– Reformu plāns ietver arī citus būtiskus pasākumus. 4
– Jā. Piemēram, administratīvā sloga samazināšanu. Būvniecības regulējumā samazināja atļauju saņemšanas laiku, bet… jābūt ļoti uzmanīgam, samazinot kontroli, jo Zolitūdes traģēdija lika saprast, ka tas var radīt milzīgus riskus.
– Starptautiskā misija no Latvijas nu ir prom. Neviens vairs neuzraudzīs, vai Latvijā pabeigs īstenot strukturālās reformas. Vai Latvija to turpinās bez pieskatīšanas?
– Kaut zaudējām daļu neatkarības, tomēr bija vērtīgi, ka kāds no malas uzmanīja, vai reformu process neapstājās vai pat neieslēdzās atpakaļgaitā. Es ceru, ka mums pašiem pietiks politiskās gribas tās turpināt, bet pārliecības par to man nav. Dažām lietām vēl ir vilkme. Ja tagad atslābsim un sāksim nelietderīgi tērēt, tad starptautiskajā konkurencē vai ģeopolitiskajā sasprindzinājumā varam viegli atkrist krīzes situācijā.
– Latvijas valsti novērtē ar kredītreitingu. Pašlaik “Moody’s” un “Standard & Poor’s” reitingi Latvijai ir A – ar stabilu nākotnes vērtējumu. Valsts kapitālsabiedrības novērtē ar pārvaldības koeficientu līdz 100. Kā vērtēt Latvijas pārvaldi?
– Šis ir svarīgs jautājums. Pat uzņēmumi savā biznesā vadās pēc nesaistošiem auditorkompāniju un dažādiem reitingiem. Es domāju, ka valsts pārvaldei šāds vērtējums būtu ārkārtīgi veselīgs.
– Kas to varētu veikt?
– Grūti būtu atrast institūciju, kas būtu pilnīgi neatkarīga no valsts pārvaldes. Jāvērtē būtu dokumentu sagatavošanas kvalitāte, saistība ar aktuāliem attīstības jautājumiem, politisko nostādņu realizēšana, e-pārvaldes ieviešana, atsaucība iedzīvotājiem un vēl vesela virkne kritēriju.