“Neliedzies. Pavisam jaunu auto grib katrs.” Kādu auto šogad pirksi – varbūt nekādu? 10
Atis Jansons, “Latvijas Avīze”, AS “Latvijas Mediji”
Varbūt nepirksi nekādu? Iespējams. Ļoti iespējams, ka kredītu nedabūsi. Bet savas naudiņas nepietiks. Vai arī gluži loģiski uzvarēs praktiskā un piesardzīgā latvieša vēlme kaut kādu finanšu spilventiņu joprojām neprognozējamiem laikiem saglabāt.
Lai gan – statistika rāda, ka automobiļu imports Latvijā pērn būtiski mazinājās vien pavasara izbīļa mēnešos. Līdz jūlijam jau bijām jaunajos apstākļos noorientējušies un septembrī 2019. gada skaitli pat pārspējām.
Tiesa, pārspējām kopskaitli. Ievesto jauno auto skaits būtiski saruka. Saruka ne tikai pirktspējas krituma dēļ. Vīrusa dīkstāvju dēļ piegādes kavēja vai vispār nespēja veikt arī vairāki ražotāji. Rezultāts – mūsu autoparka vidējais vecums pērn uzlabojies nav. Un nez vai to spēs šogad.
Bet ja nu tomēr?
Neliedzies. Pavisam jaunu auto grib katrs. Kādu pirksi?
Nez vai tas jau šoreiz būs elektrisks. Tie elektromobiļi, kuru vienas uzlādes nobraukuma rezerve kaut cik tuvojas gadu desmitos ierastajai brīvības un neatkarības vēlmei, ir un paliek nesniedzami dārgi.
Optimistiskie šur tur vīdošie virsrakstiņi par to, ka auto elektrifikācijas temps Latvijā ir viens no straujākajiem pasaulē, ir mārketinga blefs. Latvijā ir tūkstotis elektroauto (EV). Un gandrīz pusmiljons dīzeļu. Pirmo skaits pērn pieauga par simtu, otro – par 30 tūkstošiem.
Eiropas satiksmes pētnieki ar optimistisku smaidu prognozē, ka jau (!) 2030. gadā kontinentā būšot veseli 30 miljoni elektromobiļu. Un aizmirst piebilst, ka jau tagad te ir 300 miljoni iekšdedzes auto. Kurus tā EV desmitdaļa aizstāt nespēj, kuri nekur nepazudīs. Ja nu vienīgi no Vācijas un citām dižvalstīm pārcelsies uz Rumāniju, Bulgāriju, Lietuvu, Latviju…
“Gada auto” žūrijas diskusijās par pērno balsojumu mēs, starp citu, nonācām arī pie gandrīz vienprātīga secinājuma EV nākotnes jomā. Mums šķiet, ka būtiski populāri un daudzskaitlīgi šie brīnišķīgie pilsētas pārvietošanās rīki var kļūt tikai tad, ja kā tādi arī tiks būvēti.
Ja ražotāji atteiksies no dārgās tieksmes aizvietot klasiskus auto pilnībā. Ja mēs paši būsim spējīgi gribēt un pieņemt ikdienai mazākus, vieglākus un lētākus EV, retos tālu vai sliktu ceļu braucienus atstājot nomātiem vai citādi koplietotiem iekšdedzes laineriem un “džipiem”.
Arī tādi parādās 2021. gada autobūves ieceru un sērijveida produktu jaunumos. Ne tikai Ķīnā. Ļoti interesanta šķiet krievu “Kama-1”. Tas ir milzīgā KAMAZ koncerna pirmais elektroprodukts vieglo auto segmentā. Līdzšinējā pieredze, elektriskus pasažieru autobusus Maskavai ražojot, liela un laba.
Rietumeiropa. Cenā zem 20 000 eiro. “Dacia” sola “Spring”. “Fiat” – “500 e”. Pirmais gluži vai ierasta krosoverīša izmēros, otrais mazāks. Bet arī ne tik sīks kā “Toyota C+pod” (cena 16 000 USD). Tam garums nav ne trīs metri un maksimālais ātrums – 60 km/h. Ņemsi?
Labi, joks. Zinu, ka neņemsi.
Ja paliekam pie iekšdedzes
Spēja atteikties no liekas ietilpības šā vai tā būs izšķirošā taupīga un zaļa pilsētnieka ceļā pie jauna auto. Pat ja neiekārosi ne EV, ne PHEV (lādējams hibrīds), bet paliksi pie iekšdedzes, tikai mazās klases automobiļu cena tuvosies kritiskajai 10 000 eiro robežai.
Un “Dacia Sandero” piedāvājumā pat palīdīs zem tās. Starp citu, šogad būs jauns “Sandero”. Uz “Renault Clio” (Eiropas visvairāk pirktais mazauto) platformas būvēts. Ar “Renault” dzinēju. Pat “prastie” durvju ārējie rokturi, kas smalkākas dāmas pērn atbaidīja, nu esot nomainīti…
Tomēr gribu lielāku. Un ar lepnāku vārdu, kurš esot gan auto, gan saimnieka kvalitātes apliecinājums. Tādi bija ap 50 000 auto pircēju pērnās izvēles argumenti. Un tādi laikam jau paliks arī šogad.
Jauna “Sandero” cenas līmenī arī šogad ir nopērkams, piemēram, 2009. gada “Audi A4 3.0tdi”. “Tikko no Vācijas. “Quattro”, 176 kW. Pilns atslēgu komplekts. Ļoti labā kārtībā. Ar garantiju tehniskai apskatei. Nobraukums 190 600 km.” Vai 2006. gada “BMW X3”, kuram zirgu vēl vairāk. Un nobraukto kilometru arī.
Ar racionāliem padomiem uzplīties netaisos, jo zinu, ka tie netiks uzklausīti. Padilis superkomforts, jauda, kura nekad netiks izmantota, spoža emblēma uzvarēs. Vēlu veiksmi! Naudas rezervi nākamā zemprofila riepu komplekta iegādei.
Un optimismu, izturību, kad par tūkstoti būs jāpērk jauns pusrāmis galīgi sarūsējušā un tehniskās apskates vairs nepieņemtā vietā, kad tie izcilo firmu degvielas sūkņi un kvēpu filtri sāks streikot, kad Rīga sadūšosies sekot Eiropas lielpilsētu priekšzīmei un savās ielās kopā ar EV un moderniem benzīna “mazmotoriem” laidīs tikai jaunākās paaudzes dīzeļus.