Populārākās markas un modeļi 9
Tas par kvantitāti. Interesantāks ir ieskats jauna auto izvēles nacionālajās īpatnībās. Latvijas “Top 10” tabulu dod jau minētā mūsu autotirgotāju asociācija. Viss pārējais atrodams ar “Eurostat” un “Statista” palīdzību internetā. Četrus desmitniekus rādām pievienotajās tabulās. Par pārējo īpatnībām – īsi tekstā.
Latvija jaunu auto izvēles ziņā ir unikāla. Nekur citur pasaulē pirmajā desmitā nav septiņu “krosoveru”. Paradokss, bet zināma līdzība saskatāma vienīgi ar Ameriku, kur arī izvēles virsotnē ir “kaut kas pamatīgs”. Tiesa – “pamatīga” viņu izpratnē nav vis par apvidus auto visai nosacīti dēvējama mazliet piepacelta, mazliet “uzpūsta” kompaktās vai vidējās klases mašīnīte, bet gan pamatīgi pikapi. Visi vietējas izcelsmes. Visi par pieciem metriem garāki un divām tonnām smagāki jau bez kravas.
Amerikāņiem vietējie ražojumi pirmajās trijās vietās. Vāciešiem auto importa popularitātes virsotnē nav nemaz (ja neskaitām “Škodu”, kas gan no netālas zemes ievesta, bet tam pašam vācu “VW” koncernam vien pieder). Starp citu – tāda valsts Eiropā ir vēl viena. Arī Francijas topā vienīgais “ārzemnieks” ir ar “Dacia” marku, kas pieder franču “Renault”.
Apvienotās Karalistes desmitnieku rādām visā pilnībā – lai izceltu pārtikušas valsts izvēles racionālu taupību. Populārākā (nu jau tradicionāli) angļiem ir mazās klases “Ford Fiesta”. Un smagākais, lielākais “TOP 10” auto pie viņiem ir mūsu izvēles līderis “Nissan Qashqai”. Tikai sestā vieta…
Ja reiz par “Qashqai” – vai ievērojāt amerikāņu tabuliņā “Nissan Rogue?” Tas ir tas pats “kaškajs”. Izrādās – labs pat ar auto lielummāniju visai smagi sirgstošajiem jeņķiem. Un ir visvairāk pirktais vēl vienā Eiropas valstī – Horvātijā (tikai sekotāji tur šim tādi krietni mazāki nekā pie mums – “Yaris” un “Clio”).
Kā izvēlas kaimiņi? Igaunijā (tāpat kā Somijā, Polijā un Šveicē) pērn visvairāk pirktā bijusi “Skoda Octavia”. Lietuvā – pārsteigums: balsojumā “ar maku” uzvarējis “Fiat 500”.
Ziedrijā pēc pusgadsimtu ilgas hegemonijas karalis vairs nav “Volvo”. Pat triju modeļu rezultātus summējot, tas zaudējis “VW Golf” ar rezultātu 17 220 pret 22 088. Ko tu golfiņam padarīsi. Tas ir bijis pirmais vēl sešos tirgos. Norvēģijā (tur gan brieda pārsteigums – vareni pirkts līdz pat novembrim tika “BMW i3”, kura uzvara būtu markas bezprecedenta panākums), Holandē, Luksemburgā, Beļģijā un Austrijā. Un Vācijā, protams.
Mazs krosovers (kurš, manuprāt, nepelnīti palicis ēnā Latvijā) uzvarējis Ungārijas sacīkstē. Tur visvairāk pirktā bijusi “Suzuki Vitara”.
Tāds stāsts par pērnajām “top” markām un modeļiem. Morāle? Vai ievērojāt, ka mūsu izvēle pat uz bagātāko valstu fona ir bijusi dārga? Mūsu desmitniekā ir tikai viens mazās klases auto. Neesam pieticīgākiem auto izmēriem nobrieduši?