"Hamās" tuneļi Gazas joslā

Kas pasaulei ir zināms par “Hamās” tuneļiem Gazas joslā? Tā ir problēma neaptveramos apmēros – vesela pasaule 88

Palestīniešu grupējuma “Hamās” izbūvētie tuneļi kļūs par vienu no lielākajām Izraēlas armijas problēmām, ja tās varas iestādes nolems uzsākt visaptverošu sauszemes iebrukumu Gazas joslā. “Hamās”, kuru ASV, Eiropas Savienība, Vācija un vairākas citas valstis ir atzinušas par teroristu organizāciju, pieder viens no lielākajiem pazemes sakaru tīkliem pasaulē, brīdina analītiķi.

Reklāma
Reklāma
Kokteilis
Šie ēdieni nedrīkst būt uz galda, sagaidot 2025. gadu – Čūskai tie nepatiks! Saraksts ir iespaidīgs 4
Kokteilis
2025. gads sola “stabilu melno svītru” 5 zodiaka zīmēm
“Viņš ļoti labi apzinās, ka daudzi no viņa grib atbrīvoties.” Eksperts nosauc brīdi, no kura Putina dienas būs skaitītas
Lasīt citas ziņas

Problēmas mērogs Gazā ir unikāls. Tuneļos ir ieroču un cita aprīkojuma, pārtikas, ūdens, enerģijas ģeneratoru un degvielas noliktavas. Pētnieki uzskata, ka “Hamās” līderi, visticamāk, slēpjas arī pazemē, par to plašāk raksta Deutsche Welle.

Tiek uzskatīts, ka aptuveni 1300 tuneļu tīkla kopējais garums ir ap 500 kilometru, un daži no tiem atrodas 70 metrus pazemē.

CITI ŠOBRĪD LASA

“Problēmas mērogs Gazā, kur simtiem kilometru gari tuneļi krustojas pazemē, ir diezgan unikāls,” sacīja Džons Spensers, ASV Vestpointas Modernā kara institūta pilsētu kara pētījumu direktors. “Šis milzīgais pazemes komplekss rada tik nopietnu problēmu, kurai Izraēlas sauszemes spēkiem nav ideāla risinājuma,” viņš raksta.

Faktors, kas neitralizē Izraēlas priekšrocības

Kā atzīmē Spensers, Gazas tuneļi vēl vairāk sarežģīs jau tā sarežģīto kaujas scenāriju, “ļaujot “Hamās” kaujiniekiem brīvi pārvietoties starp kaujas pozīcijām”.

Londonas King’s College karadarbības psiholoģijas speciālists Maikls Mārtins norāda uz vēl vienu pilsētu karadarbības problēmu. To, kas pastāv “kopā ar briesmām, kas saistītas ar nespēju atšķirt militāros un civilos mērķus, kur jāievēro starptautiskās tiesības, var raksturot kā kaujas operācijas trīs dimensijās”.

“Cilvēki pilsētu kaujās šaus uz tevi no augšas, no augstceltnēm un arī, protams, no pazemes.. Ja tu iznīcināsi ēku, tā pārvērtīsies par gruvešu kaudzi, kas kļūst par ļoti ērta aizsega vieta, no kurienes “Hamās” atklās uguni,” intervijā DW skaidroja Mārtins.

Tātad patiesībā pilsēta ir visgrūtākais reljefs, ar ko var saskarties armija.

Tuneļu atrašana nav vienkārša

Minētie pazemes tuneļi sākotnēji tika izmantoti preču kontrabandai starp Gazas joslu un Ēģipti, bet vēlāk starp Gazas joslu un Izraēlu.

Laika gaitā pēc Izraēlas pastiprinātās Gazas joslas novērošanas ar bezpilota lidaparātu un citu elektronisko spiegu iekārtu palīdzību “Hamās” sāka izmantot darbaspēku un naudu, lai paplašinātu savu tuneļu tīklu.

Tikai militārās operācijas laikā Gazas joslā 2014. gadā Izraēlas armija atklāja “Hamās” uzbūvēto tuneļu patiesos apmērus. Pēc tam

Izraēlas varas iestādes sāka būvēt barjeras gar Gazas joslas robežu, kas ierakta dziļi zemē, lai neļautu kaujiniekiem un kontrabandistiem izkļūt pa tuneļiem uz Izraēlas pusi.

Tuneļus atrast nav viegli, tie var atrasties zem dažādām ēkām. Tomēr ir dažādi veidi, kā to izdarīt, tostarp izmantojot radaru un citus noteikšanas rīkus, kas mēra termiskā, akustiskā un magnētiskā lauka raksturlielumus.

Reklāma
Reklāma

Visbiežāk tuneļi tiek atklāti “Hamās” kaujinieku novērošanas laikā, piemēram, viedtālruņa signāls pēkšņi pazūd vai pazūd pēkšņi paši karavīri.

Vai Izraēla spēs iznīcināt Hamas tuneļus?

Agrāk asaru gāzi vai ķīmiskas vielas izmantoja, lai attīrītu tuneļus no ienaidnieka personāla, tā savā grāmatā “Underground Warfare” skaidro Dafne Ričmonda-Baraka, viena no pasaulē vadošajām ekspertēm šajā jomā. Bet šodien tas “iespējams, tiktu uzskatīts par nelikumīgu”, viņa precizē.

Ir iespējams arī bombardēt tuneļus, un Izraēlai ir tā sauktās bunkuru bumbas, kas var izraisīt iznīcināšanu dziļi pazemē. Tomēr

40 km garā un 6 līdz 14 km platā Gazas josla, kurā dzīvo 2,2 miljoni cilvēku, ir viena no visblīvāk apdzīvotajām teritorijām pasaulē.

Tādējādi, pat ja Izraēlas militārpersonas precīzi zinātu, kur atrodas tuneļi, situācija uz vietas būtu padarījusi šādus sprādzienus ārkārtīgi sarežģītus, ja ne neiespējamus.

Turklāt tuneļos ir ļoti grūti cīnīties: pazemē ir tumšāks un daudz vēsāks, tiek pastiprinātas apšaudes skaņas, un ieroču izmantošana rada putekļus. Tuneļi var viegli iegrūt. Agrāk Izraēlas karavīri nedrīkstēja ieiet tuneļos, kamēr tos nebija pārbaudījuši eksperti.

Kopš 2014. gada Izraēlas armija (IDF) izmanto speciālos spēkus, lai veiktu kaujas operācijas tuneļos. Tās militārpersonas tika apmācītas īpaši izbūvētos tuneļos Izraēlā, kā arī izmantoja virtuālo realitāti.

Karavīri tiek apmācīti izmantot īpašus sensorus, lai noteiktu, kas notiek tuneļos. Lai tiem piekļūtu, tiek izmantoti arī roboti un apmācīti suņi.

Izredzes gūt panākumus sauszemes operācijā

Pēc Džona Spensera teiktā, neviena cita militārā struktūra pasaulē nav veikusi tik nopietnu sagatavošanās darbu kaujām tuneļos kā Izraēla. Ričmonda-Baraka oktobrī laikrakstā The Financial Times publicētajā rakstā atzīmēja, ka “Izraēlai būs jāveic ilgstoša un plaša gaisa un zemes operācija, lai iznīcinātu pazemes infrastruktūru Gazas joslā”.

Izraēlas armija varētu iznīcināt, appludināt vai citādi bloķēt tuneļus, taču tas būtu ļoti sarežģīti, īpaši pilsētu karā, un varētu ilgt mēnešus, sacīja Ričmonda-Baraka. “Pat šāda scenārija gadījumā, kas prasītu neiedomājamus cilvēku zaudējumus, maz ticams, ka tiktu iznīcināts viss Gazas tuneļu tīkls,” sacīja Ričmonds-Baraks.

Maiks Mārtins arī domā, ka tuneļi būs milzīga problēma.

“Es gribu brīdināt par vienu lietu – Izraēlas izlūkdatu vākšanas aparātā nepārprotami ir robs. Viņi pilnībā palaida garām šāda mēroga uzbrukums”.

Un tas, pēc britu eksperta domām, norāda, ka Izraēlai ir “aklās zonas” – “ja Izraēlai patiešām ir šāda izlūkošanas nepilnība, tad tā nevarēs zināt, ko “Hamās” gatavojas darīt, kā tā plāno aizstāvēt Gazu un kādi ir tās plāni uz priekšu.

SAISTĪTIE RAKSTI
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.