Kas ceļ pārtikas cenas? “Tā ir taisnība, ka tirgotājiem ir lielāks spēks pret ražotāju,” tā Gulbe 67
“Ne jau tirgotāji ceļ pārtikas cenas, bet ražotāji,” tā iepriekš izteicies Henrihs Danusēvičs, Latvijas tirgotāju asociācijas prezidents. Vai jāpiekrīt šim apgalvojumam?
Tirgotājs savu uzcenojumu uzliek beigās. Ja pamatcena ir zema, tad arī galā aizies mazāka cena. Tirgotājs parasti uzliek procentu – ja cena, no kuras liek procentu, ir augstāka, tad arī uzcenojums ir augstāks, tā situāciju TV24 raidījumam “Uz līnijas” komentē Ingūna Gulbe, Lauksaimniecības tirgus veicināšanas centra vadītāja.
“Nav iespējams, ka kāds no šiem trim posmiem nepelna! Visiem trijiem vajadzētu pelnīt. Arī tirgotājam ir jāpelna. Un tikai tad, kad viņš ir nopelnījis, tad pārējie esam priecīgi, ka viņš ziedo slimnīcām, kultūras pasākumiem, suņu patversmēm. Tirgotājam arī ir jānopelna, lai samaksātu algas un ziedotu.”
Gulbe uzsver: “Jautājums ir – cik liels ir tirgus spēks, kura pusē ir vieglāk sarunāties. Bet tā ir taisnība, ka tirgotājiem ir lielāks spēks pret ražotāju. Ražotāju parastā prakse ir, ka nevis katrs ražotājs tirgū runā, bet ir viņus apvienojošās asociācijas, kas iet un viņu vietā runā ar tirgotājiem, lai stāstītu un piedāvātu kādas lietas. Ja runā starpniekorganizācijas, tad ir labāk.”