Latviešu diriģents Guntis Kuzma.
Latviešu diriģents Guntis Kuzma.
Publicitātes foto

Kamerorķestris “Sinfonia Concertante” atklāj sezonu ar Anetes Ašmanes jaundarbu un jau zināmām vērtībām 0

Kamerorķestris “Sinfonia Concertante” aicina uz sezonas atklāšanas koncertu 12. septembrī plkst. 18.00 JVLMA Lielajā zālē, kur tiks pirmatskaņots latviešu komponistes jaundarbs neierastam instrumentu salikumam. Turpinot orķestra tradīcijas, tiks aktualizētas arī pasaules mūzikas vērtības un iezīmēts reti atskaņots repertuārs. Diriģenta Gunta Kuzmas vadībā izskanēs orķestra iniciētā jaunās latviešu komponistes Anetes Ašmanes Fantāzija marimbai, timpāniem un stīgu orķestrim “1984”, J. K. J. Nerudas Koncerts trompetei un stīgu orķestrim Mibemol mažorā, F. Šūberta Rondo vijolei un stīgu orķestrim La mažorā un A. Onegēra Otrā simfonija stīgām un trompetei.

Reklāma
Reklāma
Kokteilis
Šie ēdieni nedrīkst būt uz galda, sagaidot 2025. gadu – Čūskai tie nepatiks! Saraksts ir iespaidīgs 4
Kokteilis
Piecas frāzes, kuras tev nekad nevajadzētu teikt sievietei pāri 50 5
“Varēja notikt ļoti liela nelaime…” Mārupes novadā skolēnu autobusa priekšā nogāzies ceļamkrāns 5
Lasīt citas ziņas

Anete Ašmane, klausītājiem pazīstama arī kā radio ētera personība, muzikoloģe, mūzikas žurnāliste un pasākumu vadītāja, Fantāzijas radīšanas procesā iedvesmojusies no Džordža Orvela antiutopijas. Cilvēka un cilvēcības vērtība mūsdienās komponisti interesējusi vienmēr. “Mēs visi dzīvojam dažāda mēroga sistēmās, bet tās mēdz būt neērtas, dažbrīd pat ļaunas un stulbas, aizmirstot par pašu galveno – cilvēku. Vai ir iespējams eksistēt sistēmā, netiekot salauztam?”, jautā autore. Orvela romāna nosaukumā izmantotais gada skaitlis 1984 skaņdarbā parādās vairākos līmeņos – gan kā skaņaugstumi, gan arī ritmiskajās vienībās. Savukārt, izvēli rakstīt šādam, neierastam solistu duetam ar orķestri Anete pamato ar faktu, ka Latvijā tieši pēdējā laikā ir ļoti daudz izcilu jauno sitaminstrumentālistu. Divus no viņiem – Elīnu Endzeli /timpāni/ un Elviju Endeli /marimba/ – saspēlē ar stīgu orķestri dzirdēsim arī koncertā.

18. gs sākumā Bohēmijā (mūsdienu Čehijā) dzimušā komponista Jāņa Kristītāja Jirži Nerudas trompetes koncerts ir populārākais šī komponista skaņdarbs, taču Latvijā tas, īpaši pēdējā laikā, spēlēts nepelnīti maz. Situāciju nolēmis labot Kanzasas universitātē /ASV/ doktora grādu ieguvušais trompetists, JVLMA Metāla pūšaminstrumentu klases vadītājs un Latvijas Nacionālā simfoniskā orķestra trompešu grupas koncertmeistars Jānis Porietis. Interesanti, ka šo koncertu komponists sākotnēji rakstījis corno da caccia jeb 18. gs mežragam, taču šodien tas kļuvis par vienu trompetes zelta repertuāra skaņdarbiem.

CITI ŠOBRĪD LASA

Franča Šūberta vienu no diviem koncertiem solo instrumentam un orķestrim, meistardarbu Rondo vijolei un stīgu orķestrim saspēlē ar Sinfonia Concertante dzirdēsim vijolnieka, JVLMA maģistranta Alekseja Bahira izpildījumā. Aleksejs nesen kļuvis par vienu no LNSO vijoļu grupas koncertmeistariem un ar vien biežāk sevi piesaka kā virtuozs solists un kamermūziķis.

Koncertprogrammā tiltu no klasiskajiem skaņdarbiem uz mūsdienu daiļradi veidos Artūra Onegēra Otrā simfonija stīgām. Ilgi tapušais, trauksmainais skaņdarbs, kura radīšanu aizkavējis Otrais pasaules karš, noslēgumā iezīmē optimistisku trompetes solo, kas pēc autora norādījuma izpildāms “pēc izvēles”, aizvedot klausītāju atpakaļ pie jautājuma, ko uzdod arī Fantāzija “1984” – kādā sabiedrībā dzīvosim? Tas drīzumā jāizlemj mums katram pašam.

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.