Kam vajadzīgi 18 000 “spoku lidojumu”? Saasinās lidsabiedrību konkurence 5
Valdis Bērziņš, “Latvijas Avīze”, AS “Latvijas Mediji”
Pandēmijas apstākļos saasinājusies Eiropas lidsabiedrību konkurence, dažām aviācijas kompānijām apstrīdot Eiropas Komisijas apstiprinātās valsts subsīdijas.
“Lufthansa” prasa noteikumu atvieglošanu lidostās
Īrijas zemo cenu lidsabiedrības “Ryanair” izpilddirektors Maikls O’Līrijs pēdējos divos gados asi kritizējis Eiropas Komisijas amatpersonas par konkurences traucēšanu un valsts subsīdiju apstiprināšanu aviokompānijām pandēmijas radīto zaudējumu dēļ. “Ryanair” vadītājs apgalvo, ka EK iejaukšanās netaisnīgi soda pārvadātājus, kas spējuši labāk tikt galā ar pasažieru kritumu un reisu samazinājumu.
Tagad analītiķi atzīmē, ka “Ryanair” un EK kļuvuši sabiedrotie pret lielajiem pārvadātājiem, piemēram, “Lufthansa”, kas cenšas panākt tālāku ES noteikumu atvieglošanu par pacelšanos un nolaišanos lidostās. O’Līrijs, kas ir pazīstams ar tiešu un nereti atklāti rupju izteiksmes veidu, ieteicis lidsabiedrības “Lufthansa” vadībai aizvērties un izbeigt aicinājumus mīkstināt ES lidojumu noteikumus. “Mēs gribējām dot Eiropas Komisijai nelielu atbalstu,” paziņojis O’Līrijs, kurš agrāk vairākkārt tiesājies ar EK.
Lidsabiedrības “Ryanair” vadītājs Maikls O’Līrijs uzskata, ka strīda risinājums ir vienkāršs: ir jāpārdod vietas lidmašīnā. Viņaprāt, ir jābeidz žēloties un jāatļauj vismaz nodokļu maksātājiem, kas finansēja lidsabiedrību pabalstus, gūt kādu labumu no lētajām biļetēm. Lidsabiedrībai, kas to nespēj, būtu jāatdod laukumi lidostās citam pārvadātājam.
Kam vajadzīgi 18 000 “spoku lidojumu”?
“Lufthansa” apgalvo, ka Briseles noteikumi liek tai rīkot tūkstošiem gandrīz tukšu reisu – dēvētiem par “spoku lidojumiem” –, tikai lai nezaudētu pacelšanās un nolaišanās laukumus lidostās.
Pēc tā sauktā “lieto vai zaudē” noteikuma lidsabiedrībām jāveic vismaz puse lidojumu katrā maršrutā, lai saglabātu laukumu lidostā. Šis slieksnis ir pazemināts no 80%, kas bija spēkā pirms pandēmijas, kas smagi iedragāja aviosatiksmi. EK plāno slieksni paaugstināt līdz 64% marta beigās, cerot uz gaisa satiksmes atgūšanos.
Sabiedrības “Lufthansa” izpilddirektors Karstens Špors grib, lai noteikumi tiktu mīkstināti, jo viņam nākšoties rīkot 18 000 nevajadzīgu reisu janvārī un februārī, lai saglabātu lidsabiedrības laukumus lidostās. “Spoku lidojumi” negatīvi ietekmēs izmešu apjomu. Špora vēlme nav uzklausīta EK, un to noraidījis arī O’Līrijs, kurš apgalvo, ka lielie pārvadātāji jau saņēmuši pretimnākšanu no EK, kas apstiprinājusi pandēmijas subsīdijas un atvieglotus noteikumus par laukumiem lidostās.
“Un tomēr “Lufthansa” nav apmierināta,” dusmojas O’Līrijs, “jo negribot rīkot “spoku lidojumus” vides apsvērumu dēļ.” Vairāki analītiķi uzskata, ka, rīkojot tukšus reisus, lielie pārvadātāji mākslīgi uztur augstas cenas un liedz konkurentiem ienākt tirgū, turoties pie saviem laukumiem lidostās. Dažu ekspertu ieskatā, vairākos maršrutos ir izveidojies pārvadātāju kartelis, kas var diktēt savus noteikumus.
ES transporta komisāre ir pret noteikumu atvieglošanu
Eiropas Savienības transporta komisāre Adina Valeana ir izteikusies pret lidojumu noteikumu atvieglošanu lidostās, uzskatot, ka pašreizējais slieksnis ir taisnīgs. “Lidostu laukumu noteikumu maiņa pandēmijas laikā divus gadus deva lidsabiedrībām vajadzīgo elastību, kā arī nodrošināja atbilstošu aizsardzību pasažieru un lidostu interesēm,” uzskata Valeana.
Viņa norādījusi, ka “Lufthansa”, kā liecina Eiropas gaisa satiksmes kontroles dati, janvāra sākumā veikusi vairāk nekā 60% reisu, salīdzinot ar to pašu laikposmu 2019. gadā, kas ir vairāk nekā pašreizējo noteikumu prasība, lai pārvadātāji varētu saglabāt laukumus lidostā.
“Ir grūti saprast, kāpēc lidsabiedrībai “Lufthansa” būtu jārīko minētie 18 000 lidojumu, kas ir tikai pieci procenti no tās kopējo reisu skaita pēc ziemas saraksta, lai aizsargātu savus laukumus lidostās,” Valeana rakstījusi vēstulē Eiroparlamenta Transporta komitejas vadītājai Karimai Delli, kura bija aicinājusi izmainīt noteikumus saistībā ar “Lufthansa” prasību.
Pašreizējie noteikumi atļauj pamatotu izņēmumu lidostas laukumu neizmantošanā, piemēram, ja valdība ievieš jaunus ceļošanas ierobežojumus, lidsabiedrībām netiek pieprasīts uzturēt satiksmi ar šo valsti, lai saglabātu lidostas laukumus.