Kāpēc Indijā bieži notiek lielas un traģiskas vilcienu katastrofas? Plānā jau jaunas, 160km/h ātras, līnijas izveide 14
Ir daudz neatbildētu jautājumu par to, kas tieši izraisīja traģisko vairāku vilcienu sadursmi Indijā, kurā gāja bojā vismaz 288 cilvēki un vairāk nekā 800 tika ievainoti. Saskaņā ar ziņojumiem divi pasažieru ātrvilcieni un kravas vilciens bija iesaistīti “trīsvirzienu avārijā” netālu no nelielas stacijas Odišas štata austrumos.
Viens no tiem sadūrās ar stāvošo kravas vilcienu, un tā vagoni apgāzās uz trešo sliežu ceļu, tur braucošajam vilcienam noskrienot no sliedēm. Sākotnējā informācija liecina, ka negadījums noticis signāla atteices dēļ, raksta aģentūra bbc.com.
Tikai visaptveroša izmeklēšana palīdzēs atklāt patiesību, kāpēc notika incidenta. Tomēr tas atkal ir izraisījis jaunas bažas par dzelzceļa drošību Indijā.
Pagājušajā gadā Indijā tika ierīkoti aptuveni 5200 km jaunu sliežu ceļu. Tāpat katru gadu tiek modernizēti 8000 km sliežu ceļu.
Lielākā daļa sliežu ceļu tika modernizēti, lai pielāgotos vilcieniem, kas kursē ar ātrumu līdz 100 km/h, vēl ievērojama daļai ceļu veikta modernizācija ātrumam līdz 130 km/h, vēl ievērojams segments gatavojas ātrumam līdz 160 km/h.
Skaidrs, ka tā ir daļa no valdības plāniem visā valstī paātrināt vilcienu kustību, piemēram, starp finanšu galvaspilsētu Mumbaju un Ahmedabadas pilsētu tiek būvēta atsevišķa ātrgaitas līnija.
Tomēr nobraukšana no sliedēm joprojām ir “dzelzceļa brāķis”. Indijas bijušais Dzelzceļa valdes priekšsēdētājs Viveks Sahai atklāj, ka vilciens var noskriet no sliedēm vairāku iemeslu dēļ – “var būt slikti uzturēti sliežu ceļi, bojāts vagons un var būt cilvēciska kļūda”.
salīdzinot ar 68% iepriekšējā gadā. Tālāk seko vilcienu ugunsgrēki un sadursmes, kas izraisīja attiecīgi 14% un 8% no visiem negadījumiem.
Pārskata gadā tika uzskaitīti 40 noskriešanas gadījumi no sliedēm, kuros iesaistīti 33 pasažieru vilcieni un septiņi kravas vilcieni. 17 noskriešanas no sliedēm izraisīja sliežu ceļu “defekti” – tas varētu ietvert lūzumus un sliežu ceļu iegrimšanu. Tikai deviņi noskriešanas gadījumi notikuši vilcienu – dzinēju, vagonu, vagonu – defektu dēļ.
Tiem nepieciešama regulāra apkope – cita starpā ir jāpievelk vaļīgi sliežu ceļa komponenti, jāmaina gulšņi, jāieeļļo un jāregulē slēdži. Šāda sliežu ceļa apskate tiek veikta kājām, ar ratiņiem vai lokomotīvēm.
Iepriekš ziņojumā teikts, ka dzelzceļa iestādes ir noraizējušās par negadījumu pieaugumu, un tās bija lūgušas savu augstāko vadītāju “kritiski analizēt apkalpes ilgās darba stundas, īpaši Austrumkrasta un Dienvidaustrumu Centrālajā dzelzceļā, un steidzami veikt korektīvus pasākumus”. Piektdienas vakara negadījums notika noslogotajā Austrumkrasta dzelzceļa zonā.
Daudz runāts par pretsadursmes ierīcēm, kas tiks uzstādītas Indijas vilcienos, taču tagad sistēma tiek uzstādīta tikai divos galvenajos maršrutos – starp Deli un Kolkatu un starp Deli un Mumbaju -, norāda dzelzceļa amatpersona. Nav gan arī skaidrs, kā šāda sistēma palīdzēs nobraukšanas no sliedēm vai “freak” sadursmes gadījumā.
2010. gadā vairāk nekā 150 cilvēku gāja bojā, pasažieru vilcienam noskrienot no sliedēm un saduroties ar pretimbraucošu kravas vilcienu Rietumbengālijā. Izmeklētāji sacīja, ka maoistu nemiernieki sabotējuši sliežu ceļu, izraisot pasažieru vilciena Kolkata-Mumbaja noskriešanu no sliedēm. Nesen notikušajā negadījumā vēl nav ziņu par kādu sabotāžu.