Kas jāzina ceļotājam 0
Miljoniem eiropiešu pašlaik izmanto vasaras atvaļinājumus, lai dotos īsākos vai garākos ceļojumos. Pirms došanās ceļā gan ir dažas lietas, ko ikvienam derētu zināt – kā nokārtot veselības apdrošināšanu, izšķirt strīdu ar ceļojumu rīkotāju vai ceļot, ņemot līdzi mājdzīvnieku un daudzi citi jautājumi.
Ja nepieciešama neatliekamā medicīniskā palīdzība
Ja plānojat doties uz ES, Islandi, Lihtenšteinu, Norvēģiju vai Šveici, tad neaizmirstiet savu Eiropas veselības apdrošināšanas karti (EVAK). Ārzemēs slimības vai savainojuma gadījumā tā palīdzēs ietaupīt laiku un naudu un aiztaupīs grūtības. Karte ir pieejama bez maksas, un to izsniedz valstu veselības apdrošinātāji. Tā garantē neatliekamo medicīnisko palīdzību ar tādiem pašiem nosacījumiem un par tādu pašu izcenojumu (dažās valstīs par velti) kā cilvēkiem, kuri ir apdrošināti attiecīgajā valstī.
Plašāka informācija: http://ec.europa.eu/social/main.jsp?catId=559
Šī parocīgā rokasgrāmata par kartes lietošanu 27 ES dalībvalstīs, Islandē, Lihtenšteinā, Norvēģijā un Šveicē tagad lietotnes formātā 24 valodās ir pieejama arī viedtālruņos un lejupielādēt to var jau minētajā vietnē.
Neatliekamās palīdzības dienestu numuri
Joprojām daudzi ES iedzīvotāji nezina, ka ikkatrā dalībvalstī darbojas Eiropas vienotais neatliekamās palīdzības dienesta numurs ir 112. Nelaimes gadījumā uz to var zvanīt bez maksas no parastā un mobilā telefona. 112 savieno zvanītāju ar attiecīgo palīdzības dienestu (vietējo policiju, ugunsdzēsības un glābšanas dienestu vai medicīniskās palīdzības dienestu) un darbojas 24 stundas diennaktī.
112 papildina valsts neatliekamās palīdzības dienestu numurus, piemēram, 999 vai 110.
Dānijā, Maltā, Nīderlandē, Portugālē, Rumānijā, Somijā un Zviedrijā 112 ir arī vienīgais vai galvenais valsts neatliekamās palīdzības dienestu numurs. 112 tiek izmantots arī dažās valstīs ārpus ES, piemēram, Horvātijā, Melnkalnē un Turcijā.
Ar ko sazināties, ja pazudis bērns
Lai visās ES 27 dalībvalstīs varētu ziņot par bērna pazušanu, Eiropas Savienība ir vienojusies par vienotu palīdzības dienesta numuru 116 000. Uz šo numuru var zvanīt gan vecāki, kuru bērns ir pazudis, bērns, kurš ir apmaldījies vai aizbēdzis, gan persona, kurai ir informācija par pazudušu bērnu. Šis numurs jūs savienos ar pieredzējušu organizāciju, kas spēs sniegt atbalstu un praktisku palīdzību: psiholoģisku, juridisku vai administratīvu. Plašāka informācija: http://www.hotline116000.eu/.
Ja atcelts vai kavējas lidojums vai vilciena reiss
Ja radušās problēmas ar ieplānotu lidojumu vai čarterreisu (piemēram, lidojums ir atcelts vai kavējas), atbilstoši ES aviopasažieru tiesību regulai jums ir konkrētas tiesības. Plašāk par ES aviopasažieru tiesībām: http://ec.europa.eu/transport/passenger-rights/en/03-air.html.
Arī tad, ja mainīts vilciena atiešanas laiks vai reiss ir atcelts, saskaņā ar ES dzelzceļa pasažieru tiesību regulu jums ir konkrētas tiesības. Izmantojot starptautiskos dzelzceļa pakalpojumus, Eiropas Savienībā ir spēkā vienotie noteikumi. Plašāk par ES dzelzceļa pasažieru tiesībām: http://ec.europa.eu/transport/passenger-rights/en/13-rail.html.
Ja raizes sagādā ceļojums ar autobusu vai kuģi, savas pasažiera tiesības varēsit izmantot, sākot ar nākamā gada martu, kad spēkā būs stājušies jauni ES tiesību akti par autobusu un kuģu pasažieru tiesībām.