Edijs Tanons: Kases aparātu reforma pasažieru pārvadāšanas nozarē 0
Autors: Edijs Tanons, SIA “Datakom” inovāciju direktors
Pagājušais gads nāca ar pārmaiņām par kases aparātu lietošanu, jo spēkā stājās kases aparātu un sistēmu reforma, kas ietverta Ministru kabineta (MK) noteikumos par nodokļu un citu maksājumu reģistrēšanas elektronisko ierīču un iekārtu tehniskajām prasībām.
Izmaiņas skāra komersantus, piemēram, veikalus, degvielas uzpildes stacijas, restorānus.
lai tie atbilstu MK noteikumos noteiktajām tehniskajām prasībām, jo izmaiņas oficiāli stājas spēkā 2021. gada 1. janvārī. Visi transporta uzņēmumi, kuri šogad mainīs savas kases iekārtas, saskarsies ar tām pašām problēmām, kurām pērn gāja cauri uzņēmēji.
Sākotnēji izmaiņas bija paredzēts ieviest tāpat kā citiem uzņēmējiem un iestādēm – ar pagājušā gada sākumu, taču grozījumi MK noteikumos Nr. 95 paredzēja, ka pasažieru pārvadāšanas nozarē noteiktajām tehniskajām prasībām atbilstošu elektronisko ierīču un iekārtu lietošanas sākšanas termiņš tiek pagarināts par diviem gadiem.
Šāds lēmums tika pieņemts tādēļ, ka pret izmaiņām iebilda Pasažieru pārvadātāju asociācija (LPP), jo 2018. gadā nozarē nebija neviena kases aparāta, kas atbilstu jauno noteikumu prasībām.
Arī autobusu kompānijas lūdza, lai prasības atceļ līdz 2020. gada beigām, kad pakalpojumu sniegšana būs jāsāk tiem uzņēmumiem, kas būs uzvarējuši iepirkumā par pārvadājumu nodrošināšanu visā Latvijā uz desmit gadiem. Šis ir loģisks lūgums, jo investīcija, lai mainītu kases aparātus, ir liela, bet, ja nav noslēgtu līgumu, tad tie ir ievērojami zaudējumi un investīcijai nav lietojuma.
Iemesls ir ļoti vienkāršs – lai apkarotu ēnu ekonomiku, samazinātu krāpšanos ar nodokļiem, čeku neizsišanu, to anulēšanu un lai izvairītos no citām krimināli sodāmām darbībām.
Patlaban Latvijā ir pieejamas Valsts ieņēmumu dienesta (VID) reģistrētas, noteikumiem atbilstošas kases sistēmas – ar to sarakstu var iepazīties VID mājas lapā.
Daudzi uzņēmumi lieto jaunās sistēmas un kases aparātus, taču joprojām ir daudzi, kuri nav ieviesuši šīs izmaiņas, tāpēc tiek veiktas regulāras pārbaudes un soda apmērs ir no brīdinājuma līdz pat biznesa apturēšanai.
Pāreja uz kaut ko jaunu vienmēr prasa jaunu prasmju apgūšanu un laika resursus, tāpēc ir svarīgi, ka sistēma ir ērti lietojama un uzņēmuma vadītājiem ir skaidras atskaites par veiktajiem naudas darījumiem, bez slēptām darbībām.
Jebkuras jaunas sistēmas veiksmīga ieviešana ir būtiski atkarīga no tā, vai tā būs ērti lietojama un intuitīvi saprotama. Citiem vārdiem sakot – ja šoferim vai kasierim būs ilgi “jāiebrauc” programmas īpatnībās un papildu iekārtās un pasažierim būs ilgi jāgaida līdz apmaksas brīdim un čekam, tad autobusi kavēsies un pasažieri būs neapmierināti.
Tieši tādēļ, kad izstrādājām “Tiki-Taka PAY”, vairākkārt tika pārstrādāta sistēmas darba loģika, lai tā būtu kasieriem saprotama, viegli lietojama un, protams, strādātu ātri. Biznesa vadītāji tad var vairāk pievērsties saņemto datu analīzei un centrāli pārvaldīt iekārtās uzstādītos datus un “pogu” izkārtojumus.
Analizējot problēmas, ar kādām saskārās uzņēmēji pērn, viena no atziņām ir – nevajadzētu sistēmas ieviešanu atlikt uz pēdējo brīdi, jo šis process prasa laika ieguldījumu. Sākot pāreju tikai šā gada nogalē, to var arī nepaspēt ieviest.