Foto – Atis Jansons

Kad odometrs melo 0

Eiropas Parlamenta  pagājušajā nedēļā  pieņemtais lēmums ieviest vienotus obligātos standartus transportlīdzekļu tehniskajām apskatēm, kas paredz, ka apskatēs jāņem vērā odometra rādītāji un tie jāfiksē īpašos sertifikātos.

Reklāma
Reklāma
7 iemesli, kāpēc jūs nespējat zaudēt svaru pat, ja pārtiekat tikai no vienas salāta lapas
RAKSTA REDAKTORS
“Ārsts atnāk ar kafiju, bez steigas…” Paciente dusmīga, kāpēc “Veselības centrs 4” atļaujas necienīt cilvēku laiku
7 pārtikas produkti, kurus nevajadzētu bieži ēst. Tie ļoti var kaitēt zarnām
Lasīt citas ziņas

Gandrīz katrs autovadītājs ir saskāries ar mašīnas pirkšanas drudzi, un bieži vien pat vairākkārt. Katram ir sava rocība, kuras kopējais atspulgs redzams uz mūsu ceļiem, pa kuriem pamatā brauc krietni lietotas automašīnas. Vidējais spēkratu vecums Latvijā ir 12,5 gadi, kas par 40% pārsniedz vidējo auto vecumu Eiropas Savienībā (ES). Kam pievēršam uzmanību, meklējot savu auto? Modelis, marka, degvielas patēriņš, dažkārt krāsa ir visbiežāk izplatītie kritēriji, tomēr vienmēr aplūkojam arī nobraukumu. Taču veiklas rokas šos nobraukuma (odometra) rādītājus mēdz sagriezt atpakaļ, lai rastos iespaids, ka kārtīgi nobraukts darba zirgs vēl ir sprigans kumeļš.

Kādi tam ir riski? Pirmkārt, jau iespēja pārmaksāt par lietoto auto ar it kā mazu noskrējienu, otrkārt, varbūt nepieciešami lieli un neplānoti ieguldījumi, treškārt, braucot ar šādu auto, var tikt izraisīts bīstams satiksmes negadījums, un, ceturtkārt, Latvija turpinās pārvērsties par vecu auto kapsētu.

CITI ŠOBRĪD LASA

2011. gadā Vācijā, Minhenē notikušajā policijas pārbaudē izdevies atrast BMW ar 700 000 kilometru nobraukumu, kura odometrs rādījis vien 150 000. Shēma ir diezgan vienkārša – piemēram, vācietis pārdod savu piecus gadus nobraukušo auto, kāds negodprātīgs tirgotājs jau Vācijā no 250 000 km uztaisa 110 000 km nobraukumu, un tāds spēkrats iebrauc Latvijā.

Kā lai izvairās no apmānīšanas? Pirmkārt, pašam jābūt uzmanīgam. Ja redzam sludinājumu, ka tiek pārdots 10 gadus vecs auto ar dīzeļmotoru, kura noskrējiens ir 120 000 km, tad esam piesardzīgi. Tātad gadā ir nobraukti vidēji 12 000, kas ir maz. Kādēļ tika pirkts dīzelis, kas ir dārgāks? Var būt situācija, ka ar labi koptu auto arī ar 250 un vairāk tūkstošu nobraukumu vēl var tīri normāli pārvietoties, bet it kā svaigais, maz nobrauktais auto jau ir uz “šrotiem” vedams. Noteikti būtu jāpiezvana uz CSDD un paralēli citai informācijai jāpārliecinās par tur uzrādīto nobraukumu, vai tas nav samazinājies.

Cīņai pret odometru rādījumu viltošanu jābūt vienotai visā ES telpā, lai, pārvietojoties no vienas valsts uz citu, informācija nepazustu. Īpaši nozīmīgs ir 11. marta Eiropas Parlamenta lēmums, kas prasa ES dalībvalstīm nodrošināt, lai par manipulācijām ar odometra rādītājiem jeb to sagrozīšanu vainīgajiem tiktu piemērots reāls sods. Cits svarīgs ierosinājums ir izveidot vienotu datu bāzi visā ES, kur tiktu apkopota svarīgākā informācija par automašīnu, tajā skaitā nobraukums. Vācu autoklubs ADAC aicina pilnveidot normatīvos aktus un Eiropas mērogā noteikt vienotus odometra tehnoloģijas standartus.

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.