ir arī labāka kontrole pār kuģiem, kas uzturas reģionā, lai novērstu jebkādus draudus ekoloģiskajai drošībai.
Šādi pasākumi būtu jāpieņem, lai pasargātu Baltijas jūru no potenciāliem ekoloģiskiem apdraudējumiem, kas varētu rasties no ļaunprātīgas darbības, kas mērķēta uz infrastruktūru: “Mēs negribam, lai šeit notiek ekoloģiska katastrofa.”