Andris Sarnovičs
Andris Sarnovičs
Foto – Dainis Bušmanis

– Nesen lasīju gudru ekonomistu vērtējumu, kā pasaules reģioni atkopušies pēc 2008. gada krīzes. Mani pārsteidza secinājums par ASV – tur bija mazākie taupības pasākumi un salīdzinoši mazākā pārvaldes aparāta samazināšana – tikai par 600 tūkstošiem vajadzīgo divu miljonu ierēdņu vietā! –, un tāpēc ekonomika ātrāk atveseļojās. Vai tālāka štatu samazināšana pārvaldē, palielinot algas, ir ejamais ceļš? 4


– Nedrīkst Latviju šādi salīdzināt ar ASV. Ne jau tāpēc, ka mērogi citi, bet tāpēc, ka tur ir pavisam cits potenciāls un cita līmeņa ražošana un resursi. Veicot samazināšanu, saspiešanu tur, viņi ierobežo savu radošo un tehnoloģisko potenciālu. Turpretim mūsu tautsaimniecības struktūrā lielāko daļu aizņem pakalpojumi un ne visai augstas pievienotās vērtības ražojumi.

Reklāma
Reklāma
7 pārtikas produkti, kurus nevajadzētu bieži ēst. Tie ļoti var kaitēt zarnām
TV24
“Es neticu šādām sakritībām!” Slaidiņam aizdomas raisa ASV prezidenta Baidena pēkšņie lēmumi par Ukrainu un Trampa klusēšana
Kokteilis
Viņos mīt neapdzēšama uguns! 5 datumos, kuros dzimuši paši karstasinīgākie partneri
Lasīt citas ziņas

– Piespiedu samazināšana taču pamatā attiecas tikai uz valsts pārvaldi?

– Klasiski vērtējot, pārvaldes izplešanās ir birokrātijas pamatprincips. Tas nav tik vienkārši, ka nekontrolēta ierēdniecība apaug ar funkcijām un darbiniekiem. Ienākot inovācijām, tehnoloģijām, jaunām tautsaimniecības nozarēm – sabiedrībai attīstoties, pieaug tās vajadzības. Tad nu izpildaparāts paplašina normatīvo bāzi vai izveido atbalsta instrumentus, vai veic kontroli.

CITI ŠOBRĪD LASA
Normāli būtu, ka valsts pārvalde sakārto jauno funkciju un deleģē to vai nu nozaru asociācijām, vai privātajam sektoram. Politiskās gribas, lai to īstenotu šādi, mums pietrūkst. Iznākumā Latvijā šo jauno funkciju veic jauna struktūrvienība vai vēlāk – valsts pa­kļautības iestāde. Kad pienāk krīze, tad politiķi sāk skatīties, kas pēc iepriekšējās krīzes uzaudzis, un ņem rokās šķēres. Dažreiz, arī mainoties politiskajai vadībai, rodas vēlme izpildaparātu atkal padarīt kompaktu un efektīvu. Latvijā pārvaldes samazināšana reti balstās uz objektīvu vērtējumu, to visbiežāk ietekmē vai nu politiskās, vai personiskās simpātijas vai antipātijas. Šādas samazināšanas neceļ ierēdniecības pašapziņu un kapacitāti.
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.