Kādas ir tavas riepas? Ar “nodilušiem apaviem” rullē pat mācību auto! 0
Decembrī bija tāds ekspresreidiņš Rīgā, Krasta ielā, kurā no 63 pārbaudītajiem auto piektā daļa izrādījās ar pārāk nodilušiem apaviem. Tostarp pat kāds mācību auto ar kursantu pie stūres.
Janvārī kontroles pabrauca arī tālāk no Rīgas. Un nedēļas laikā saskaitīja 265 grēkotājus. Saldus pusē tika uzstādīts jauns absolūtais antirekords, kad kādai “Ford” markas automašīnai ziemas riepu protektora dziļums bija vien 0,37 milimetri atļauto 4 milimetru vietā. Jāatzīst gan, ka saprāta un neprāta proporcija (3% no 9000 pārbaudītajiem) nav nemaz tik briesmīga, kā tika prognozēts.
Bet – traģēdijai jau pietiek ar vienu. Tādēļ vēlreiz atgādinām dažas riepu ābeces patiesības.
Pat minimālais atļautais (4 mm dziļš) protektors uz slapja ceļa ar ātrumu 90 km/h saglabā tikai pusi no jaunas riepas saķeres. Dilumam tālāk palielinoties, riepas spējas samazinās vēl straujāk. Samazinās nevis saķeres laukums (kā ne gluži precīzi reida oficiālajos komentāros saka CP šefs Normunds Krapsis), bet gan tas simboliskais “saķeres aplis”, ar kura palīdzību drošas braukšanas skolās skaidro auto kustības fiziku. Aplis, kurā jāspēj ietilpt gan stūrēšanas, gan vilkmes (vai bremzēšanas) spēku vektoriem, lai kustība saglabātos stabila. Niecīgs tas aplītis, ja riepa pusplika. Mazliet sliktākas aizmugurējās riepas labi strādās (un tavu pašpārliecinātību nevajadzīgi audzēs) paātrinājumā, kad “pārsvarošanās” tās piespiež ceļam, bet būs gauži vājas un uz sānslīdi tendētas bremzējot. Vai pagriezienā, kurā būsi iebraucis pārāk ātri.
Jāpiebilst vēl noteikti, ka auto vadāmības precizitāti būtiski ietekmē spiediens riepās, kuru kontrolētāji nepārbauda. Un aizmirstam regulāri to darīt arī mēs paši. Uz aci pat pusatmosfēru neredz. Bet novirze bremzējot (ar visu ABS palīdzību) būs. Ja mīksti abi aizmugurējie riteņi, auto kļūst nepietiekami pagriežams. Un otrādi. Tādēļ – paņem tomēr reizēm rokā manometriņu! Un arī protektora atlikumu taču vari pamērīt pats, policijas “uzbraucienu” negaidot.