Kas ir otrreizējā ekomode? Saruna ar dizaineri Aivu Zīli 0
Modes industrija reaģē uz izmaiņām cilvēku attieksmē pret apkārtējo pasauli, tajā skaitā par klimata izmaiņām. Pēdējos gados mazumtirdzniecībā dominēja fast fashion modeļi, kas nodrošināja ātru modernu apģērbu nonākšanu veikalos par salīdzinoši zemu cenu. Apģērbs bija paredzēts valkāšanai tikai sezonu, tā sastāvā bija daudz sintētikas, ražošana dažreiz notika, nesaudzējot ne darbaspēku, ne vides resursus. Pretstatā šim patērētāju kultūras auklējumam modē attīstās arī “zaļās domāšanas” iedvesmotas lietas, kas veido atsevišķu modes atzaru – ekomodi.
Idejiskā ziņā ekomode aicina katru cilvēku savā ikdienas patēriņā izvēlēties ilgtspējīgus apģērba risinājumus, kas vairāk saudzētu vidi. Pirmām kārtām tās ir lietas, kas kalpo garus gadus. Vai arī, saudzējot resursus, izmanto “otro roku” drēbes.
Arī Latvijas modes mākslinieki izmēģina spēkus ilgtspējīgas modes veidošanā. Dizainere Aiva Zīle, zīmola “Zīle” īpašniece, galvenokārt izmantojot “otro roku” drēbes, rada oriģinālas apģērbu līnijas zaļi domājošiem cilvēkiem. Piedevām tas notiek īsteni “zaļā” vidē – mazā Latvijas miestiņā Apē, starp Alūsni un Smilteni.
Džinsu otrā elpa
“Ar šūšanu sāku nodarboties pirms gadiem divdesmit,” stāsta Aiva. “Meita bija paaugusies un mājās dzīvot kļuva garlaicīgi. Sāku strādāt šūšanas darbnīcā, kur apguvu visas prasmes, kas vajadzīgas, lai šūtu un piegrieztu apģērbu. Un tā daru to joprojām. Sen jau vairs nevienu veikalā pirktu lietu nevalkāju, vispirms to nepāršujot. Kad pati pielieku roku, apģērbs kļūst savējais, ar manu pievienoto vērtību, tas palīdz uzsvērt individualitāti un nepazust pūlī.”
Reiz Aivai māsīca atveda kaudzi ar dažādiem džinsiem. Žēl bija tos izsviest, tāpēc meistare gudroja, ko no tiem uzšūt. Sākās radošie meklējumi un tapa pirmie mēteļi. Meita Agnese strādāja Rīgā veikalā “Otrā elpa”, tur arī Aiva pirmos darbus izstādīja pārdošanai. Drīz viņa saprata, ka tā lieta iet, sanāk labi un šādi šūt viņai patīk. Nākamās kolekcijas dizainere pircējiem piedāvāja Kalnciema ielas tirdziņā un tad arī citos tirdziņos Latvijā.
“Mazpilsētā ekomodes virziens nav aktuāls. Laukos vispār maz valkā latviešu dizaineru drēbes – nevar vai arī negrib atļauties. Arī manā dzimtajā Apē apģērbi, kas radīti ekomodes ietvaros, vairāk tiek uztverti kā dīvaini izņēmumi, nevis vienkāršs ikdienas apģērbs.
Rīgā modes patērētāju vidū ir citāda situācija. Tur šāda stila, ar rokām veidots ilgtspējīgs apģērbs ir populārs un pircēji neuzskata, ka tam jābūt lētākam nekā masveida precei. Pilsētā to valkā tie, kas pozicionē savu individualitāti, atbalsta zaļo pasaules uzskatu un protestē pret fast fashion radītajām graujošajām sekām dabā,” skaidro dizainere.
“Reimagine”
Aiva zīmola “Zīle” jaunajā kolekcijā “Reimagine” sev raksturīgā stilā izceļ modes ilgtspējības koncepciju un piedāvā dabai draudzīgus apģērbus modernas sievietes garderobei. Modeļus dizainere veido minimālisma stilā, izmantojot savu iecienīto vienota izmēra konceptu.
“Esmu novērojusi, ka ir divu tipu sievietes – tādas, kurām viss ir par lielu, un tādas, kurām nekas nav par lielu,” smaida māksliniece. Alternatīvajā apģērbu līnijā dominē trapecveida griezuma kleitas, par kuru izejmateriālu dziļi simboliski kalpo vīriešu uzvalka bikses. Par apģērba “pirmo” dzīvi atgādina tā apstrāde – dekoratīvās vīles, kabatas un rāvējslēdzēji. Atturīgās kleitas pasvītro īso džinsa jaku un virsjaku atraktīvo stilu. Trenčos izmantoto tumšo džinsa audumu atsvaidzina noskrandušās vīles. Džinsu aksesuāri kalpo par akcentiem silueta izcelšanai. Arī šoreiz kolekcijas veidošanai tika izmantoti otrreizējie audumi no džinsiem, vīriešu krekliem un uzvalkiem. “Tā ir improvizācija, procesa radošākā daļa. Džinsa bikses uzlieku uz galda un skatos, kas tur var sanākt… piemēram, izskatās, sanāks mētelis.
Mani garlaiko jau zināmu modeļu šūšana, tādēļ aizvien top kas jauns. Katru apģērbu gatavoju tikai vienā eksemplārā. Manu zīmolu uz apģērba akcentē maza, askētiska koka nozīmīte,” atklāj dizainere.
Sākusi ar Rīgu, nu jau Aiva dodas uz Tallinu, Briseli. Tuvākajā laikā viņa dosies uz dizaina tirgu Kopenhāgenā. Ārzemēs modes uztvere ir elastīgāka un progresīvāka. Tur cilvēkiem naudas pietiek, tāpēc viņi var atļauties maksāt par ideju.
“Interesanti apceļot svešas valstis, pārdošana tirgos ir tikai viens aspekts, patīk satikties ar domubiedriem, apskatīties, ko rada citi mākslinieki, rast iedvesmu jauniem izstrādājumiem. Es redzu, kā cilvēku attieksme pret dabu mainās, viņi vairāk skatās, ko lieto pārtikā, kā dzīvo, ko velk mugurā…” spriež Aiva.
Ekostils
“Mans zaļais dzīvesveids neattiecas tikai uz modi. Piemēram, eju uz veikalu ar vairākkārt izmantojamo maisiņu, mājās šķiroju atkritumus, darbojos biedrībā “Radošo ideju centrs.” Kad tiks izremontētas telpas Apes tautas namā, tur savas idejas varēs īstenot dažādu interešu pārstāvji. Es cenšos popularizēt zaļo dzīvesveidu un vasarā plānoju tur noturēt kādu meistarklasi ar modes skati noslēgumā. Domāju, ka mode, tāpat kā viss pasaulē, attīstās pa spirāli, no jauna interpretējot reiz izdomātas lietas.
Ticu, ka nākotnē ekoapģērbs būs katra valkātāja pirmā izvēle. Tam par pamatu ir zaļi domājošu cilvēku, it sevišķi jauniešu, skaita pieaugums. Viņi būs mūsu nākotnes dizaineri un patērētāji,” spriež Aiva.
Uzziņai:
“Upcycling” – ražošanas vai sadzīves pārpalikumus pārveido jaunās lietās, kuros esošajiem materiāliem piešķir jaunu lomu un nozīmi. Piemēram, no džinsa biksēm uzšuj apmetni.
“Recycling” – pārpalikumus pārstrādā citā produktā, piemēram, no veca papīra ražo kartonu. “Downcycling” – pārpalikumus izmanto par pamatu, piemēram, uz vecām autoriepām uzceļ estrādi.
“Fast fashion” – apģērbs, kurš no modes podesta ātri tiek novadīts līdz pircējam, saglabājot demokrātisku cenu.