Kas pārbauda koferus un kas – lidmašīnas 8
Lidmašīnas skaitās pats drošākais pārvietošanās līdzeklis – katru dienu lido vairāk nekā astoņi miljoni pasažieru. Pēc statistikas, tikai viens cilvēks no 4,8 miljoniem varētu iet bojā aviokatastrofā. Taču ja nu tas viens esmu tieši es? Cik nopietni tiek pārbaudīts lidmašīnu tehniskais stāvoklis, vai var būt drošs, ka, piemēram, lidmašīnai nenolūzīs aste laikus nepamanītas plaisas dēļ vai kāds cits pasažieris nenodos bagāžā spridzekli?
Vienā no Eiropas lidostām Civilās aviācijas satiksmes kontroles centrā man piekrita pastāstīt vairāk par to, kas un kā notiek Eiropas lielajās lidostās. Anonīmi, protams, jo par šādu sarunu draud atlaišana no darba.
– Vispirms – vai lidot ir droši? Vai kāds vispār pārbauda lidmašīnu tehnisko stāvokli?
– Protams, lidmašīnas tiek pārbaudītas pirms katras izlidošanas. Standarta obligāto pārbaudi pirms katra reisa veic inženieris, otru apskati veic kapteinis, trešo – darbinieki, kas sagatavo lidmašīnu lidojumam. Pilots un tehniskie darbinieki apskata vizuāli, bet inženieris padziļināti. Vizuālā pārbaude notiek ar kabatas lukturīšiem, pārbauda visas tās vietas, kur parasti mēdz būt problēmas.
Vasarā, kad ir tie trakie mēneši, kad lidmašīnas lido bez apstājas, arī pa nakti, tad ļoti nodilst tieši riepas. Pirmais, ko apkopes darbinieki skatās, ir riepas: ja tās ir vairāk nodilušas, nekā drīkstētu, tad nomaina uzreiz. Riepas maiņa notiek ļoti ātri! Man bija šoks, kad es redzēju – tur tāds speciāls domkratiņš paceļ uz augšu lidmašīnu ar visiem pasažieriem, 20 minūtes, un lidmašīna gatava! Tad vēl vizuāli katru reizi skatās, vai nav eļļas plankumu, vai nav kur sūces, skatās arī ārējās plaisiņas, vai nav kādas skrūves izkritušas.
– Ko tad, ja lidmašīnas korpusā ir plaisas?
– Ja mana kādas plaisas, tad skatās, kāds ir bojājums, ja kas jānomaina, tad stunda, divas, ja kaut kas dziļāk, ja eļļa izplūdusi, tad tur ir pamatīga apkope vajadzīga. Normālām aviokompānijām ir tā, ka tad, kad lidmašīna nolido konkrētu stundu skaitu, notiek mazā apkope, kad nolido vairāk, seko lielā apkope. Dažreiz ir tā, ka lidmašīna nolido divas trīs nedēļas bez pārtraukuma, tad noņem uz divām dienām, kamēr visu pārbauda.
Ja lidmašīnai ir kādas tehniskas ķibeles, tad pat 20, 30 gadus vecai lidmašīnai tas parādās kabīnē uz paneļa. Teiksim, ja kas ar dzinēju vai eļļa kaut kur tek vairāk, nekā vajadzētu. To atrod ļoti ātri, tur vispār nav problēmu. Tā lidmašīna, kas nokrita Ēģiptē, ir ražota 1997. gadā, tas ir normāls vecums, tas ir ļoti normāli. Lido arī ar 30 gadus vecām lidmašīnām.
Rietumeiropā var lidot droši! Pēdējā katastrofa Eiropā bija ar “German Wings”, bet tā bija otrā pilota vaina, ne lidmašīnas.