Cilvēkiem, kuri pieraduši pie Latvijas lielveikaliem, pirmā iepirkšanās Vācijas zemo cenu veikalos mēdz būt nedaudz šokējoša, jo viņi nav raduši pie milzīgā, pat brutālā ātruma, ar kādu pie kases spiesti burtiski sasviest savus pirkumus maisiņā. Kamēr daudzviet Latvijā var pirkumus mierīgi sakārtot, vācu kasieris uz mazās letītes tām bez žēlastības virsū spiež jau nākamās. 57
Vai zināt, par ko bija pārsteigti angļi, “Aldi” ienākot Lielbritānijā? Par to, ka pēc iepirkšanās viņiem pašiem jāatstumj atpakaļ un jāpieķēdē iepirkumu ratiņi vietā, no kuras tos paņēmuši. Viņi nesaprata, kā darbojas šis mehānisms, jo bija pieraduši, ka to paveic kāds īpašs darbinieks ratiņu stūmējs. “Aldi” bija jāiegulda lielas pūles un jāveic skaidrojošais darbs, lai pieradinātu pie jaunās kārtības. Taču šodien tas vairs nevienu netraucē. Ja vien cenas ir 20 – 30 procentus zemākas, tad arī briti ir gatavi pieciest tās vai citas neērtības.
Tātad ar zemākām cenām pārliecināja pircējus, ka ērtībām nav tik lielas nozīmes?
Tieši tā. Jautājums gan ir: vai “Lidl” ir pietiekami lēts, lai patērētājus par to pārliecinātu? Ārpus Vācijas, kā jau minēju, “Lidl” allaž ir dārgāks nekā Vācijā. Vismaz es nezinu nevienu pretēju piemēru. Tādēļ, protams, pastāv arī varbūtība, ka šo mērķi neizdodas sasniegt. Es gan esmu pārliecināts, ka šāda varbūtība ir zema. Daudz augstāka varbūtība ir, ka izdosies.
* “Discounter”; pie tiem Vācijā pieskaitāmas veikalu ķēdes kā “Lidl”, “Aldi”, “Penny”, “Netto” u.c. Šiem veikaliem raksturīgs pieticīgs iekārtojums (preces tieši no iepakojumu kastēm, neizkārtotas plauktos), ļoti niecīgs preču sortiments (vien 800, 1600 vai 3600 nosaukumu, kamēr klasiskiem lielveikaliem tas mēdz sniegties pat vairākos desmitos tūkstošu), zemas cenas bez jelkādām papildu akcijām vai atlaidēm, vienādiem produktiem dažādu zīmolu zemo cenu veikalu ķēdēs nereti mēdz būt vienādas cents centā, kas garantē vienlīdz izdevīgu iepirkšanos jebkurā no veikaliem neatkarīgi no nosaukuma; šo konkurenci nodrošina arī veikalu blīvums, kas Vācijā ir viens no augstākajiem pasaulē: gandrīz jebkurā apdzīvotā vietā piecu minūšu attālumā ir viens vai vairāki zemo cenu veikali.