Latvju zvejnieki pret “troļļiem”. Kas īsti ir Latvijas aizstāvamie krabju kuģi? 0
“LA” turpina noskaidrot, kas ir tie latvju zvejnieki, kas devās sniega krabju zvejā un kurus aizturēja “ļauni troļļi”.
Pirmajā publikācijā 14. novembrī “Zvejnieki – ķīlnieki” noskaidrojām, ka neviens nenes atbildību par jūrā iekritušu zvejnieku no kuģa “Kalmar”. SIA “Baltjūra – Serviss” atrodas Liepājā, tā pieder Lietuvā reģistrētai akciju sabiedrībai, bet trīs kuģu īpašnieki ir Krievijā, kadru daļa – Vladivostokā, ka šo uzņēmumu pārstāv ministra kandidāts Didzis Šmits no “KPV LV”.
Norvēģijā arestētā Latvijas sniega krabju zvejas kuģa “Senator” īpašnieks, kompānijas “North Star Ltd” īpašnieks Pēteris Pildegovičs sarunā ar “LA” pārmeta, ka sacelta liela ažiotāža ap Latvijas zvejniecības nozari. Pēc viņa domām, tas nenotiek tāpat vien un tā esot īpaši noorganizēta akcija, kas notiek gan Norvēģijā, gan Latvijā.
Pēteris Pildegovičs uzskata, ka norvēģu laikraksts “Dagbladet”, kas publicējis virkni rakstu par notiekošo uz Latvijas zvejas kuģiem, tādā veidā mēģina ietekmēt Norvēģijas tiesu, kā arī diskreditēt Latvijas zvejniekus, kad visi gaida Norvēģijas Augstākās tiesas lēmumu šajā lietā. “Tas ir mēģinājums veidot nepatiesu priekšstatu par to, kā strādā Latvijas zvejnieki,” pauda P. Pildegovičs.
Kā patiesībā strādā Latvijas krabju zvejnieki?
Kuģis ar trim zvejniekiem?
Pēc Latvijas Jūras administrācijas (LJA) datiem, šogad tāljūrā zvejo 12 kuģi ar Latvijas karogu. Zemkopības ministrija vēsta, ka 2016. un 2017. gadā zvejas licences sniega krabju zvejai Svalbāras ūdeņos un Ziemeļaustrumu Atlantijas zvejniecības komisijas (NEAFC) zvejas rajonos bija astoņiem kuģiem. Latvijas Zivsaimnieku asociācijā “LA” uzzināja, ka ar sniega krabju zveju nodarbojas divas zvejas firmas – SIA “North Star Ltd” un SIA “Baltjūra – Serviss” un abām kopā bija astoņi kuģi. Pēc kuģa “Senator” aresta pērn janvārī un kuģu dīkstāves dēļ “North Star Ltd” gan nācās savu floti samazināt un vienu kuģi pārdot. Jāatgādina – pēc notikušā kuģa aresta Latvijas puse sāka aktīvi aizstāvēt savus zvejniekus un aizstāvībā iesaistījās gan Ārlietu ministrija (kur strādā Pētera Pildegoviča brālis Andrejs Pildegovičs), gan valdība, šo jautājumu izskatot slēgtās sēdēs.
Spriežot pēc “firmas.lv” datiem, kompānija “Baltjūra – Serviss” 2015. gadā bija reģistrējusi trīs darbiniekus, bet minētās kompānijas apgrozījums bija 3,76 miljoni eiro. Latvijas Zivsaimnieku asociācijas prezidents Inārijs Voits labi pārzina zvejniecības nozari un aplēsis, ka reāli uz SIA “Baltjūra – Serviss” kuģiem bija nodarbināti daudz vairāk strādājošo – vairāk nekā simts. Tas tikai nozīmē vienu – nodokļi valsts budžetam gājuši secen. “Tie ir krievi un ukraiņi, kas strādāja uz kuģiem. Turklāt viņiem nebija noformētas atļaujas strādāt Latvijā un nebija noslēgti darba līgumi. Tie visi ir nelegāli nodarbinātie uz kuģiem,” apgalvo I. Voits.
Voits uzskata, ka daļa sniega krabju zvejniecības uzņēmumu nav reģistrējuši visus strādājošos un tādējādi apiet nodokļu maksāšanu. Kā pamatojumu šim apgalvojumam I. Voits rāda aprēķinus, kas liecina – uz šiem kuģiem reģistrēto strādājošo skaits ir krietni vien mazāks nekā reāli nodarbināto. Piemēram, SIA “Baltjūra – Serviss”, kas 2016. gadā strādāja ar 8,08 miljonu eiro apgrozījumu un 25,9 tūkstošu eiro peļņu, faktiski bija reģistrējusi tikai četrus darbiniekus. Šis uzņēmums 2016. gadā nodokļos valsts budžetā bija ieskaitījis 20,24 tūkstošus eiro, t. sk. iedzīvotāju ienākuma nodoklī samaksāti 7,65 tūkstoši eiro, bet valsts sociālās apdrošināšanas iemaksās – 13,72 tūkstošus eiro. Daudz vai maz, to katrs lasītājs var secināt pats.
Voits piemin arī uzņēmumu SIA “North Star Ltd”, kas, pēc “Lursoft” datiem, 2015. gadā reģistrējis tikai divus darbiniekus, taču firmas apgrozījums togad uzņēmumam bija 6,13 miljoni eiro. Šādu apgrozījumu zvejā nevarot panākt ar diviem cilvēkiem, tāpēc asociācijas vadītājam radušās šaubas par patieso ainu. Savukārt 2016. gadā, pēc “firmas.lv” datiem, nodarbināti 36 cilvēki, bet nodokļos samaksāti 206 tūkstoši eiro.
Slēdz “pa tiešo”
Ar SIA “Baltjūra – Serviss” īpašnieku “LA” neizdevās sazināties, lai noskaidrotu nodokļu un citus jautājumus.
Savukārt SIA “North Star Ltd” īpašnieks Pēteris Pildegovičs ir neizpratnē par Voita minētajiem skaitļiem. “2016. gadā nodokļos esam samaksājuši vairāk nekā 237 tūkstošus eiro. 2016. gadā ar otro ceturksni sākām slēgt darba līgumus tieši bez starpniekiem un uz 31. augustu mums bija noslēgts darba līgums ar 99 cilvēkiem,” skaidro Pildegovičs, piebilstot, ka atbild tikai par savu kompāniju, nevis nozari kopumā. Tiesa, viņš noklusē, ka vienlaikus ir biedrības “European Crab Association” vadītājs.
Viņa izteikumi liecina par to, ka pirms 2016. gada otrā ceturkšņa gan kārtība bija citāda un vienošanās par kuģu komplektēšanu ar komandu tika slēgta ar firmām, kas ar to nodarbojas. Iespējams, te ir atbilde, kāpēc 2015. gadā, pēc “firmas.lv” datiem, uzņēmums nodarbināja tikai divus strādājošos.
Par Voita izteikumiem iepriekš Pildegovičs vērsies tiesā, uzskatot tos par sava goda un cieņu aizskarošiem un pieprasot morālo kompensāciju. Tiesa nozīmēta nākamā gada janvārī. Tikmēr I. Voits, būdams nemierā ar valsts resursu tērēšanu to firmu aizstāvībai, kuru devumu valsts budžetā var apšaubīt, vērsies pie Zemkopības ministrijas vadības un iesniedzis dokumentu zemkopības ministram Jānim Dūklavam ar aicinājumu atstādināt Licencēšanas komisijas vadību, kas nekādi nereaģē uz zvejas kuģu pārkāpumiem un turpina izsniegt licences. ZM informēja “LA”, ka šogad licence zvejošanai Svalbāras ūdeņos vairs ir tikai trim SIA “North Star Ltd” kuģiem: “Saldus”, “Solvita” un “Senator”.
Kuģi – ar Krievijas karogu
Notiekošais ar SIA “Baltjūra – Serviss” gan parāda, ka ne viss nozarē ir tā, kā stāsta Pildegovičs. Jautājums par darbinieku reģistrēšanu un darba līgumu slēgšanu aktualizējās tikai šogad septembrī pēc notikušās traģēdijas, kad bojā gāja ukraiņu jūrnieks, pārkrītot pāri Liepājā reģistrētās SIA “Baltjūra – Serviss” piederošā kuģa “Kalmar” bortam. Pēc notikušā jūrnieka atraitne nevarēja sazināties ar kuģa īpašniekiem un nekādu kompensāciju nav saņēmusi, vēstīja TV3 ziņas.
Pašlaik ar Latvijas karogu vairs nekuģo nedz “Kalmar”, nedz pārējie firmas zvejas kuģi, kas nomainījuši to pret Krievijas karogu. Kā redzams starptautiskajos reģistros, gan “Kalmar”, gan “Mēmele”, “Valka” un “Dubna” pašlaik darbojas Krievijas zvejas kuģu flotes sarakstā Vladivostokā bāzētās firmas “Polar” paspārnē, taču trim no tiem kā īpašnieks un tehniskais uzraugs uzrādās Dienvidkorejas uzņēmums.
Kā liecina “LA” rīcībā esoša informācija, SIA “Baltjūra – Serviss” ir viena no “Polar” grupas filiālēm. Patstāvīgi “Polar” grupai darbojas trīs ofisi – Vladivostokā, Habarovskā un Dienvidsahalīnā un Dienvidkorejā, bet veiksmīgākai darbībai izveidotas filiāles Klaipēdā, Liepājā, Badsfjordā (Norvēģijā) un Velsenā (Holandē). Interesanti, ka tieši 2014. gadā grupas sastāvā parādījās starptautiska kompānija, kas nodarbojas ar krabju zveju ūdeņos, ko skar starptautiskas vienošanās.
Visas pazīmes liecina, ka “Polar” kuģiem tikai tad parādījās Latvijas karogs – acīmredzot, lai uz tiem attiektos ES dalībvalstu tiesības uz nediskriminējošu piekļuvi zvejai Svalbāras zvejas reģionā. Pagaidām gan paliek neatbildēts jautājums: kāpēc Latvijai jāaizstāv šī kompānija, kuras īpašnieki ir Krievijā un Dienvidkorejā, kas pamatā nodarbina trešo valstu pilsoņus, un kuras vienīgā saistība ar Latviju ir valsts karogs? Savukārt SIA “North Star Ltd” tikai tagad sācis uzrādīt reālo strādājošo skaitu un maksāt par viņiem nodokļus.
Nākamajā publikācijā – par gaidāmajiem tiesu darbiem saistībā ar kuģa arestu.
Vairāk par krabju kuģa lietu lasiet šeit