Kāpēc “Kārums” Lietuvā ir lētāks? Zīmola vērtība un eksporta paradoksi 70
TV24 raidījumā “Uz līnijas” kāds skatītājs vaicā: “Kāpēc Latvijā ražotus produktus Lietuvā var nopirkt lētāk, nekā Latvijā?”
Agroresursu un ekonomikas institūta Lauksaimniecības tirgus veicināšanas daļas vadītāja Ingūna Gulbe skaidro, ka tas nav nekas jauns: “Lietuvieši ir sabildējuši savu “Facebook” un “Instagram” pilnus ar to, ka Lietuvas produkti Latvijā ir lētāki.”
Gulbe skaidro, ka šim fenomenam ir ekonomisks pamats: “Pirmkārt tā ir zīmola vērtība. Mums, piemēram, tie ir biezpiena sieriņš “Kārums”, “Lāču maize”. Tā ir mūsu vērtība, jo mūsu izpratnē tas ir zīmols ar papildus vērtību.”
Savukārt, lietuviešiem un igauņiem šie produkti ir tikai rupjmaize un biezpiena sieriņš. “Tur viņi nepirks šos produktus, kā mēs ar augstu pievienoto emocionālo vērtību,” skaidro Gulbe.
Lai ražotājs spētu veiksmīgi pastāvēt un viņa ekonomika būtu ar plus zīmi, viņam jāražo vairāk. Daļa saražotās produkcijas tiek tirgota Latvijā un daļa ārzemēs. Iespējams, ārzemēs ražotājs tirgo pat ar zaudējumiem, tomēr kopumā uzņēmumā ieņēmumi sanāk ar pozitīvu zīmi, jo saražots ir vairāk un tā viena vienība ir sanākusi lētāka.
“Tas nav nekas unikāls Latvijā,” paskaidro Agroresursu un ekonomikas institūta Lauksaimniecības tirgus veicināšanas daļas vadītāja Ingūna Gulbe.