Kas jauns “Gada auto” populārākajā – “krosoveru” – grupā? 0
Gan tirgū, gan “Gada auto” konkursā – lielākā spriedze atkal “krosoveru” (LPAA klasifikācijā par “apvidus auto” sauktu) grupā. Saikne dabiska un loģiska – ko vairāk pieprasa, pie tā ražotāji cītīgāk piedomā, tirgotāji cītīgāk uz konkursu bīda. Un žūrijai izvēle sarežģītākā.
Tātad – veseli desmit “krosoveri”. Un tas, “premium” markas atsevišķi nodalot un “BMW X6”, “Audi Q7”, “Mercedes GLE” kupeju vērtējot atsevišķā, ļoti dārgā sacīkstē.
Arī desmitniekā ir visai dārgi un Latvijas vidusmēra pircējam grūti sasniedzami jaunumi. KIA “Sorento” (sargies, “premium”!) pilnpiedziņas versija, piemēram, maksā 45 000 eiro. Ap 30 000 – “Subaru Forester”. Un zem 20 tūkstošiem 4×4 komplektācijā palien un šajā tik nozīmīgajā rādītājā līdzās jau pērn par tirgus līderiem kļuvušajiem “Škoda Yeti” un “Dacia Duster” no pretendentu saraksta nostājas tikai divi. “Ssang Yong Tivoli” un “Suzuki Vitara”. Pirmo kā veiksmīgu markas atgriešanās soli jau pieminēju iepriekšējā “Gada auto” testu brauciena sakarā. Interesants. Bet grūti tam neapšaubāmi būs, jo dīvainajam sakņu salikumam “SsangYong” (Dienvidkoreja) pie mums nav vēsturiski veidota kaut cik augsta prestiža.
Citādi ir ar “Vitaru”. “Suzuki”, protams, nav ne “Mercedes”, ne “Volvo”. Taču tāda vilinoši sportiska (vairāk gan moto) skaņa šim vārdiņam ir. Un nemaz ne tik šaurā meža ceļu mīļotāju lokā laba slava arī. Tas pateicoties gadsimta sākuma “Vitarai”, kura – vēl ar klasiskiem bezceļa auto pazeminātajiem pārnesumiem – faktiski bija viena no tagadējo “krosoveru” buma iesācējiem. Vecā “Vitara” joprojām tiek ar labu pieminēta. Un vārds “Jimny” liek smaidīt. Maziņš (370 cm garumā), pēc skata joks ne auto, tas smilšu kalnos bija fantastisks. Izturīgs. Man laimējās vienu tādu pieskatīt piecu gadu garumā, kad žurnāla “Auto” draudzīgais kolektīvs un tā draugi darīja visu iespējamo, lai Džimu salauztu. Neizdevās. Bija? Kāpēc pagātnē? Skatieties tabulu. Piektais visvairāk pirktais “mazais apvidnieks” Latvijā 2014. gadā. Kāpēc? Lēts (ap 15 000 eiro). Bez mazākajām uzpūtīgas greznības pazīmēm. Neliels.
Godīgi gan jāsaka – mazliet tomēr par mazu. Mazliet par askētisku. Nobrauksi dienā 500 km, staigāsi kā kavalērists…
Un te ir jaunā māsa “Vitara”. Māsa? Izskats visnotaļ vīrišķīgs. Ne miņas no “Nissan Juke” kosmiskajiem izlēcieniem. Tālu no “Mazda CX-3” liriskās izsmalcinātības, kas purva malā liekas tāda savāda. Kā balles kleita nevietā un nelaikā. “Vitara” – brašs puika. Teicamā, gan pilsētā, gan ezermalā derīgā apģērbā. Izmērs – pusmetrs klāt pie Džima šaurības. Un vieta piecu cilvēku ģimenei ar visu piknika inventāru. 420 cm – tas ir nepilns sprīdis mazāk nekā “Nissan Qashqai”. Un tieši tikpat, cik 2014. gada tirgus līderim “Škoda Yeti».
Svars. Džims kalnos vinnēja pat “lendkrizerus”. Jo bija viegls. “Vitara” arī tāda ir. Savā segmentā vieglākā. Nedaudz vieglāka pat par “Duster”, arī par “Fiat 500x”. Bet – svars ir vajadzīgs komfortablai gaitai ātrā braucienā pa nelīdzenu ceļu. Kā “Vitara” pa tādu brauc? Pēc 200 kilometriem saku – visai pieklājīgi. Nepretendējot, protams, uz “premium” absolūto laidenumu, nekāda diskomforta nav. Atgādinājumu par Džima lēkāšanu – nav. Būtu droši vien vēl labāk, ja man dotais demoauto nebūtu apauts skaistos, bet Latvijas apstākļiem un šādam vieglam, “džipiskam” auto nepiemērotos visai zema profila “apavos”. Ņemsim 16 collu riteņus!
Dzinējs – 1,6 l un 120 ZS (benzīns). Par 35 ZS vairāk nekā Džimam (1,3l). Bet pirmajās adaptācijas stundās (pēc 2,0 l un 150 ZS “Nissan QQ”) tāds kūtrs liekas. Drīz saprotu – “gara kārba”. Gribi dinamiku – jāgriež ar otru līdz 80, trešo līdz… Nedrīkst, radari! Griežu nomaļās takās. Un finišā priecājos par vidējo patēriņu – ap seši litri. Sprinta izmēģinājumiem nudien nav slikti.
Mazliet ielīdu kāpās pie Buļļupes. Te kombinācija “benzīns/gara kārba” prasa meistarību un piesardzību. Pilnpiedziņa ar “snow” un “lock” režīmiem ļauj daudz. Bet griezes moments mazs. Vajadzīgi apgriezieni. Iet!!! Bet, pasarg’ Dievs, sajūgu paslidināt. Nosmirdināsi. Amatierim ar džungļu piedzīvojumu kāri labāks būtu dīzelis (ar tiem pašiem ZS moments divreiz lielāks). Vēl labāk ar automātu. Lai grūtos brīžos domā jūsu vietā. Un nebūs sajūga, ko sačakarēt. Piedodiet – dīzeli ar automātu “Vitara” nepiedāvā. Benzīnnieks ir. Un viss šis prieks, pat ar maksimālo elektroērtību paketi (kruīza kontrole, radara bremzēšanas sistēma utt.) maksās ap 20 000 eiro. Mazāk nekā jebkurš cits (izņemot “Tivoli”) lietošanas īpašībās līdzīgs krosovers no “Gada auto” titula pretendentiem lētākajā komplektācijā. Bet lētākais “Vitaras” variants (benzīns, priekšpiedziņa, manuāla transmisija) dabūjams par nepilniem 14 tūkstošiem. Ar 4×4 – 15 990 eiro.
Tādas, lūk, tās lietiņas, cienījamie vērtētāji un potenciālie pircēji. Izvēle kļuvusi vēl grūtāka.
No piektdienas līdz svētdienai – Ādažu apkārtnē
Šīs nedēļas nogalē “Gada auto” žūrija strādās Ādažu apkārtnē. Bāzes vieta: “Port Hotel”. Šīs trīs dienas var būt interesantas arī plašākai publikai – visi tālāk nosauktie automobiļi būs apskatāmi viesnīcas stāvvietā. Visi vienkopus, protams, tikai pēc darba dienas un izmēģinājuma braucienu beigās (ap plkst.18).
Konkursaa “Latvijas Gada auto 2016” dalībnieki
Fiat 500X, Fiat 500, Jeep Renegade, Škoda Superb, Škoda Superb Combi, Subaru Outback, Subaru Forester, Subaru Levorg, Honda HR-V, Renault Kadjar, Renault Espace, Opel Corsa, Suzuki Vitara, Mazda2, Mazda CX-3, Mercedes-Benz Vito, Mercedes-Benz GLE Coupe, BMW X6, Ford S-Max, Ssang Yong Tivoli, Hyundai Tucson, Hyundai i20, Nissan e-NV200, KIA Sorento, Audi A4, Audi Q7, Volkswagen Golf GTE, Volkswagen Caddy, Volkswagen T6, Peugeot 208.