Kas ir “AdBlue” un kam tas paredzēts? 0
Kas ir tas “AdBlue”, ko tirgo degvielas uzpildes stacijās? Kam tas paredzēts? Viesturs Lapiņš Limbažos
Mūsdienu automobiļiem izvirzītas augstas ekoloģiskās prasības, proti, izplūdes gāzes nedrīkst pārsniegt noteiktu daudzumu kaitīgo vielu, turklāt šīs normas kļūst arvien stingrākas. Autoražotājiem nākas krietni nopūlēties, lai jaunāko paaudžu dzinēji būtu ne vien jaudīgāki, bet arī ekonomiskāki un ekoloģiskāki.
Ekoloģiskās normas
Pašlaik Eiropā ir spēkā Euro 5 automobiļu atgāzu normas. Tas nozīmē, ka visiem jaunajiem automobiļiem ir tām jāatbilst. Nav tālu arī 2014. gads, kad stāsies spēkā Euro 6 ekoloģiskās normas, kas, protams, būs vēl stingrākas.
Neiedziļinoties esošo un perspektīvo normu smalkumos, var vienīgi piebilst, ka lielākās grūtības autoražotājiem sagādā tieši moderno dīzeļdzinēju konstruēšana. Pirmie ar šo problēmu saskārās lieljaudas kravas automobiļu ražotāji. Secinājums: bez īpašu tehnoloģiju palīdzības slāpekļa oksīda koncentrāciju izplūdes gāzēs nav iespējams pazemināt līdz noteiktajai. Risinājums atrasts, taču šoreiz tas skar arī automobiļu lietotājus – ekspluatācijas šķidrumu klāsts papildinājies ar vēl vienu, sauktu par AdBlue. Dīzeļdzinēju izplūdes gāzu attīrīšanai radīta jauna tehnoloģija – SCR (Selective Catalytic Reduction) jeb selektīvā izplūdes gāzu attīrīšanas sistēma, kas izmanto īpašu katalizatoru. Šo sistēmu veido katalizators, dozators, smidzinātājs un AdBlue šķidruma tvertne. Izplūdes gāzes tiek novadītas uz selektīvo katalizatoru, kurā vienlaikus iesmidzināts AdBlue šķīdums. Ķīmiskās reakcijas laikā slāpekļa oksīda gāze un cietās daļiņas sadalītas pilnīgi nekaitīgās vielās – ūdens tvaikā (H2O) un slāpeklī (N2).
Izmanto visi
Lielākā daļa kravas auto ražotāju savos Eiropas tirgum paredzētajos dīzeļdzinējos jau izmanto SCR sistēmu. Turklāt ar to apgādātas arī daudzu vieglo automobiļu dīzeļu versijas, kā arī vairāki moderno traktoru modeļi. Vieglajiem auto AdBlue šķidruma patēriņš ir neliels, tādēļ tā uzpilde paredzēta autoservisā kārtējās tehniskās apkopes laikā, un autovadītājam papildu rūpes nesagādā.
Kravas automobilim uz simts nobrauktiem kilometriem izlieto vidēji 1,5 litrus AdBlue. Automašīnām, kas atbilst Euro 4 standartam, tas ir apmēram 4 %, bet Euro 5 standartam – aptuveni 6 % no automobiļa patērētā degvielas daudzuma. Galvenie faktori, kas nosaka patērētā AdBlue daudzumu, ir degvielas kvalitāte un dzinēja darba režīms.
Pašlaik visos no jauna reģistrējamos kravas automobiļos ir ierīkota speciāla diagnostikas sistēma, kas kontrolē izplūdes gāzu toksiskuma parametrus. Šī sistēma brīdina vadītāju, ja tvertnē beigušās AdBlue rezerves. Ja autovadītājs tam nepievērš uzmanību un turpina braukt, diagnostikas sistēma automātiski ieslēdz dzinēja griezes momenta ierobežotāju, kas ļauj izmantot tikai 60 % motora jaudas un fiksē atmiņā datus, kad braukts bez AdBlue.
Uzziņa
• AdBlue ir attīrīts 32,5 % karbamīda šķīdums, ko ražo atbilstoši Eiropas ISO/PAS 22241-1 standartam un lieto automašīnām ar SCR tehnoloģijām.
• Šis šķīdums nav bīstams cilvēkiem un dzīvniekiem, nav toksisks, ir ugunsdrošs un nesprāgst. Ja temperatūra ir zemāka par -11 °C, šķidrums kristalizējas, taču lietošanu tas neietekmē – atkūstot tas nezaudē savu kvalitāti.
• AdBlue nedrīkst nonākt saskarsmē ar citām vielām vai produktiem (it īpaši ar dīzeļdegvielu), tādēļ, pārlejot to vai glabājot, jāizmanto tīras tvertnes. Tā kā AdBlue sastāvā ir 67 % ūdens, dzelzs var sarūsēt un alumīnijs oksidēties, produkts jāuzglabā tvertnēs, kas izgatavotas no nerūsējoša tērauda vai plastmasas.
• Karbamīda šķīdums AdBlue nopērkams dažāda tilpuma plastmasas kanniņās vai lielos konteineros, to var iegādāties arī degvielas uzpildes stacijās (1 litra cena – Ls 0,385).