Kāpēc OCTA polisēm dažādas cenas? 0
Man nav skaidra Bonus-Malus sistēma. Vai tad, ja automašīnas īpašnieks, kuram ir 17. klase, izraisa ceļu satiksmes negadījumu, viņam tā uzreiz nokrīt uz pirmo riska grupu? Nekur nevar arī redzēt, kādas ir OCTA cenu atšķirības dažādām klasēm. Varbūt tas ir tikai mīts, ka 1. un 17. klasei starpība ir ļoti liela? Kā veidojas šīs cenas? Ivars K. Ainažos
Bonus-Malus ir transportlīdzekļu īpašnieku risku izvērtēšanas sistēma, kura ļauj apdrošinātājiem iegūt un analizēt datus par katra apdrošināšanas vēsturi, nosakot individuālu OCTA cenu. Bonus-Malus sastāv no 17 klasēm. Sistēmas pozitīvā puse ir iespēja apzinīgajiem autovadītājiem par polisi maksāt mazāk, vienlaikus atklājot apdrošinātājiem tā saucamos sliktos klientus. Ēnas puse – ne vienmēr tas, kas ir transportlīdzekļa īpašnieks, sēž pie stūres. Ja noticis ceļu satiksmes negadījums, cieš īpašnieka, nevis šī vadītāja klase. Tas vien ir iemesls padomāt, pirms kādam dodat savu mašīnu!
Riska klases samazinās!
Katru gadu septembra vidū pārskata apdrošināšanas risku izvērtēšanas sistēmas Bonus-Malus klases. Šogad pēc pārrēķināšanas Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs (LTAB) ziņoja pozitīvus datus: Bonus-Malus klase ir palielinājusies 33 000 autoīpašnieku, par 11,8 % vairāk to, kam piešķirta 17. jeb viszemākā riska klase, kurai OCTA cena ir vismazākā.
Bonus-Malus klases aprēķina, ņemot vērā auto īpašnieka apdrošināšanas vēsturi par izraisītajiem ceļu satiksmes negadījumiem, kā arī apdrošināšanas periodu. Transportlīdzekļa īpašnieks vai turētājs nokļūst nākamajā Bonus-Malus klasē, ja no šī gada 1. septembra līdz nākamā gada 31. augustam vienas transportlīdzekļu kategorijas kopējais apdrošināšanas periods ir vismaz 275 dienas. Ņem vērā ne tikai to, vai šajos 12 mēnešos auto īpašnieks nav izraisījis ceļu satiksmes negadījumu, bet arī visu viņa biogrāfiju pēdējos 11 gados, kopš notiek šāda uzskaite.
– Bonus-Malus dati lielā mērā nosaka OCTA polises cenu. Fakts, ka jau otro gadu pēc kārtas palielinās to autoīpašnieku skaits, kuri iekļūst visaugstākajā Bonus-Malus klasē, liecina, ka braucēji kļūst apzinīgāki: mazāk izraisa negadījumus, regulāri iegādājas OCTA, – skaidro Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja valdes priekšsēdētājs Juris Stengrevics.
Starp citu, autoīpašniekiem, kuri savu braucamo reģistrējuši kā privātpersonas, Bonus-Malus klase pakāpeniski palielinās, bet juridiskām personām gandrīz visās transportlīdzekļu grupās tā ar katru gadu pasliktinās…
Mīti un neskaidrības
LTAB speciālisti novērojuši, ka auto īpašnieku vidū klīst dažādi mīti par Bonus-Malus sistēmu un OCTA cenām. Nav tiesa, ka braukšanas pieredze, auto marka vai krāsa tiek ņemta vērā, aprēķinot Bonus-Malus klasi. Ja vienam īpašniekam pieder vairāki vienas kategorijas transportlīdzekļi, piemēram, vieglās automašīnas, visām piemēro vienu un to pašu klasi. Tāpēc, ja ar kādu izraisīts ceļu satiksmes negadījums, tas ietekmē visus šīs kategorijas transportlīdzekļus. Turpretim, ja īpašniekam pieder vairāki dažādu kategoriju transportlīdzekļi, piemēram, gan vieglā automašīna, gan motocikls, Bonus –Malus klase tiem var atšķirties.
Konkrētā transportlīdzekļu grupā vienam īpašniekam klase nemainās, mainot šos transportlīdzekļus. Ja, piemēram, iepriekšējam auto bijusi 7. klase, jaunajam tā saglabājas. Bet, ja, piemēram, vieglā auto vietā vadītājs iegādājies citas kategorijas transportlīdzekli, kaut vai motociklu, Bonus-Malus klase mainās. Tā nekad netiek pārmantota no iepriekšējā transportlīdzekļa īpašnieka. Arī pārdodot auto, ar kuru izraisīts ceļu satiksmes negadījums, un nopērkot citu tādas pašas kategorijas braucamo, pie jaunas klases nevar tikt.
Bonus-Malus riska klasi ietekmē jebkurš ceļu satiksmes negadījums, kurā nodarīti zaudējumi citas personas mantai vai veselībai, un nav būtiski, vai tas noformēts ar Saskaņoto paziņojumu vai izsaucot Ceļu policiju. Ja par notikušo negadījumu tiek noteikta dalītā atbildība, Bonus-Malus klases samazina abiem (visiem) transportlīdzekļu īpašniekiem.
Ja apdrošināšanas līgumu par konkrētas grupas transportlīdzekli slēdz pirmo reizi, Bonus-Malus sāk nevis ar 1. klasi, bet gan piešķir uzreiz 6. jeb tā saukto jaunslēguma klasi, kas ir bez noteikta riska. Ir vieglo, motociklu, kravas, autobusu un traktortehnikas kategorijas.
No septiņpadsmitās uz pirmo?
Kas notiek, ja ar konkrēto transportlīdzekli izraisīts ceļu satiksmes negadījums? Vai tiešām klase var nokrist līdz pirmajai? J. Stengrevics mierina, ka tā gluži nav:
– Nē, uzreiz tā nenoslīd līdz pirmajai, tomēr nevar arī pateikt, par cik klasēm konkrēti. Standarta situācijā (11 gadus viens auto un katru gadu pietiekams apdrošināto dienu skaits) – par 30%, bet citos gadījumos, piemēram, ir bijušas vairākas automašīnas,– par vienu vai divām klasēm, un varbūt tā pat nemainīsies. Tas ir ļoti individuāli.
Cenu starpība dažādām riska klasēm var atšķirties desmitos un pat simtos latu. Piemēra pēc vienas apdrošināšanas kompānijas piedāvājums 1994. gada transportlīdzekļa BMW 525 OCTA polisei. Pēc LTAB sniegtajiem datiem cenu amplitūda šajā gadījumā ir no 18,90 līdz 257,66 latiem:
• 1. klase – 257,66 lati,
• 6. klase – 87,10 lati,
• 10. klase – 41,99 lati,
• 13. klase – 30,29 lati,
• 17. klase – 18,90 lati.
Protams, katrai apdrošināšanas sabiedrībai konkrētajā klasē ir atšķirīgs piedāvājums. Lai gan Bonus-Malus ir viens no galvenajiem kritērijiem, tas nav vienīgais, aprēķinot OCTA cenu. Katrai apdrošināšanas kompānijai ir savi riska parametri, pēc kuriem tās mūs individuāli novērtē.
PADOMI Savu Bonus-Malus klasi dažādas kategorijas transportlīdzekļiem var noskaidrot LTAB mājas lapā www.ltab.lv. UZZIŅA • Zemāka riska jeb 17. Bonus-Malus klase pašlaik ir vairāk nekā 70 000 autoīpašnieku. • Pazeminātajās riska klasēs (7. – 17.) ir 69 % Latvijas autoīpašnieku. • Paaugstinātajās riska klasēs (1. – 5.) ir 2 % jeb 27 236 autoīpašnieki, kurus speciālisti cita starpā uzskata par potenciālu draudu ceļu satiksmes drošībai. |