Foto: SHUTTERSTOCK

Kādas ziemas riepas šoruden pirkt? Izmēriet protektorus! 13

Atis Jansons, “Latvijas Avīze”, AS “Latvijas Mediji”

Reklāma
Reklāma
Kokteilis
Šie ēdieni nedrīkst būt uz galda, sagaidot 2025. gadu – Čūskai tie nepatiks! Saraksts ir iespaidīgs 4
Kokteilis
Piecas frāzes, kuras tev nekad nevajadzētu teikt sievietei pāri 50 5
“Varēja notikt ļoti liela nelaime…” Mārupes novadā skolēnu autobusa priekšā nogāzies ceļamkrāns 5
Lasīt citas ziņas

Man personīgi situācija vienkārša. Garāžā uz plaukta savu laiku gaida tikai vienu ziemu braukts (ap 8000 km) ziemas riepu komplekts. Un vienīgais jautājums ir – kad to apaut? Pagaidām šķiet, ka jāsteidzas nav. Labākie laika prognožu avoti mīnusiņus piejūras naktīs sola tikai ap Ziemas­svētkiem.

Tomēr, spriežot pēc pagājušajā nedēļā skanējušo draugu teiktā, daudzi vēl nav pieņēmuši lēmumu, ar kādām riepām stāties pretim ziemai. Mēģinu palīdzēt, izmantojot gadu gaitā krātās atziņas.

Vai jāpērk?

CITI ŠOBRĪD LASA

Atļautais ziemas protektora dziļuma minimums (stājas spēkā no 1. decembra) ir 4 milimetri. Tam jāsaglabājas līdz aprīlim. Līdz ar to ar četriem novembrī nepietiks.

Vajag vismaz 5–6. Tātad – protektoru ir vērts izmērīt, un, ja četri milimetri vien atlikuši, jāpērk jaunas ziemenes. Vecās – ja budžets citādi neļauj – varēs nobraukt vasarā, kad slapjuma mazāk, kad gadu gaitā cietāka kļuvusī gumija tomēr kaut nedaudz sasildīta un elastīgāka.

Protektora dziļums ir riepu vērtējuma kritēriju karalis. Ražotāju superzīmoli, reklāmu autoru pārspīlētie jauno izgudrojumu slavinājumi – tikai “pavalstnieki” ar neapšaubāmu, taču ne noteicošu lomu.

Absolūta patiesība lietū, atkusnī, sniega putrā ir viena – nespēsi pa seklajiem riepas virsmas “grāvīšiem” šķidrumu izspiest un ceļa cieto virsmu ar riteni sasniegt – slīdēsi. Bremzēsi slikti, stūrēsi neprecīzi. Būsi spiests kļūt pārāk piesardzīgs un lēns, traucēsi citiem. Jāpērk tās riepas…

Kur pirkt?

Meklēt – internetā. Neviena tirdzniecības zāle nespēj izvietot marku, modeļu, izmēru simtus un tūkstošus. Lai gūtu priekšstatu, var sākt ar universālajiem pirkumu saitiem “salīdzini.lv”, “kurpirkt.lv”. Tie novedīs pie specializētajiem riepu tirgotājiem, kuru datubāzes ir grandiozas, noliktavas gandrīz tikpat lielas. Atliek pētīt un vērtēt.

Pirkumu pabeigt, gumiju aptaustīt, protektoru labāk nekā bildē izpētīt, varēsi arī klātienē. Bet sākums noteikti ir “google”. Nevis lielveikals, kurā no visas gigantiskās gumijas industrijas (riepu ražošanas apjoms pasaulē ir vairāk nekā 30 miljardi dolāru gadā).

Protektora dilums un saķere uz slapja ceļa. LAMB un “Good Year” prezentācijas plakāts.
Publicitātes foto

Dārgu vai lētāku?

Smagākais jautājums. Jo cenu “dakšas” (viena izmēra rāmjos) ir šokējošas. Komplekta cena jau taupīgajā 16 collu versijā (rites diametrs 630 mm) var pārsniegt 600 eiro – ja turēsieties pie “premium” markām. Eiropā kopumā tā dara apmēram puse. Ceturtdaļa ir pietiekami taupīga (bet piesardzīga), lai no visdārgākās izvēles pussolīti atkāptos, un ņem “Hankook”, “Barum”, “Nexen”, “Kumho” un citus kompromisus. Bet vēl ceturtdaļa – uzdrošinās nepirkt drošības rezervi, kuru var ievajadzēties tikai reizi simt gados (un tikai tad, ja pats esi līdis riskantas dinamikas slazdos). Kam man vajag ātruma indeksu 240 km/h, ja Latvijā nedrīkst braukt ātrāk par 100 km/h? Kāpēc žilbināt mani ar 5 vai 10 procentus pārāku spēju ātrā un slapjā līkumā, ja es pavisam vienkārši varu šādos apstākļos braukt mazliet lēnāk?

Reklāma
Reklāma

Katrs ceturtais bagātajā Eiropā jau ir pārvarējis vēl augstāku (un “premium” marku cītīgi celtu) psiholoģisko barjeru un brauc ar “budžeta” riepām (pat restaurētām). Mēs, nelielu aldziņu pārpalikumus skatīdami, joprojām baidāmies no “made in China”. Tāds sīks laikam jau patiešām neatkarīgu Dānijas žurnālistu eksperimentiņš, kurā noskaidrots, ka jauna “Westlake” riepa uz slapja asfalta stājas labāk nekā tikai par trešdaļu nodilušas “premium”, pazūd “ADAC”, “Auto Bild” un citu vācu mediju skaļajos testos, kuros ķīniešus pat iekšā nelaiž. (Ja tomēr palaiž, nemaz tik dikti zemu šie nav, pat pirmo 15 grupā ielien un galvenajos kontrolskaitļos atpaliek pavisam nedaudz.)

Cepuri nost – arī latviešu žurnālisti ir centušies būt objektīvi. Jau pirms vairākiem gadiem TV raidījums “Tavs auto” trasē “333” kopā ar “premium” ziemas riepām izmēģināja “Sailun”. Par ekspertiem tika pieaicināti sportisti (I. Vasaraudzis, M. Neikšāns), kuri konstatēja, ka pat braucienā uz laiku, pat “naglotajās” versijās dārgās markas nav būtiski pārākas un šī, lētā, pilnīgi pietiekama drošai satiksmei.

Uzziņai – “Sunfull” riepas ražo “Unicorn Tire Corporation”, uzņēmums ar birojiem un ražotnēm 40 pasaules valstīs un sadarbības saiknēm ar tiem pašiem izejvielu piegādātājiem, kuri apkalpo industrijas līderus.

Ja tev jāmeklē “zemprofils”…

… tad tevi ir noķēruši vēl smalkākās mārketinga lamatās. Tavs vecais labais “Volvo”, “Audi”, “BMW” u. tml. brauc nevis ar 16, bet 18 vai pat 20 collu riteņiem. Jo tā esot drošāk, dinamiskāk, modernāk. Muļķības – faktiski Latvijas ceļos tā ir nekomfortablāk, skaļāk, dilumam sasniedzot 5 mm, arī bīstamāk slapjās risās un uz grants. Iespējams, ka ir smukāk. Gaumes lieta, kā saka. Bet – “premium” riepu komplekta cena jau sasniedz gandrīz tūkstoti. Kura tev pašlaik nav. Vai kuru jāatrauj citām elementārām ērtībām un vajadzībām, kaut cik ciešamu mājokļa apkuri ieskaitot.

Kāda izeja? Vari reizē ar jaunām ziemas riepām pirkt 16 collu diskus (iepriekš, protams, pārbaudot, vai auto superefektīvo bremžu suporti nav tik lieli, ka saprātīga izmēra diski nav vairs uz tiem uzbāžami). Ieguldījums atmaksāsies jau drīz. Vai – redzi taču, ka tas pats “Westlake” un citi “budžetnieki” zemo profilu jomā uzbrūk “premium” uzpūsto cenu monopolam vēl agresīvāk? Iespējams, tas, ka zini – tev nav pats modernākais, pats slavenākais aprīkojums, neļaus braukt pārāk pašpārliecināti, pārdroši. Tomēr – to nedrīkst ne ar kādām riepām.

SAISTĪTIE RAKSTI
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.