“Kapu tramvaja” projekta īstenošanā var nākties iesaistīties arī Saeimai 0
Ja Saeimai būs jālemj par Skanstes tramvaja līnijas būvei nepieciešamo īpašumu piespiedu atsavināšanu, lēmumi tiks pieņemti atbilstoši Satversmē minētajiem nosacījumiem, tostarp nodrošinot taisnīgu atlīdzību īpašniekiem, uzsver valdību veidojošo partiju politiķi.
Vaicāts, kāda būs rīcība, ja Saeimā tiks saņemts aicinājums no Rīgas domes pieņemt likumus par īpašumu piespiedu atsavināšanu minētā projekta vajadzībām, Saeimas Juridiskās komisijas priekšsēdētājs un NA līdzpriekšsēdētājs Gaidis Bērziņš atbildēja, ka neatkarīgi no konkrētā projekta īpašumu piespiedu atsavināšanai jānotiek atbilstoši valsts pamatlikumā minētajiem nosacījumiem, tostarp nodrošinot taisnīgu atlīdzību īpašniekiem.
Saeimas Juridiskā komisija vairākkārt ir norādījusi uz būtisku problēmu, ka Rīgas domē līdzīgos projektos vairākos gadījumos nav atbilstoši likuma prasībām pārbaudīti atzinumi par nekustamo īpašumu vērtību. Lai izlemtu šos jautājumus, jāizpilda Sabiedrības vajadzībām nepieciešamā nekustamā īpašuma atsavināšanas likuma prasības, bet, ņemot vērā Rīgas domes pieeju īpašumu vērtības noteikšanā, pastāv risks, ka iedzīvotāji var ciest, nesaņemot atbilstošu atlīdzību, norādīja politiķis.
Bērziņš skaidroja, ka šāda problēma tika konstatēta, kad Rīgas dome vēlējās atsavināt īpašumu Austrumu maģistrāles celtniecībai, un tāpēc Saeima nobalsoja pret konkrētā īpašuma atsavināšanu. Politiķis norādīja – ja attiecīgais likumprojekts par tramvaju līnijas projektu neatbildīs minētajiem nosacījumiem, tad viņš balsos pret to. Bērziņš piebilda, ka nacionālās apvienības Rīgas domes frakcija ir balsojusi pret attiecīgā projekta īstenošanu.
“Vienotības” Saeimas frakcijas priekšsēdētāja Solvita Āboltiņa norādīja, ka jābūt skaidrībai, vai tramvaja līnijas būvniecība ir sabiedrības interesēs. Viņa akcentēja, ka, lemjot par kādu īpašumu atsavināšanu, jāievēro Satversme. Āboltiņa norādīja, ka viņa kā rīdziniece neizprot nepieciešamību īstenot šo projektu, jo Skanstes iedzīvotājiem jau pašlaik ir pieejami vairāki sabiedriskā transporta veidi.
Gan Bērziņš, gan Āboltiņa apgalvoja, ka šis projekts netiks vērtēts politiski un ka Saeimas rīcību attiecībā uz īpašumu piespiedu atsavināšanu nosaka Satversme un likums.
ZZS valdes priekšsēdētājs Armands Krauze uzsvēra, ka negatīvi vērtē to, ka nav notikušas izvērtas diskusijas ar sabiedrību par tramvaja līnijas būvēšanu un nav uzklausīts iedzīvotāju viedoklis. Viņaprāt, šī iemesla dēļ ir jāatgriežas pie diskusijas, jo, ja Saeimai būs kāda teikšana šajā jautājumā, tad deputāti stingri skatīsies, vai ir notikušas diskusijas par projektu ar sabiedrību un cik tas ir ētisks, skaidroja politiķis.
Satversmē ir noteikts, ka īpašuma piespiedu atsavināšana sabiedrības vajadzībām pieļaujama tikai izņēmuma gadījumos uz atsevišķa likuma pamata pret taisnīgu atlīdzību.
Rīgas domes Īpašumu departamenta direktors Oļegs Burovs (GKR) pieļāvis, ka Skanstes tramvaja uzbūvēšanai attiecībā uz īpašumiem, kurus īpašnieks nevēlēsies atsavināt, varētu tikt piemērots likums par īpašuma atsavināšanu valsts vai pašvaldības vajadzībām.
Īpašniekiem, kuriem pieder īpašums paredzētā Skanstes tramvaja ielu sarkanajās līnijās, jābūt gataviem uz īpašuma atsavināšanu, vienam – ar daļēju ēkas nojaukšanu, ja tramvaja projekts tiks īstenots, aģentūrai LETA pastāstīja Īpašumu departamenta direktors.
Vēstules par īpašumu atsavināšanu nosūtītas 46 īpašniekiem. Atsavināmo īpašumu skaits ir mazāks, bet dažiem no tiem ir vairāki īpašnieki. “Ja īpašnieks ir par atsavināšanu, tad tas jau laikus ir zināms. Ja īpašnieks ir pret atsavināšanu, tad ir laiks pieņemt likumu par piespiedu atsavināšanu. Ja īpašnieks ir par, tad Īpašumu departamentam ir laiks īpašumu novērtēt un izvērtēt, ko pašvaldība varētu piedāvāt pretī,” pastāstīja Burovs.
Apvienība “Lielo kapu draugi” vēstulē amatpersonām aicinājusi apturēt Skanstes tramvaja līnijas izbūves projektu, aģentūru LETA informēja apvienības pārstāve Rita Našeniece. Vēstulē amatpersonas aicinātas nekavējoties apturēt šo projektu, līdz juridiski saistoši tiktu dokumentēts, ka tramvaja būves laikā netiks skarta Lielo kapu teritorija, tostarp apbedījumi.