Kāpēc Eiropā samazinās dīzeļu automašīnu skaits? 19
Dīzeļdzinēju automašīnas, kas savulaik tika iecienītas to degvielas patēriņa efektivitātes un griezes momenta dēļ, piedzīvo ievērojamu
popularitātes kritumu Eiropā. Šīs patērētāju izvēles izmaiņas var saistīt ar dažādiem faktoriem, kas ir izraisījuši dīzeļdzinēju transportlīdzekļu pārdošanas samazināšanos. Lai labāk izprastu šo tendenci, izpētīsim galvenās atšķirības starp dīzeļdegvielas un benzīna transportlīdzekļiem.
Degvielas sastāvs
Viena no galvenajām atšķirībām starp dīzeļdegvielas un benzīna transportlīdzekļiem ir izmantotās degvielas sastāvs. Dīzeļdzinējiem nepieciešams dīzelis, kas ir mazāk rafinēts un ar lielāku enerģijas saturu nekā benzīnam. Dīzeļdegvielas lielais enerģijas blīvums nozīmē, ka motors var iegūt vairāk enerģijas no noteikta degvielas daudzuma, tādējādi uzlabojot degvielas efektivitāti un samazinot oglekļa dioksīda (CO2) emisijas uz vienu nobraukto kilometru.
Kvēlsveču attēls no vietnes autodoc.lv
Iespējams, galvenais atšķirības punkts starp dīzeļdzinējiem un benzīndzinējiem ir to degšanas procesa realizācija: benzīndzinēji izmanto elektrisku dzirksteli, lai aizdedzinātu gaisa un degvielas maisījumu, savukārt dīzeļdzinēji izmanto kompresijas iedarbinātu aizdedzi degvielas degšanai.
Dīzeļdzinējam nav nepieciešamas aizdedzes sveces, jo degviela pati no sevis iekust degvielas dzinēja cilindros, tiekot ietekmētai no kompresijas. Tomēr ir svarīgi, lai degviela būtu sasniegusi noteiktu temperatūru, lai tas notiktu veiksmīgi; citiem vārdiem sakot, tā nedrīkst būt pārāk auksta. Zemās temperatūrās dīzeļdegviela var sabiezēt, pat ziemā, un tas var radīt grūtības sākt dzinēju vai pat neļaut tam darboties vispār. Lai palīdzētu šajā situācijā, tiek izmantotas kvēlsveces, kuras uzsilda degvielu un atvieglo iedarbināšanu.
Vides problēmas
Lai gan dīzeļdzinējiem ir priekšrocības degvielas efektivitātes ziņā, tie bieži tiek kritizēti, jo tiem ir lielāka slāpekļa oksīdu (NOx) un cieto daļiņu (PM) emisija. Šīs emisijas veicina gaisa piesārņojumu un negatīvi ietekmē gaisa kvalitāti, padarot dīzeļdzinēju transportlīdzekļus par nozīmīgu pilsētu smoga un veselības problēmu veicinātāju. Rezultātā vides apsvērumi ir veicinājuši pāreju uz benzīna transportlīdzekļiem, kas parasti rada mazākas NOx un PM emisijas.
Normatīvie pasākumi
Eiropas valstis ir ieviesušas stingrus emisiju noteikumus, lai cīnītos pret gaisa piesārņojumu un klimata pārmaiņām. Daudzas Eiropas pilsētu teritorijas ir ieviesušas zemu emisiju zonas vai pat tiešus aizliegumus dīzeļiem. Šie pasākumi ir atturējuši patērētājus no dīzeļdzinēju automašīnu iegādes.
Sasniegumi benzīna dzinēju tehnoloģijā
Pārdošanas statistika ņemta no emuāra autodoc.lv liecina, ka pieprasījums pēc dīzeļdegvielas auto arvien krītas. Kāpēc? Viena no atbildēm – benzīna dzinēju tehnoloģiskais pārākums.
Gadu gaitā benzīna dzinēju attīstība ir likvidējusi plaisu degvielas efektivitātes ziņā starp benzīna un dīzeļdegvielas transportlīdzekļiem. Mūsdienīgi benzīna dzinēji, kas aprīkoti ar tiešo iesmidzināšanu, turbokompresoru un citiem jauninājumiem, piedāvā līdzvērtīgu degvielas efektivitāti ar dīzeļdzinējiem, vienlaikus saglabājot zemāku izmešu līmeni. Tas ir padarījis benzīna transportlīdzekļus pievilcīgākus videi draudzīgiem patērētājiem.
Dīzeļdegvielas daļiņu filtru (DPF) apkope
Dīzeļa transportlīdzekļi ir aprīkoti ar dīzeļdegvielas daļiņu filtriem (DPF), lai aizturētu un samazinātu PM emisijas. Tomēr DPF ir nepieciešama periodiska apkope, un tie var aizsērēt, ja tie netiek regulāri tīrīti vai nomainīti. Ar DPF apkopi saistītās izmaksas un neērtības arī ir veicinājušas dīzeļdegvielas automobiļu popularitātes samazināšanos. Ja jūs tomēr turpināt ekspluatēt savu dīzeļa auto, tad ieteicams ieskatīties šeit:
https://lv.avtotachki.com/chto-takoe-svechi-nakalivaniya-avtomobilya/
Iespējams, galvenais atšķirības punkts starp dīzeļdzinējiem un benzīndzinējiem ir to degšanas procesa realizācija: benzīndzinēji izmanto elektrisku dzirksteli, lai aizdedzinātu gaisa un degvielas maisījumu, savukārt dīzeļdzinēji izmanto kompresijas iedarbinātu aizdedzi degvielas degšanai.
Dīzeļdzinējam nav nepieciešamas aizdedzes sveces, jo degviela pati no sevis iekust degvielas dzinēja cilindros, tiekot ietekmētai no kompresijas. Tomēr ir svarīgi, lai degviela būtu sasniegusi noteiktu temperatūru, lai tas notiktu veiksmīgi; citiem vārdiem sakot, tā nedrīkst būt pārāk auksta. Zemās temperatūrās dīzeļdegviela var sabiezēt, pat ziemā, un tas var radīt grūtības sākt dzinēju vai pat neļaut tam darboties vispār. Lai palīdzētu šajā situācijā, tiek izmantotas kvēlsveces, kuras uzsilda degvielu un atvieglo iedarbināšanu.
Tirgus maiņa uz elektrifikāciju
Automobiļu rūpniecība piedzīvo strauju pāreju uz elektrifikāciju, popularitāti iegūst elektriskie un hibrīdauto. Tiekšanās pēc tīrākām un videi draudzīgākām transporta iespējām ir mudinājusi patērētājus apdomāt elektrisko transportlīdzekļu iegādi – kā dzīvotspējīgu alternatīvu ar dīzeļdegvielu darbināmām automašīnām, vēl vairāk veicinot dīzeļdegvielas pārdošanas apjomu samazināšanos.
Secinājumi
Automobiļu tirgus un tehnoloģijas nepārtraukti attīstās, un arvien pieaug tīrākas un ilgtspējīgākas transporta iespējas. Eiropas tirgum virzoties uz zaļāku nākotni, dīzeļdzinēju automašīnu skaita samazināšanās turpināsies, paverot ceļu tīrākai un videi draudzīgākai mobilitātes ekosistēmai.