Te plašs darba lauks ir tiem, kurus jūs dēvējat par sapņu pārdevējiem. Vai redzat to kā parādību, kas vēršas plašumā? 1
Gan nākotnes pareģošanas, gan brīnumainas dziedniecības, gan likteņa paredzēšanas formas pastāv visās sabiedrībās, bet jo īpaši tajās, kurās pieaug krīze. Ir teiciens, ka ierakumos ateistu nemēdz būt. Ja cilvēks ir milzīgā stresā, gribas ticēt, ka pasargās kāds augstāks spēks. Pats nekad neesat gājis ne pie dziednieka, ne astrologa? Jums nav gribējies pamēģināt un dzirdēt, ko pateiks?Ir gribējies izmēģināt kā eksperimentu. Vairākiem astrologiem uzdot vienu un to pašu jautājumu un salīdzināt atbildes. Bet pats tā arī nekad neesmu aizgājis. Reiz man piedāvāja darbu kādā parapsiholoģijas salonā – vai es gribot pastrādāt, jo nākot klienti, kas dzird jocīgas balsis un nezina, ko darīt. Piemēram, kāds seksa laikā dzirdot balsi, kas liek nožņaugt sievu, un nesaprotot, kas ar viņu sarunājas – eņģelis, sātans vai citplanētietis.
Salona īpašniece, runājot par darbu, vienlaikus piedāvāja kaut ko pateikt par mani. Dzirdēto varētu attiecināt uz lielāko daļu vīriešu, un viņa man arī teica, ka man vajagot braukt uz ārzemēm, tur es varēšot izsisties. To pareģi mēdz teikt statistiski biežāk nekā iespēju palikt Latvijā.
Vai visu mūžu esat bijis kritiski domājošs?
Mana domāšana dzīves laikā ir mainījusies, jo bērnībā izgāju katoļu apmācības skolu un savulaik vidusskolā lasīju Dzīvās ētikas mācību. Tajā man patika doma par pārdzimšanu un tas, ka par grēkiem noteikti nav jānonāk ellē vai jāpārdzimst zemākā kategorijā, teiksim, par slieku vai kurmi. Sliktākajā gadījumā paliec uz vietas, nevis attīsties uz augšu.
Vēlāk daudz lasīju par budismu, tiesa gan, jau vairs neticot karmiskajai koncepcijai, bet saistībā ar psihoterapiju. Piemēram, kognitīvi biheiviorālā terapija no budisma aizguvusi dažādas relaksācijas un meditācijas metodes, kā arī tagad modē nākušo apzinātības praksi, kas būtībā ņemta no dzenbudisma.
Manuprāt, cilvēkiem atšķiras kritiskās domāšanas dispozīcija. Teiksim, man ticība par to, ka Bībelē varētu būt Dieva vārds, pazuda pēc diezgan vienkāršas sarunas ar ģeogrāfijas skolotāju par to, ka pirmajā dienā radās gaisma, bet otrajā – debess spīdekļi. Es uzreiz nevarēju saprast, kur ir kļūda, bet kāda meitene no klases teica, ka vispirms jābūt spīdekļiem, lai būtu gaisma. Otra kļūda – par kādām dienām var runāt, ja vēl nav Zemes, kas riņķo ap Sauli un savu asi. Tad sapratu, ka tas ir pilnīgi garām un ka Svētie Raksti ir tikai cilvēka prāta radīti.
Vecajā Derībā vairāk nekā jebkur redzams, ka Dievs ir tipisks austrumvalstu diktatora tēls – dusmīgs, atriebīgs. Piemēram, Jozuas grāmatā tā Kunga balss aicina iznīcināt 29 kanaāniešu pilsētas, noslaktējot visus vīriešus, sievietes, bērnus, sirmgalvjus un ēzeļus. Atvaino, ja dzirdi tā Kunga balsi, kā tu zini, ka tā nav sātana balss vai halucinācija?! Pēc satura spriežot, runātājs varētu būt bijis sātans vai tā bijusi halucinācija. Tamlīdzīgu stāstu Bībelē netrūkst.
Gatavojoties intervijai, atradu informāciju, ka viena no jūsu mīļākajām filmām ir Matrikss, kas arī ir stāsts par skarbas realitātes un saldu ilūziju pasaules līdzāspastāvēšanu. Vai jums, zinot, ka visas izjūtas ir vien elektroimpulsu ķēdes rezultāts, vispār kaut kas vēl garšo, vai prieku sagādā kāda glezna, skaista mūzika, skats?
Protams, ka garšo un sagādā prieku, mēs visi esam Matriksa vergi (pasmaida). Apziņa, ka tā ir tikai ilūzija, nenozīmē, ka varu no tā atbrīvoties. Ar kritisko domāšanu varam apzināties, ka tas ir tikai Matrikss, un izvēlēties atbilstīgu uzvedības formu. Kritiskā domāšana ir izvēle, kam ticēt un ko darīt. Ir cilvēki, kas ir ļoti dziļi Matriksā, piemēram, dažādas sektas, kas izdara masu pašnāvības, jo tic, ka tā izvairīsies no problēmām uz Zemes un viņu mūžīgās dvēseles nonāks labākās vietās. Kāda kopiena bija pārliecināta, ka pēc nāves pārcelsies uz kosmosa kuģi, kas Zemei tuvojas Heila-Bopa komētas astē.
Pasaules gals vispār ir gaidīts pilnīgi visos laikmetos. Tas vien pierāda, ka cilvēkiem nepiemīt paredzēšanas spējas.