Tarifu var mazināt par 30% 9
SPRK uzdevums ir vērtēt biļešu tarifā iekļautās izdevumu pozīcijas un neattiecināmās izmaksas tajā neiekļaut. Piemēram, dotācijas arodbiedrībai, citus nelietderīgos izdevumus. Tāpat regulatoram vienlaikus uzņēmumu ir jāspiež domāt par izdevumu samazināšanu. V. Ķirsis nosauc virzienus, kur to var darīt. “E-talona sistēma maksā vēl 12 miljonus latu gadā, kas veido aptuveni 12% no kopējām uzņēmuma izmaksām. Agrāk konduktori, kas arī nav efektīva sistēma, “Rīgas satiksmei” maksāja 6 – 7%. Patlaban vērtē nedaudz atšķirīgo tā saucamo Jelgavas modeli, kas Rīgas gadījumā maksātu aptuveni 5% uzturēšanai. Pēc aplēsēm, Rīgā 15 – 20% pasažieru brauc bez biļetes. Iespējamais kopējais tarifa samazinājums ir 30%,” stāsta V. Ķirsis.
Kā vēl vienu rezervi biļetes cenas samazinājumam viņš redz “Rīgas satiksmes” meitas uzņēmumu “Rīgas mikroautobusu satiksme”. Arī tas cēla biļešu cenu līdz 1,15 eiro par braucienu jeb par 40%, kaut gan pirms pusotra gada ar “Rīgas mikroautobusu satiksmi” uz pieciem gadiem noslēgtais līgums ļauj biļetes cenu mainīt vien gadījumos, ja augušas degvielas cenas, ja būtiski kāpusi inflācija vai manījusies nodokļu politika. “Degvielas cena gada laikā kritās par 20%, inflācija bija niecīga, nodokļu politikā iedzīvotāju ienākuma nodoklis divu gadu laikā kritās par diviem procentiem, ir audzis neapliekamais minimums. Tātad nodokļi samazinājās un ir iemesls cenas kritumam no 70 centiem. Tas ir ļoti neizprotams reveranss privātajam uzņēmumam, kas tam piecos gados ļaus papildus nopelnīt desmit miljonus eiro,” secina deputāts Ķirsis.