Kaimiņam – lētāka braukšana? “LA” atbild lasītājam 3
Esmu dzirdējis, ka Lietuvā degvielas cenā esot iekļauts transportlīdzekļa ekspluatācijas nodoklis. Lietuvā 95. markas benzīns ir lētāks nekā Latvijā. Kāpēc tā? Ilmārs Kalniņš Vārves pagastā
Finanšu ministrijas (FM) pārstāvis Aleksis Jarockis uzsver – transportlīdzekļa ekspluatācijas nodoklis (TEN) (dažkārt publiskajā vidē neprecīzi dēvēts par ceļa nodokli) ir nodoklis par īpašumā esošu transportlīdzekli un tā ekspluatēšanu, un attiecībā uz vieglajām automašīnām tā galvenais mērķis nav kompensēt ceļu nolietojumu tāpēc, ka vieglo transportlīdzekļu ietekme uz autoceļiem ir maznozīmīga.
Transportlīdzekļa ekspluatācijas nodoklis vieglajām automašīnām, kuras pirmo reizi ir reģistrētas pēc 2005. gada 1. janvāra, ir diferencēts atkarībā no vieglās automašīnas pilnas masas, motora tilpuma un motora maksimālās jaudas, samazinot slogu ekoloģiski “draudzīgākām” automašīnām, bet palielinot ekskluzīvajām. Pārējām vieglajām automašīnām TEN ir atkarīgs tikai no pilnas masas.
Ņemot vērā, ka ES līmenī ikgadējie vieglo automašīnu nodokļi nav harmonizēti, Igaunija un Lietuva ir to dažu ES valstu vidū, kurās šāds ikgadējais vieglo automašīnu nodoklis nav ieviests vispār. A. Jarockis vērš uzmanību uz akcīzes nodokļa likmi, piemēram, dīzeļdegvielai, kas Lietuvā ir zemāka nekā Latvijā (jo kaimiņvalstī piemēro ES minimālo nodokļa likmi). Savukārt, piemēram, Igaunijā akcīzes likme benzīnam nedaudz pārsniedz Latvijā noteikto līmeni, bet Lietuvā tā ir nedaudz zemāka nekā Latvijā.
2016. gadā no transportlīdzekļu ekspluatācijas nodokļa Latvijā ir iecerēts iekasēt 85,4 miljonus eiro. Lai nodokļa atcelšanas gadījumā kompensētu TEN ieņēmumus, akcīzes nodoklis naftas produktiem benzīnam un dīzeļdegvielai būtu jāpaaugstina aptuveni par 7 centiem jeb attiecīgi par 16% un 20%, bet autogāzei (LPG) akcīzes nodokļa pieaugums būtu aptuveni 45%. FM uzskata – tas nebūtu godīgi, tāpēc ka akcīzes nodokļa kāpums ietekmēs arī komerciālos transporta līdzekļus (kravas automobiļi un autobusi), citas nozares (būvniecība, mežsaimniecība, dzelzceļš), radot izmaksu sadārdzinājumu. Ar TEN iekļaušanu akcīzes nodoklī nevarētu piemērot 50% nodokļa atvieglojumus daudzbērnu ģimenēm un cilvēkiem ar īpašām vajadzībām, kā arī atbrīvot no šā nodokļa maksājuma operatīvo dienestu transporta līdzekļus.
“TEN iekasēšana ir ļoti efektīva, bet, palielinoties degvielas cenai, salīdzinājumā ar kaimiņvalstīm tas veicinās degvielas nelegālo tirgu un var apdraudēt kopējos plānotos akcīzes ieņēmumus, un valsts budžetā nebūtu vairs ieņēmumu no TEN,” teic A. Jarockis.