“BMW” markas klientus laikam pat vīruss nespēj aizbaidīt. Kāds nāk šis autopavasaris? 11
Atis Jansons, “Latvijas Avīze”, AS “Latvijas Mediji”
Par pavasara noskaņām viņu darbā mazliet patirdīju četrus pieredzes bagātus automobiļu tirgotājus. Zigurds Liepa, “Mūsa Motors Riga”; Ansis Auziņš, “Andre Motors”; Jānis Ozols, “Forum Auto”; Dainis Bremze, “Norde”. Jāsaka – kungu ansamblis sanāca visai saskanīgs, tādēļ atļaušos solistus neizcelt. Viņu runāto miksēšu savu pārdomu mērcē.
Auto lietošana mainās
Ļaudis strādā “attālināti”, brauc mazāk. Brauc citādi.
Lūk, stāstiņš par kādu solīdu klientu, kurš pērn gribēja pirkt auto savai meitai. Jau lielai meitai – tā starp 30 un 40. Vairākkārt apmeklēja tirgoņus, tad pazuda.
Nupat sastapts, uz jautājumu par atvases izvēli atmeta, kā saka, ar roku. Nenopirku. Nevajadzēja. Šī kopā ar draudzeni sadūšojās iemēģināt “Fiqsy” nomu. Un pie tās arī palika.
Nevajagot viņām caurām naktīm lūrēt pa dzīvokļa logu – vai tik savējais nav nosperts. Nevajagot domāt par OCTA, KASKO, servisiem, apkopēm, riepu maiņām utt.
Pat otrādi – sāk deldēt, jo neesot jau nekādas loģikas dot tā saukto dienesta auto ierēdnim, kurš strādā mājās. Viņam vajag labu datoru un ātru internetu, nevis riteņus…
Ne viens, ne otrs novērojums neļauj pareģot tirgus apjoma izaugsmi.
Auto izvēle mainās
Toties daži simptomi liecina par kvalitatīvām izmaiņām. Nepārprotami palielinās uzticība mazajiem, litrīgajiem benzīna motoriem, un interese par tiem.
Sevišķi pieprasīti ir modeļi, kuriem jau ražotājs papildus uzstādījis gāzes barošanas iespēju (“Renault”, “Dacia”). Ja vien budžets atļauj, aizvien vairāk tiek iekāroti dažādu līmeņu hibrīda auto.
Argumenti vienkārši – degvielas ekonomija, saglabājot lielu vienas uzpildes nobraukumu attālumus, kuru trūkums savukārt attur no “tīras elektrības” izvēles pat tad, ja naudas tādam pirkumam pietiktu.
Piegādes kavējas, bankas ļoti piesardzīgas
Ne tikai pircēju mazāk. Viņu vēlmes iespējams izpildīt lēnāk. Reizēm pat vispār nav iespējams, jo auto ražotājiem šogad joprojām kavētas ir visdažādāko elektronikas bloku piegādes Eiropas rūpnīcām no Ķīnas. Kavētas un grūti prognozējamas.
Naudas aizdevēji ārkārtas situācijā kļuvuši vēl piesardzīgāki. Ne tikai pret privātpersonām. Nereti savas vēlmes banku skopuma rezultātā nespēj īstenot arī uzņēmumi, kuriem vēl pērn to ar vērienu darīja.
Vārdu sakot – auto tirgotājiem objektīvu un stratēģiju mainīt prasošu problēmu pietiek. Kaut daļu no pērnā realizāciju apjoma saglabāt nav viegli.
Un tādēļ visvairāk tracina šķēršļi, kurus neviens no šīs sarunas dalībniekiem neuzskata par loģiskiem, dabiskiem, sakarīgiem. Viens pat par idiotiskiem tos nosauca…
Kāpēc bija jāaizver šie lielveikali?!
Auto izvēle un pirkums cilvēka dzīvē ir Notikums. Tieši tā – ar lielo burtu. Atbildīgs, sarežģīts, daži pat par intīmu to sauc. Un tāpēc ārkārtīgi grūti to realizēt attālināti.
Kāpēc gan tas būtu jādara, ja visu autosalonu telpas ir pietiekami plašas, labi vēdināmas, viegli regulāri dezinficējamas?
Te ne tikai 10, 15 vai 25 kvadrātmetri vienam klientam viegli atvēlami. Var kaut simtu. Pārdevējs var pat neiet viņam klāt, bet uz jautājumiem atbildēt (redzes kontaktu saglabājot) kaut pa telefonu. Bet – dot iespēju savu sapni aptaustīt! Tajā pasēdēt. Padomāt. Kāpēc nedrīkst?!
Kā redzams tabulā – kritums ap ceturtdaļu no pērnā kopapjoma. Daudz. Bet februārī tas mazāks nekā janvārī. Un marts būšot vēl labāks.
Turklāt varam atrast dažas firmas, kuru šā gada rezultāts ir pat labāks nekā pērnais.
Pirmkārt – tā ir KIA, kuras progress ir vairāk nekā 40%. Kāpēc? Labs piedāvājums visā produktu spektrā. Labas atlaides piedevām.
Starp citu – tādas šajā laikā nav tikai viņiem.
Un tas vēl viens iemesls sapņa pirkumu pārāk tālu neatlikt. Ir vērts vismaz mājsēdes garlaicību padzenāt, dīleru mājaslapas revidējot…
Samērā labi gads sācies arī mūsu tradicionālajiem tirgus līderiem. “Toyota”, “Škoda” – kritums minimāls.
Bet “premium” marku līderis, kā redzat, ir “BMW”. Tā klientus laikam pat vīruss nespēj aizbaidīt…
Un beidzot – kopaina nebūtu pilnīga, ja citās CSDD statistikas tabulās mēs neatrastu arī lietotu auto importa datus. Arī šeit kritums. Lielāks nekā jauno tirgū. 6549 pērn, 4739 šogad (-38%). Bet februāris labāks par janvāri.