Sinerģija vai konkurence 1
“Pēc Latvijas valsts un pašu spēlētāju sākotnējiem apvienošanās rezultātu aprēķiniem, sinerģija no teorētiski iespējamās apvienošanas var sasniegt 70 miljonus eiro, kas ir aptuveni 10% no abu uzņēmumu kopējās vērtības – 730 miljoni eiro,” informēja Kārlis Krastiņš.
Atgādināšu, ka aprēķinātā sinerģija ir 67 miljoni eiro, tā tikai gada laikā noapaļojusies uz augšu. 55 miljoni no tiem iegūstami no izdevumu samazināšanas, vēl nāktu klāt 12 miljoni eiro potenciālie ieņēmumi no ienākumu palielināšanas, tā “LA” vēstīja pirms gada (“Gaidāma ilgstoša “Lattelecom” un LMT cerēšanās” 2014. gada 15. janvārī). Ienākumu palielināšanās, pat ja tā ir no integrētiem pakalpojumiem, liecina, ka lētāki pakalpojumi nebūs.
Diemžēl neviens nav uzņēmies sarēķināt, kādus zaudējumus uzņēmumi viens otram radījuši līdz šim – no atteikšanās ļaut izmantot optiskos kabeļus, no atteikšanās piegādāt TV saturu, no bezmaksas WiFi tīkla radīšanas un no neierobežota interneta apjoma piedāvāšanas.
Turklāt daudz tika pieminēti paralēlie pakalpojumi, kas, abām kompānijām apvienojoties, arī saplūstu vienā. Kuri, piemēram, būtu izskaužami?
LMT prezidents Juris Binde: “Konkurence notiek starp tehnoloģijām – tā ir paradigmas maiņa. Fiksētie sakari ir piesaistīti adresei, savukārt mobilie – cilvēkam. Tieši konkurence ir priekšnoteikums inovācijām, kas padarījušas Latviju par līderi telekomunikāciju pakalpojumu jomā ES valstu vidū, nodrošinot plaša spektra un augstas kvalitātes pakalpojumus par pieņemamām cenām.”
“Lattelecom” padomes priekšsēdētājs Gatis Kokins: “Piemēram, pēdējo divu gadu laikā LMT ir aktīvi uzsācis darbību fiksēto sakaru jomā, kas no akcionāra viedokļa ir dīvaina darbība. Paralēli pakalpojumi ir bezvadu tīkla pakalpojumi WiFi. Arī TV pakalpojumos līdzīgi – mēs sākām virszemes TV un interaktīvo TV, arī LMT izveidoja. Paralēli tiek būvēta arī infrastruktūra. Arī klientu apkalpošanas infrastruktūra – veikali ir gan vieniem, gan otriem. Apvienojoties tas dotu ietaupījumu izmaksās.”
“Jāskatās pirmām kārtām uz sinerģiju,” ar šo pašu modes vārdu sāk satiksmes ministrs Anrijs Matīss. “LMT nespēj nodrošināt TV saturu, toties spēj nodrošināt internetu. TV saturā “Lattelecom” ir konkurētspējīgāks. Interneta pakalpojumus lauku reģionos labāk un lētāk spēj sniegt LMT. Sākam ar sinerģiju un tad domājam, kādu modeli veidot.”
Ieguvumi no sadarbības ir iespējami neatkarīgi no tā, vai abi uzņēmumi ir apvienojušies vai nav. Tas tikai jāgrib īpašniekiem.