Kampaņas „Apturēsim mobingu skolās!” ziedojums sasniedz vairāk kā 60 000 skolēnu 17
Pateicoties sabiedrības lielajai atsaucībai, kampaņas „Apturēsim mobingu skolās!” ziedojums sasniegs vairāk kā 60 000 skolēnu visā Latvijā. Par kampaņā iegūtajiem līdzekļiem vairāk kā 15 000 eiro apmērā sociālais uzņēmums „Esi/emocionālā, sociālā intelekta centrs” 125 skolām nogādā speciāli veidotus izglītojošo materiālu komplektus, kas attīsta un pilnveido skolēnu sociāli emocionālās prasmes un tādējādi palīdz novērst mobingu.
Kampaņu ar tēmturi #PlecuPiePleca no augusta līdz oktobrim organizēja “Procter&Gamble” zīmols „Head&Shoulders” sadarbībā ar sociālo uzņēmumu „Esi/centrs”. Kampaņas laikā katra nopirktā „Head&Shoulders” produkcijas pudele nozīmēja ziedojumu viena skolēna sociāli emocionālo prasmju pilnveidošanai.
Izglītojošo materiālu komplekts, kas tiek nogādāts skolām, sastāv no sešām grāmatām, kur apkopotas pedagogu un psihologu metodes kā spēles emocionālās inteliģences attīstībai. Tās palīdz skolēniem un arī pašiem skolotājiem pilnveidot komunikācijas prasmes, mērķtiecību, emociju, jūtu izpausmes un nostiprina to pašregulāciju. Grāmatas ir lielisks un praktisks instruments pedagogiem, risinot dažādās mobinga situācijas skolās. Tāpat ar tām pašmācības ceļā var darboties, gūt zināšanas un iedvesmu skolēni un viņu vecāki.
Par kampaņā iegūtajiem līdzekļiem “Esi/centrs” jau novadījis mācību kursu 15 pedagogiem no visas Latvijas, kur viņi apguva emocionālās inteliģences trenera prasmes un tehnikas, ko pielietot dažādās situācijās skolas vidē. Skolotāji mācībās modelēja visdažādākās mobinga situācijas un praktizēja, kā reāli strādā grāmatu komplektos iekļautās spēles un metodes. Apmācītie treneri – pedagogi turpmāk vadīs nodarbības klasēm savās un citās mācību iestādēs.
Tāpat apmācītajiem pedagogiem visa mācību gada garumā “Esi/centrs” nodrošinās supervīzijas, lai viņi mērķtiecīgi un ilgtermiņā spētu pamanīt mobinga riskus, strādāt ar tiem un apgūt jaunākās metodes mobinga novēršanā.
“Ikdienas darbā skolā nākas saskarties ar mobinga situācijām, un bez šādiem praktiskiem materiāliem un mācībām skolotājs jūtas bezpalīdzīgs un nezina, kā rīkoties. Ar vardarbību vērsties pret vardarbību, nav risinājums, un vienkāršus pārliecināšanas vārdus bērni neņem vērā. Šādas mācības un metodes ir ārkārtīgi svarīgas, lai jau preventīvi darbotos pret mobingu skolā. Bērni, kuri ir ar šīm metodēm ir kopīgi darbojušies un spēlējušies, vairs neizpauž viens pret otru savas negatīvās emocijas, viņi sadraudzējas. Šādai spēļu terapijai ir reāli rezultāti,” par “Esi/centrs” mācībām un grāmatām izsakās kursa dalībnieks, Āgenskalna privātās sākumskolas pedagogs Roberts Griškevičs, kurš nu jau ieguvis “Esi/centra” trenera apliecību.
Ogresgala pamatskolas skolotāja Inese Gruznova uzsver: “Saskaroties ar mobinga situācijām, skolotāju vidū bieži valda bezspēcība ietekmēt un mainīt situāciju. Pievienotā vērtība “Esi/centrs” materiāliem ir to dažādība – tie der gan dažādām grupām un vecumposmiem, gan dažādām ģimenēm un skolām.”
“Emocionālā inteliģence šobrīd ir kļuvusi par vienu no svarīgākajām prasmēm, kas jāapgūst kā lieliem, tā maziem. Mūsu centra radītie materiāli un apmācītie treneri nav burvju nūjiņa, pēc kuras pamāšanas mēs nekad dzīvē vairs nedzirdēsim par mobingu skolās. Taču caur šīm spēlēm un grāmatām bērni un jaunieši saņem praktiski pielietojamu informāciju un attīsta prasmes, kā reaģēt un pazīt savas emocijas,” akcentē “Esi/centrs” vadītāja Madara Mickeviča.
Uzsākot kampaņu “Apturēsim mobingu skolās!”, pēc “Procter&Gamble” pasūtījuma vecāku organizācija „Mammamuntetiem.lv” 2023. gada vasarā veica Latvijas vecāku aptauju. Tā atklāja šokējošus datus – gandrīz 67% aptaujāto vecāku atzina, ka viņu bērns mācību iestādē dažādu iemeslu dēļ ir apcelts, un vēl 19% zina, ka viņu atvase bijusi blakus un novērojusi pret kādu citu vērstu mobinga situāciju.
Uz jautājumu, kā atbildība ir novērst mobingu skolās, lielākā daļa vecāku atbild, ka tā ir visas sabiedrības problēma un atbildība. Savukārt kā galvenos iemeslus, kāpēc Latvijas skolās mobings ir tik bieža parādība, vecāki min sabiedrībā kopumā valdošo neiecietību pret citādo un atšķirīgo, agresijas pilno saturu masu medijos un sociālajos tīklos, bērnu visatļautību un pārlieku daudz pavadīto laiku viedierīcēs, uzmanības, komunikācijas un kopīgā laika trūkumu ģimenēs, kā arī ļoti atšķirīgo ģimeņu finansiālo stāvokli, no kā ir atkarīga bērna higiēna, apģērbs un skolas piederumi. Tā dēļ vienaudži mēdz pazemot citus. Starptautisku pētījumu dati pat rāda, ka nepietiekama higiēna un blaugznas ir problēma katram trešajam jaunietim skolā.
Vairāk par “Esi/centrs” darbu iespējams uzzināt mājas lapā www.esicentrs.lv.