
Kādēļ tik augstas prasības skolotājiem? 0
Kāpēc skolotājam, lai viņš strādātu skolā, izvirza tik lielas prasības, kādas nav pat ministriju ierēdņiem? Nepieciešama maģistra izglītība un pieredze pedagoģijā – tikai tad var cerēt, ka piešķirs kvalifikāciju, un pat tad vēl nav zināms, vai algu pielikums būs. Vai tad vēl jābrīnās, ka vīrieši negrib apgūt šo grūto, bet mazapmaksāto profesiju un skolās nestrādā! Kristaps Jelgavā
Izglītības un zinātnes ministrijas Izglītības departamenta speciālists Aivars Opincāns iebilst: lai strādātu par skolotāju, obligāti nav nepieciešams maģistra grāds. Arī pedagoga darbības kvalitātes novērtēšanā šis grāds nav pamatkritērijs – par to var iegūt vienīgi papildpunktu, kad kopumā analizē skolotāja darbu.
Izglītības un zinātnes ministrijas, Latvijas Izglītības un zinātnes darbinieku arodbiedrības, Latvijas izglītības vadītāju asociācijas un Latvijas Pedagogu domes noslēgtais memorands paredz izstrādāt pedagogu atalgojuma pakāpenisku paaugstināšanas programmu, kas balstītos arī uz pedagogu darbības kvalitātes novērtēšanas rezultātiem. Ņemot vērā šo dokumentu, jau no 1. septembra par 10 % paaugstinās pedagogu zemākās mēneša darba algas likmes, bet 4. un 5. kvalitātes pakāpes pedagogiem atalgojums pieaugs attiecīgi par 8 un 12 %. Ne vēlāk kā 2013. gada 1. septembrī tas būs arī 3. kvalitātes pakāpi ieguvušajiem.
No 2012. gada septembra līdz 2014. gada maijam skolotājiem, kuri brīvprātīgi vēlas iegūt kādu no piecām pedagoga darba kvalitātes pakāpēm, būs iespēja iesaistīties novērtēšanā, kuru no 1. – 3. pakāpei nodrošinās skola; 4. pakāpē – novada komisija, 5. pakāpē – valsts ekspertu komisija.
Vīriešu deficīts izglītības iestādēs nav nekas jauns, šāda problēma, kas rada nopietnus trūkumus jaunatnes socializācijas procesā, pastāv ne tikai Latvijā, bet arī citās valstīs Eiropā. Arī ģimenēs parasti ar bērnu audzināšanas un izglītošanas lietām lielākoties nodarbojas mātes. Ja pedagogu darba samaksa kļūs lielāka, iespējams, situācija skolās nedaudz mainīsies, lai gan zemais atalgojums, protams, nav vienīgais iemesls, kāpēc skolās strādā tik maz vīriešu. Jāmaina arī sabiedrībā valdošais uzskats, ka bērnu audzināšana ir tikai un vienīgi sievietes uzdevums.