Kāsa dzied Piafu Rīgā 0
27. aprīlī estrādes franču dīva Patrīcija Kāsa atgriežas Rīgā, lai īpašā koncertšovā izdziedātu jaunākā albuma “Kaas Chante Piaf” muzikālo materiālu – Edītes Piafas dziesmas, veltītas franču leģendai viņas piecdesmitajā nāves gadadienā.
Kopš iepriekšējās reizes, kad Patrīcija Kāsa – visā pasaulē, bet sevišķi pēcpadomju zemēs un Krievijā populāra franču dziedātāja – koncertēja Rīgā (programma “Cabaret”), pagājuši gandrīz četri gadi. Šajā laikā mūziķe paguvusi pamatīgi rosīties dažādos lauciņos, gan ieskaņojot jaunu albumu, gan sagatavojot jaunu koncertprogrammu, ko augstu novērtējuši klausītāji un kritiķi gan Londonas Alberta zālē, Ņujorkas Kārnegī zālē, Parīzes “Olimpijā” un citās prestižākajās pasaules koncertzālēs.
Šajā laikā klajā nākusi arī atklāta un personiska dziedātājas autobiogrāfija, “L’Ombre De Ma Voix”, kas Francijā kļuvusi par bestselleru un tulkota sešās valodās, tiesa, latviski lasāma tā diez vai tuvākajā laikā būs. Biogrāfijā ir vieta gan kompleksiem par Kāsas provinciālo, franču – vācu izcelsmi, bērnību, esot septiņu bērnu ģimenes jaunākajai atvasei, sākotnējām neveiksmēm dziedātājas karjerā, kā arī viņas pirmajam patronam – nu jau bēdīgi slavenajam franču aktierim Žerāram Depardjē. Gan grāmatā, gan intervijās Kāsa atzinusi, ka, tāpat kā viņas jaunās koncertprogrammas iedvesmotāju Edīti Piafu, arī viņu visu mūžu pavadījusi vientulības sajūta, lai arī viņas dzīve izvērtusies mazāk dramatiska nekā franču leģendai.
Kāsa nepārdzīvo, ka visas karjeras laikā nemitīgi salīdzināta gan ar Piafu, gan vācu ikonu Marlēnu Dītrihu. Arī viņu balsis dēvētas par liktenīgām, apgalvots, ka tā dziedāt varot vienīgi vampi. Patrīcija iebilst, ka ar abām kopīgs esot vien garais vibrato un dzelžaina apņēmība pārvarēt šķēršļus.
“Starp mani un Piafu ir kāda saikne, un tas ir iemesls, kādēļ varu dziedāt viņas dziesmas,” piesakot savu jauno programmu, uzsver Kāsa. Mūziķe piebilst: “Uz skatuves mēs abas esam dzīvas, jūtamies skaistas un nejūtam dzīves nastu. Taisnība, viņa kompensēja savu vientulību ar draugiem, ballītēm un alkoholu. Man nav tādas dzīves, esmu noslēgtāka.”
Albums “Kaas chante Piaf” jeb “Kāsa dzied Piafu” ir kopumā septiņpadsmitais Kāsas dziedātājas karjerā kopš viņas spožā debijas albuma “Mademoiselle Chante…” 1988. gadā. Ieraksts ir īpašs – dziedātāja to ieskaņoja Londonā kopā ar Londonas filharmonisko orķestri, kopā ar šo kolektīvu skanēja arī bargo kritiķu augstu novērtētais koncerts Kārnegī zālē. Pati Kāsa atzinusi, lai dziedātu kopā ar orķestri, nācies mainīt balss tembru.
Dziedātāja uzsver, lai dziedātu Piafas dziesmas, nepieciešama dzīves pieredze, skumjas, taču arī – drosme. “Pat viņas dramatiskākajās dziesmās jaušas kāda pozitīva nots – tā, it kā viņa zinātu – priekšā, tuneļa galā ir gaisma,” stāsta Kāsa. Viņa piebilst – šovs veltīts ne tikai Piafai, bet arī cilvēkiem, kas bija viņai līdzās – Žanam Kokto un traģiski bojā gājušajam Marselam Serdānam.
Plašāku uzmanību februārī piesaistīja Edītes Piafas dziedātās “Avec Ce Soleil” jaunas versijas videoklips, kurā Kāsa visai drosmīgi iejūtas negaidīti dramatiskā tēlā, pārkāpjot pašas ierasti estētiskos rāmjus – acīm redzami vīzijas korekcijas ienesušas atsauces uz Edītes Piafas dzīves stāstu, tomēr jāatzīst, pašas Kāsas šarms un radošais rokraksts nav palikuši ēnā – tas pats spīvums un reizē – melanholija.
Nav noslēpums, ka projekts sākotnēji tika iecerēts kā koncerta programma, un to, kā tas izskatīsies uz skatuves, dziedātājai bijis skaidrs jau pirms albuma iznākšanas. Tādēļ nav brīnums, ka priekšnesuma šova puse izstrādāta īpaši – izveidota unikāla scenogrāfija, ko papildina videoinstalācijās, kurās redzamas līdz šim neredzētas Edītes Piafas fotoattēlu projekcijas un seni videomateriāli, turklāt bez video koncertā baudāms neparasts gaismu šovs. Tā centrā – izjūta, kāda bijusi ielās 30., 40. un 50. gados. Viņa piebilst – šovam jābūt teatrālam, jo tieši tāda bija arī Piafas dzīve.
Repertuāram Kāsa izraudzījusies gan tautā pazīstamās Piafas dziesmas, gan tādas, kuras cilvēki tikpat kā nezina, izceļot to īpašos tekstus. Aranžējumu autors ir Ābela Koržeņovskis, kino mūzikas komponists, divkārt nominēts “Golden Globe”. Patrīcija Kāsa teic: “Smalkās skumjas, kas caurvija viņa radīto skaņu celiņu filmai “Vientuļais vīrietis” (“A Lonely man”), bija tieši tas, kas man vajadzīgs.”
VARBŪT NODER Laiks – 27. IV 19.00. Vieta – “Arēna Rīga”. Biļetes – “Biļešu servisa” kasēs, www.bilesuserviss.lv. Cena: Ls 15 – 70. |