Kas gan ir jauns gads bez jaunām pārmaiņām, pareizi? Tomēr, kā zināms, ne vienmēr mēs pārmaiņas sagaidām ar atplestām rokām. To apliecina arī notiekošais Liepājā. Kopš 8. janvāra Liepājas sabiedriskā transporta biļešu iegādes procesā veiktas izmaiņas – pasažieri, kuri e-biļešu iegādei un lietošanai neizmanto viedierīces, par vienreizēju samaksu var iegādāties e-kartes, kurās tiek ielādētas pasažiera iegādātās e-biļetes. Novērotais sociālo mediju platformās liecina, ka ne visi liepājnieki ir apmierināti ar jauno kārtību.
Pārmaiņu process notiek pakāpeniski – sākotnēji e-kartes jeb plastikāta NFC kartes, ir pieejamas iegādei pasažieriem, kuriem nav braukšanas maksas atvieglojumi – viena brauciena biļešu, 10 braucienu biļešu komplektu un visu maksas abonementa biļešu lietotāji. E-karti par vienreizēju samaksu, kas ir 3,50 eiro, var iegādāties aģentūrā “Liepājas sabiedriskais transports” Peldu ielā 5.
Savukārt visi tie pasažieri, kuriem ir braukšanas maksas atvieglojumi (skolēni, atsevišķas pensionāru grupas u.c.), līdz jaunās sistēmas aktivizēšanai lietotnē vai transporta biļešu e-sistēmā turpina izmantot papīra biļetes. Sistēmas aktivizācija e-biļešu iegādei notiks pakāpeniski un ir paredzēta gada pirmajā pusē.
Liepājnieki pauž dažādus viedokļus. Vairums ir no sērijas – kāpēc viss ir jāsarežģī? Bija tik vienkārši – nopērc biļeti un brauc. Jautājumu ir daudz. Kāds iedzīvotājs raksta: “Kāpēc jāizdomā divritenis ar vienu riteni? Pēc tam paši brīnās par rindām, neērtībām cilvēkiem un pašiem. Kāpēc neievieš līdzīgu sistēmu kā Rīgā?”
Tāpat daudzi neizprot, ko darīt tūristiem vai tiem, kuri Liepājā sabiedrisko transportu izmantos vien pāris reizes gadā. “Ko darīs iebraucēji, viesi? Vai būs vienreizēji e-taloni kā Rīgā?; “Ja es par gadu varbūt braukšu 3 līdz 4 reizes, tad man ir jāpērk karte par 3,50 un tā jāpapildina, kāpēc par karti tik dārgi?”
Ko par pārmaiņām saka “Liepājas Sabiedriskais transports” pārstāvji?
Kā informēja Toms Malkevičs, aģentūras “Liepājas Sabiedriskais transports” direktora vietnieks, cilvēku jautājumus, neskaidrības var saprast, bet diemžēl internetā tiek arī izteikti daudzi ne līdz galam korekti apgalvojumi par jauno sistēmu.
Nepilnu divu nedēļu laikā kopš sākta sabiedriskā transporta e-karšu izplatīšana, izsniegtas jau 987 e-kartes. “Sistemātiski ejam soli pa solim, lai visus procesu ieviestu mierīgi un pasažieriem saprotamā veidā.
Malkevičs skaidro: “Liepājas sabiedriskā transporta pasažieriem, tostarp pilsētas viesiem, šobrīd tiek piedāvātas vairākas iespējas, kā iegādāties e-biļeti:
Papildus tam tirdzniecības vietās, tostarp Autoostā un blakus esošajā Top veikalā ir pieejamas papīra biļetes, kas tiks ar laiku nomainītas pret tūristiem ērti iegādājamām e-biļetēm.”
Līdzšinējās papīra biļetes darbosies un varēs iegādāties līdz pilnīgai elektronisko norēķinu sistēmas ieviešanai. “Provizoriski līdz aprīlim, bet par gala datumiem pasažierus noteikti informēsim savlaicīgi un tie var dažādu iemeslu dēļ mainīties,” norāda “Liepājas Sabiedriskais transports” direktora vietnieks.
Ja cilvēki izsaka sūdzības, norādot, ka jaunā sistēma ir sarežģīta, tad Toms Malkevičs norāda uz pretējo: “Elektronisko norēķinu sistēma tiek ieviesta pasažieru ērtībām, lai biļetes būtu ērti iegādājamas jebkurā diennakts laikā un tieši ērti iegādājamas pasažieriem, kas sabiedrisko transportu izmanto reti vai ar pilsētas domes atvieglojumiem.
Viss ir pieejams attālināti un nav obligāti jāiegādājas biļeti tirdzniecības vietā tā noteiktajās darba stundās. Papildus tam arī e-biļešu sistēma piedāvā precīzas uzskaites sistēmas veidošanu, lai labāk plānotu un pielāgotu sabiedriskā transporta maršrutus un elastīgāk pieņemtu izsvērtus lēmumus, kas balstīti datos.
Pasažieriem tiek piedāvātas vairākas alternatīvas, lai atrastu un izvēlētos sev ērtāko, arī pārejas posms no vienas sistēmas uz citu ir vairāku mēnešu garumā, lai cilvēki uz jauno sistēmu varētu pāriet pakāpeniski. Mēs arī aicinām pasažierus, kuriem ir neskaidrības par jauno sistēmu, vērsties pie mums – aģentūrā “Liepājas Sabiedriskais transports”, Peldu ielā 5, tālrunis darba laikā: 63428744, ziņojumi WhatsApp: 20222002, e-pasts: [email protected].”
Uz norādi, ka sociālajos tīklos lasāmi arī negatīvi komentāri par garajām rindām, kas veidojas Peldu ielā, cilvēkiem saņemot e-kartes, aģentūras “Liepājas Sabiedriskais transports” pārstāvis saka: “Attiecībā tieši uz e-karšu saņemšanu jau šobrīd esam mobilizējuši esošos resursus un piesaistījuši papildus, lai rindas mazinātos. Un līdz ar to šobrīd īsti rindu mums neveidojas. Turklāt, lai ātrāk un ērtāk saņemtu sabiedriskā transporta e-karti, ikvienam interesentam ir iespēja elektroniski aizpildīt e-kartes saņemšanas pieteikumu un pēc kartes uz Peldu ielu 5 doties jau nākamajā darba dienā, nestāvot rindā.
Pieteikumā ir iespēja norādīt arī personu, kura dosies karti saņemt (piemēram, ja pieteikumu ar savu autorizāciju aizpilda gados vecāki cilvēki vai personas ar kustību ierobežojumiem, personalizētajai e-kartei var doties pakaļ iesniegumā norādītais cilvēks – radinieks vai draugs).
Rindas mums veidojās mēneša sākumā un beigās, kad visi atvieglojuma saņēmēji, kam pilsētas dome noteikusi atlaidi biļetei (vecuma pensionāri, skolnieki, studenti utt.) nāca saņemt savas papīra biļetes, jo klientu apkalpošanas centrs Peldu ielā 5 līdz šim bija vienīgā vieta, kur atvieglojumus saņemt. Un e-biļešu sistēma ir tieši solis uz to, lai visi atvieglojuma saņēmēji, kas to vēlas, turpmāk varētu to saņemt arī attālināti un neveidot speciāli rindas, jo e-biļešu sistēma ir integrēta ar valsts AVIS sistēmu, kas nodrošina datus par atvieglojuma saņēmējiem, līdz ar to, pasažieri, kas izmanto viedierīces, piemēram, studenti, biļeti ar atvieglojumu varēs iegādāties telefonā uzreiz ar atlaidi. Šis process vēl e-biļešu sistēmā gan ir tehnisku iemeslu dēļ pārlikts uz februāri vai martu, līdz ar to šobrīd aktīvi strādājam pie e-karšu izsniegšanas pasažieriem, kuriem biļetes ir par pilnu cenu. Ar Liepājas domes saistošajiem noteikumiem pasažieriem ar atvieglojumiem e-karte pirmreizēji būs bez maksas.”
No šīs nedēļas Liepājas sabiedriskā transporta pasažieri savu e-karti, iegādājoties tajā e-biļetes, varēs papildināt arī dažādās tirdzniecības vietās. To skaits, kur to varēs izdarīt, pakāpeniski tiks paplašināts.
Ikvienas pārmaiņas prasa laiku. Sākumā tās rada izaicinājumus, taču esmu pārliecināta, ka tās paver arī iespējas un, jā, arī ērtības. Liepājas pāreja uz e-biļešu sistēmu nav izņēmums. Lai arī sākotnēji šķietami sarežģīta, šī sistēma sola modernāku un ērtāku sabiedriskā transporta lietošanu gan liepājniekiem, gan pilsētas viesiem.